Jump to content

Edit History

Helge

Helge

15 hours ago, Skibsplast_15 said:

.... Jeg prøvde med en enkel tenningslås fra biltema, men fikk vite at disse ikke fungerer på totaktere, da du ikke får koblet den hvite på en fornuftig måte....

Det var dette jeg brukte releet til (i skjemaet mitt som du kopierte inn i denne tråden). På en vanlig enkel tenningslås får du +12 V ut på alle trinnene/kontaktene om du skal ha +12 V til elektrisk utstyr og startmotor. Jeg brukte derfor et enkelt rele til noen ti-kroner til å snu/konvertere tenningssignalet jeg skulle koble den hvite ledningen på. Dette endret jeg da fra + 12 V med tenningen på... til med releet å bli åpen krets med tenningen på og jordet krets (koblet til minus på batteriet = 0 V) med tenningen av. Da fungerer det med 2-taktere der motoren stopper når tenningen blir koblet til jord/minus.

Men nå har du jo fått det til med original tenningslås så det er jo flott. Jeg hadde ikke en slik for hånden da jeg i 2005 hadde kjøpt en gammel Sunwin 14 fra 1979. Sunwin'en hadde originalt en 25 hester også fra 1979 uten elektrisk start. Første eier av båten hadde fått havari på den motoren og få år før jeg kjøpte båten monterte han en ett år nyere (1980) Yamaha 40 DE med elektrisk start. Han hadde ikke giddet å koble til elektrisk start vel og merke. Båten hadde fortsatt den gamle originale (1979) MORSE gass/gir konsollen uten tenningslås. Jeg syntes denne var så kul at jeg valgte å beholde denne og monterte derfor en uoriginal tenningslås som er veldig liten og diskret i "dashbordet" (ser nesten bare ut som en liten svart knapp).

Lykke til videre med Sportsmasteren :thumbsup:

Helge

Helge

14 hours ago, Skibsplast_15 said:

.... Jeg prøvde med en enkel tenningslås fra biltema, men fikk vite at disse ikke fungerer på totaktere, da du ikke får koblet den hvite på en fornuftig måte....

Det var dette jeg brukte releet til (i skjemaet mitt som du kopierte inn i denne tråden). På en vanlig enkel tenningslås får du +12 V ut på alle trinnene/kontaktene om du skal ha +12 V til elektrisk utstyr og startmotor. Jeg brukte derfor et enkelt rele til noen ti-kroner til å snu/konvertere tenningssignalet jeg skulle koble den hvite ledningen på. Dette endret jeg da fra + 12 V med tenningen på... til med releet å bli åpen krets med tenningen på og jordet krets (koblet til minus på batteriet = 0 V) med tenningen av. Da fungerer det med 2-taktere der motoren stopper når tenningen blir koblet til jord/minus.

Men nå har du jo fått det til med original tenningslås så det er jo flott. Jeg hadde ikke en slik for hånden da jeg i 2005 hadde kjøpt en gammel Sunwin 14 fra 1979. Denne hadde originalt en 25 hester også fra 1979 uten elektrisk start, men første eier av båten hadde fått havari på den motoren og i stedet montert en ett år nyere (1980) Yamaha 40 DE med elektrisk start. Han hade ikke giddet å koble til elektrisk start vel og merke. Båten hadde fortsatt den gamle originale (1979) MORSE gass/gir konsollen uten tenningslås. Jeg syntes denne var så kul at jeg valgte å beholde denne og da montere en uoriginal tenningslås som er veldig liten og diskret montert i "dashbordet" (ser nesten bare ut som en liten svart knapp).

Lykke til videre med Sportsmasteren :thumbsup:

• Create New...