Jump to content

Fem båter brannskadd i Drøbak - to har sunket

Popeye70

Recommended Posts

Dagens brann startet med eksplosjoner, i følge artikkelen i Amta:

"... det skal ha vært eksplosjoner før brannene startet i Vindfangerbukta"

Inntil flere fakta blir offentliggjort blir det vanskelig å si noe om hva det er som har eksplodert, men noen kandidater er jo bensindamp, (propan-)gass eller batteri. Det ser ut som mindre daycruisere som har brent, så de har vel ikke altfor avansert gassløsning eller strømsystem...? Kanskje bensindamp og gnist fra ett eller annet?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 10 minutes ago:

Flere kraftige smell kan vel bety gasstanker, men hørte dere smellene før eller etter at brannen startet, @Bjørn Løvjomås?

En gassflaske eksploderer ikke i en brann vist er lagret riktig,  står rett opp og ned...

Det er en overtrykksventil i flaskene som slipper gassen ut når flasken blir for varm...

dermed brenner den kontrollert ..

En gass brann skal aldri slukkes, en skal bare fjerne annet brennbart materiell vist det er mulig..

Vi hørte på VHFen etter vi passere fagerstrand så kjørte rett bort da det først var uklart om det var utenfor eller inne i havna. RS og båtene fra etatene var langt unna.    

Hørte endel poff vi også. 

Er imponert over TB gyltingen som uten å nøle et sekund dundret inn og la seg 5 meter bak de brennende båtene mens gutta på dekk allerede var igang med å rigge opp pumper og slanger.  

En ting er sikkert.  De reddet mange båter i går.  

@Hilmar 2

IMG_2520.JPG

IMG_2521.JPG

IMG_2523.JPG

Mvh. SAP

• 2 uker senere...

At det klaffet slik som det gjorde den dagen var kun tilfeldig. Jeg hadde somlet noe veldig med å dra hjem fra jobben denne dagen og gikk til mine foreldre for å spise middag. Når jeg tok siste skjea med mat ringte telefonen. Tror jeg brukte 15 sekunder ned på brygga og maten kom nesten opp igjen :puke:.

Så var det å finne brannpumpa. Heldigvissto den ikke alt for langt inne i lageret og på 9 minutter fra telefonen ringte var vi på plass. brannvesenet hadde knapt ankommet og skulle slukke 4 båter med en skumpistol som heller ikke virket. Og redningsskøyta var i oslo (men de rakk å bli tatt bilder av for å vise seg!) Vi la oss på oversiden av røyken slik at vi kkente aldri noe til den. Den gamle pumpa sivilforsvaret som jeg har stående på henger gjorde virkelig nytten sin denne dagen. Og at vi reddet flere båter fra å ta fyr, det tror jeg

20170808_170517.jpg.a2cd14f08c1955f8a4b1814c0449b4fd.jpg20170808_170515.jpg.33394db9fc1c8bc71fb2d28864b66128.jpg

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

@Hilmar 2

Vi lå på utsiden av molo når dere fosset inn.  Den effektiviteten dere viste da, imponerte stort.  Uredd og handlekraftig.  Rett inn og  plaserte dere på rett side av røyken.  Det tok ikke mange sekundene før dere hadde full kontroll på flammene. At dere reddet flere båter finner det ikke tvil om. 

Kjempebra innsats 

Endelig ble det Bobåt

andersb skrev 25 minutes ago:

Forstår ikke vitsen med å låse båter, det tar jo hva, 5 sekunder å kutte ca alt med 18V vinkelsliper. siste forsikringselskapene mine har heller ikke krevd det. 

Det eneste poenget jeg ser med kjetting/wire er at man må ha med verktøy, så det blir en helt klar overlagt handling. Og det er nok en mye høyere terskel for å stå på brygga med avbiter eller vinkelsliper kontra det å bare "gå ned og ta en båt". Sjansen for å bli oppdaget pga støy øker, og eventuelle tilskuere vil forhåpentligvis avbryte en som jobber for å kappe kjetting/wire.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...