Lyst på båt
Jeg har 2 stk AQ 145 i min båt. Har slitt med disse fra dag 1. Har brukt noen kroner på deler men aller mest tid. Sikkert skrudd 10-15 timer hver sommer i de 4 sesongene jeg har hatt båten. Itillegg kommer all tid til rengjøring etter skruing. Nå går de helt greit. Mine motorer er utstyr med oljekjølere og 2 forgassere av merke solex. Har slitt med ujevn tomang og harkete gange frem til iår. Løsningen for min del ble elektronisk tenning med ettermontert giver i fordeler. Videre er alt av kjølesystem plukket fra hverandre og satt sammen *%%6&& ganger før det er blitt tett. Styrbord motor har frem til ifjor gått endel varmere enn babord motor og dette viste seg å være defekt topplokk. Når man tar av toppen bør kamaksel og ventiler demonteres. Legger man så kamaksel i toppen uten ventilene montert skal den ikke vippe i opplagringene. Hvis den gjør dette kan man bare kaste skiten. Er toppen bra og ventilenes anleggsflate innafor fabrikantens anvisninger er det bare å montere sammen. Husk å sjekke ventilåpninger. For trange åpninger gir svak motor med ujevn gange. Oljekjøler er kun kjølt av sjøvann......