FMO Startet 8.August.2017 Link til dette innlegget Startet 8.August.2017 Hei. Er det noen som vet om man kan bytte et Alpha 1 gen 1 drev som har blitt brukt på en mercruiser 3,7 k 4 syl 170 Hk motor, til et Bravo 2 drev inkl transom og med samme utveksling. ? Eventuelt noen som selger et brukt Alpha 1 gen 1 drev . Mvh Fred Michel ostojic Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Bravo 2 blir litt feil, men Bravo 1 er bedre. B2 har en del større propeller og du vil få problem med turtall. B1 har samme diameter på propell aksell og kan bruke propeller som Alpha1. Bravo har annen transom, så den må og byttes, men det har du fått med deg. En annen tng er at Bravo drev ikke har impeller i drevet for kjølevann, men egen vannpumpe montert på motor. Så det blir ekstra pumpe og rem skive om det ikke er nok spor fra før. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FMO Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Ok, takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Det enkleste blir å bytte til et annet Alpha1. Prøve på Finn.no Hva er problemet med det du har nå ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FMO Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Jeg solgte en båt med slikt drev. Etter 17 dager på sjøen kommer kjøper tilbake og sier at drevet totalt havarerte. Dette bekreftes også av verkstedet. Det påstås at undertegnede fylte for lite olje på drevet ( 2 dl) slik at dette skjedde, noe som jeg helt klart ikke gjorde. Prøver å være behjelpelig med å skaffe et nytt drev til en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
FMO Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Et lite spørsmål som jeg lurer på om noen her på forumet kan svare på. Hvor lenge vil et slikt 30 år gammelt Mercruiser Alpha 1 gen 1 drev kunne svive uten noen form for ulyder, eller noe som helst, om det bare var fylt på med 0,25 l olje , kontra 1 liter som det skal ha? Når det blir tappet ut 0,25 l olje fra bunnpluggen, kan det være mer olje i drevet som ikke kommer ut pga tette oljekanaler e.l.? Dvs at det fremdels ligger olje i drevet som først kommer fram når drevet demonteres helt ? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) FMO skrev 41 minutes ago: Når det blir tappet ut 0,25 l olje fra bunnpluggen, kan det være mer olje i drevet som ikke kommer ut pga tette oljekanaler e.l.? Dvs at det fremdels ligger olje i drevet som først kommer fram når drevet demonteres helt ? Nei. Med mindre drevet lå flatt på en pall når det ble tappet, så er det ikke vesentlige mengder olje igjen i drevet etter at det er tømt fra tappepluggen. Kanskje 0,5 dl (0,05L) i beste fall. I denne sammenheng er det litt fristende å spørre deg om du kan beskrive i detalj hvordan hvordan du i utgangspunktet har fylt drevet med olje ved siste oljeskift. -Men det er det kanskje lurt å ikke svare høyt på... Når det er sagt, det mange av oss andre gjør når vi kjøper ny motorredskap, er å gå over alt av oljer og servicepunkter for å forsikre oss så godt vi kan om at alt er på stell. Selv ville jeg aldri kjøpt en båt med drev uten å løsne tappepluggen for å sjekke fargen på drevoljen. Men hadde den sett bra ut og smakt godt (ikke luktet brent) så hadde jeg trolig ikke forvisset meg om at oljenivået var på stell. Redigert 10.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FMO Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hei. Jeg kan godt si hvordan jeg fylte på drevet. Jeg hadde slik liten pumpe på oljeboksen ( e) skrudde slangen inn i det nederste hullet og pumpet drevoljen forsiktig til oljen flommet ut av øverste hull. Så ventet jeg litt og gjentok hele prosedyren flere ganger, alle gangene til det flommet olje ut av øverste hull. Så var det bare å skru inn de nye skruene med nye o-ringer. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) FMO skrev for 3 timer siden: Jeg hadde slik liten pumpe på oljeboksen ( e) skrudde slangen inn i det nederste hullet og pumpet drevoljen forsiktig til oljen flommet ut av øverste hull. Dette virker å være rett måte å fylle på, og ikke slik jeg en stund mistenkte, at det var fylt gjennom lufteskruen. Drevet bør også være tiltet slik at kavitasjonsplaten er så vannrett som mulig for at det ikke skal dannes en luftlomme foran propellen. Men selv om drevet har vært tiltet litt opp så bør ikke dette alene gjøre at drevet skal mangle 0,7L olje, kanskje med mindre det er tiltet fullt opp selvfølgelig.... Redigert 10.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.