X10an
FMO skrev 41 minutes ago:Når det blir tappet ut 0,25 l olje fra bunnpluggen, kan det være mer olje i drevet som ikke kommer ut pga tette oljekanaler e.l.? Dvs at det fremdels ligger olje i drevet som først kommer fram når drevet demonteres helt ?
Nei. Med mindre drevet lå flatt på en pall når det ble tappet, så er det ikke vesentlige mengder olje igjen i drevet etter at det er tømt fra tappepluggen. Kanskje 0,5 dl (0,05L) i beste fall.
I denne sammenheng er det litt fristende å spørre deg om du kan beskrive i detalj hvordan hvordan du i utgangspunktet har fylt drevet med olje ved siste oljeskift. -Men det er det kanskje lurt å ikke svare høyt på...
Når det er sagt, det mange av oss andre gjør når vi kjøper ny motorredskap, er å gå over alt av oljer og servicepunkter for å forsikre oss så godt vi kan om at alt er på stell. Selv ville jeg aldri kjøpt en båt med drev uten å løsne tappepluggen for å sjekke fargen på drevoljen. Men hadde den sett bra ut og smakt godt (ikke luktet brent) så hadde jeg trolig ikke forvisset meg om at oljenivået var på stell.