Lysekil
Hei,
Jeg har en 3ym30 i seilbåten. Dettte er ganske lik motor. Jeg gjør som følger.
Mens båten er i sjøen, kjør motor varm og skift olje. Oljesug fra Biltema med den tynne slangen passer i
røret for peilepinnen. Skift også forfilter og finfilter for diesel. Sjekk at det ikke er kommet luft i systemet, da må du lufte på dieselpumpe vha. pumpehendelen, og åpne lufteskrue på toppen av finfilter til det kommer ren diesel uten bobler.
Skaff deg ei stor bøtte på ca 15 l. Når båten er på land kobler du av slangen på sugesiden på impellerpumpen. Kjøp en to meter slange av samme dimensjon. Fyll bøtta med ferskvann fra hageslangen, og stikk slangen fra impellerpumpen nedi, og kjør 15 min. pass på at det hele tiden er nok vann i bøtta. Stopp motor, og bland 50 prosent frostveske og vann som du kjører gjennom systemet., når det kommer blått vann i eksosen stopper du og motor er konservert. Ta av lokk på impellerpumpen, ta ut impeller, og skyll denne for frostveske. Lagre impeller i en plastpose til våren. Om den er slitt eller har sprekker i bunnen av vingene setter du inn en ny impeller til våren.
Tøm og rens vanntank med klorin blanding. Ca 3 dl til 20 L vann. Bruk en 12v luftpumpe fo bildekk for å blåse ut alt vann av vannsystemet ombord. Husk vv bereder om du har dette. Jeg har laget en slangestump med en bilventil i enden som passer til luftpumpen. Denne kobles på sugesiden til trykkvannspumpen. La pumpen gå noen sekunder slik at det blir litt trykk, og deretter åpne kraner, da kommer det meste ut.
Skekk begge drivreimene. Den lille reima som drar impellerpumen må ikke være for stram, da ødelegges lagrene i impellerpumpen.