Jump to content

Lyse etter krabbe.

perry1969

Recommended Posts

Hei på dere alle sammen:smiley:jeg er ny her på forumet og håper noen av dere kan hjelpe meg med det jeg lurer på.

Jeg bor i Tønsberg sentrum og kunne tenke meg å lyse etter krabbe nå fremover.Men saken er den at jeg ikke har båt og er heller ikke kjent med steder som det kunne være noe fangst å få.så da er jeg avhengig av å stå på land langs fjell og liknende.er det noen som kunne opplyst meg om noen steder hvor det går an.jeg er relativt godt kjent i tønsberg og på Nøtterøy.

håper noen kan hjelpe meg med dette.

Siden du ikke har båt, begrenser det seg endel.

Jeg ville tatt turen ut til Fjærholmen, der er det fine svaberg og gå langsetter.

Ute på enden av Husøy, kan kanskje også være en grei plass.

Vi tok ihvertfall krabber i teiner der for 10-15 år siden.

Ellers har jeg lyst etter krabber rundt Espelund en gang, og fikk 5-6 stykker.

Det jeg har erfart, er at det må være helt blikkstille vann for at man skal kunne se krabbene, det er noe vi ikke har vært bortskjemt med i de siste årene. 

Ellers fanget jeg en fin krabbe i sommer, det var midt på lyse dagen.

Jeg hadde nettopp fortøyd i en uthavn, og fikk øye på den på ca 2 meter dyp.

På med maska, hopp uti og opp i gryta med den.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Anbefaler å få deg våtdrakt og våtsokker, vanntett kraftig lommelykt, samt et nett å legge krabbene i. Det er veldig artig å gå/ svømme langs med land og plukke krabber.

Du "må" ha våtsokker, eller evt joggesko på beina. Plaske rundt samt gå på rur og skjell er ikke behagelig. Masse småsår...

Jeg anbefaler deg også sterkt å ha med deg en venn. Bør være to, både for å dele opplevelsen, men mest pga sikkerhet. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En gammel Pioneerjolle og transport ut, så er det forsåvidt bare å begynne å lete. Slik fikk jeg fangster pr natt på 50-150 krabber i Søgne som unggutt.

Enda mer effektivt er det nok å snorkle med lykt om natta. Men kjekt med båt da også.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Enig i at det er best å ha med en båt. Helst en båt man ikke er så redd for. I Søgne har jeg hatt fine netter med å lyse etter krabbene. Utrolig deilig med solvarme svaberg om natta etter å ha holdt på nedi vannet en stund. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...