Jump to content

Kan en snekke gå fortere med mye ballast i baugen?

sebba2

Recommended Posts

Hallais. Har ei plastsnekke 23 fot med "hønerumpe" og sabb10 med vridbart.. Hadde heromdagen ein god dag på fjorden med nåken kompisar som satt på dekk under gange. Følte båten gikk mye fortere og motoren gikk lettere og når de satt der. 4 mann og litt pils som va på dekk :D Når eg sko hjem igjen, aleina, følte eg an gjekk mye dårligere igjen. Kan detta stemma?

Når de sitter der, e propellen mye høgare i vannet. Båten oppførte seg OK med såpass mye vekt forran og, så e meir ballast i baugen smart og vurdera?

EDIT; Når eg meine fortare, e det snakk om eit par knop ekstra, samt at motoren gikk lettere. Uten ballast på 4 mann i baugen, går båten kanskje 7-8 knop på veldig full gass :D

Redigert av sebba2 (see edit history)

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Fikk du målt fartsforskjellen? Kommer propellen høyere opp får den mindre motstand, da øker gjerne turtallet noe og det virker fort som at ting går litt fortere. Et par knop raskere skal godt gjøres med en Sabb 10-hester, men litt raskere kan enkelte skrog presses til å gå ved å løfte opp raua litt. Noe som for din del skjedde da baugen ble tynget ned, da kommer nødvendigvis raua lengre opp. Da slipper vannet raua lettere og skroget får dermed mindre motstand.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

med 23 fot og, så er nok farta nærmere 7 enn 8 knop , og etpar knop til  - da har nu nok hatt kraftig medstrøm.   

Et deplasementsskrog har noe som heter skrogfart, gitt av vannlinjelengden

fra båtmagasinet:

Sitat
De tre grunntypene

Det er vanlig å klassifisere motorbåter i tre hovedgrupper. Hver av dem er konstruert for å funksjonere effektivt innenfor et definert fartsområde.

Deplasementsskrogene

karakteriseres ved at de beveger seg gjennom vannet i sitt eget bølgesystem. Det teoretiske skal vi ikke gå inn på her. Det interessante er at ved øket hastighet blir bølgemotstanden så voldsom at øket motorstyrke ikke gir mer fart, bare større bølger. En slik barriere kalles ofte "maksimal skrogfart". Denne

farten fremkommer som et resultat av skrogets lengde i vannlinjen. 

Eksempel: En "normal" båt med en totallengde på 35 fot og en vannlinjelengde på 30 fot, vil ha en maksimal skrogfart på rundt 7 knop! De helt slanke smekre deplasemetsskrogene kanoppnå noe høyere fart.

I praksis betyr dette at motstanden i et skrog som beveger seg fremover, bestemmes av "bølgeproduksjonen" og friksjonen fra vannet som beveger seg rundt skrogets "våte flate". Ved lave hastigheter er det hovedsakelig friksjonen som spiller inn. Når skroget nærmer seg maksimal skrogfart, er det bølgemotstanden som er den viktigste faktoren.

Deplasementskrog finner du på de tradisjonelle båttypene, store og tunge motorbåter, trawlere, motorseilere, yrkesbåter og båter der farten er av underordnet betydning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Eit anna aspekt med dette å trimma baugen ned, er å bakka opp for å få stoppa båten. Med baugen langt ned kjem akterenden langt opp og med maskinkraft akterover so kjem akterenden ytterligare opp, med det resultat at propellen heilt eller delvis kjem opp av vatnet og har lite eller ingen virkning. Då kjem kaien mot deg med ein uhyggelig fart.

Om jeg får prøve å svare på sprøsmålet. En snekke som din graver seg ned med hekken ved økt turtall på propell. Det gir en motstand gjennom vannet grunnet ugunstig vinkel på skyvekraften fra propellen og at vannlinjen får en ugunstig fasong spesielt avslutning som glir oppover på skroget der dette er buttere. Det gor dårligere slipp for vannet.

Ved å la skroget gå mer horisontalt så gir det lavere mostand og drag i vannet. Vannet slipper bedre langs vannlinjen bak enn oppe på skroget som sagt over, og propellen får bedre skyv.

Derfor er det flere som monterer plater på hakken horisontalt for å hindre hekken i å grave seg ned for mye.

Då seie eg vel blåst med svar :) Va godt og høyra att teorien min stemme.  Joda, Ivar, har 7-8 knop på full gass sånn båten er nå enten du tror meg eller ikje :D Uansett kor mye folk eg har med meg! Sabbn e den beste motoren som har vært lagt :) Lurer meg på og laga til litt ballast eg då.. Vil ike laga meg nåke speedsnekka, men nårr ein ska litt lengere, e det greit og ha litt meir fart. 

Når eg hadde 4 mann på dekk, merka eg jo at propellen løfta seg ganske mye og, i store nok bølger, blei der meir ein vannpuma enn ein propell ;) 

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Båtens vekt er jo også helt vesentlig for farten, det avgjør hvor mange liter vann som skal flyttes på. Så en forandring av form og bedre kraftretning på propellen kan nok gi mer ekstra på en lett snekke enn en tung en. 1000 kg mer vekt = 1000 liter mer vann som skal skyves på i fart...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

klipt fra en annen tråd, opphav: Poseidon

Sitat

En god tommelfingerregel for maks skroghastighet ved fortrengerskrog er å ta vannlinjelengden i fot; trekke kvadratroten av dette tallet og så multiplisere det med en faktor på ca 1,3 opp mot 1,5 avhengig av skrogegenskapene.

Et fortrengerskrog som er 25 fot i vannlinjen vil ut fra denne formelen oppnå maks 7,5 knop. Et skrog som er 36 fot i vannlinjen "butter imot" når det kommer opp til ca 9 knop. 

.. så har man en 23 fots snekke som går i 10 knop, så går den ikke som rent fortrengerskrog, men begynner å oppføre seg som en halvplaner. 

Men nå har jeg ikke fått med meg spesifikt hva slags båt det er snakk om her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Okey, nåken som veit ca kordan ein lagar dissa flapså? Støp? Tenkte og ta da i sama slengen som "vårpussen" og forlenging av ror for bedre sving..

Som sagt, e ikje ute itte og laga nåke speedbåt :) E veldig glad i sabben min og den ska eg ha.

Guest Avmønstret#
index skrev 20 minutes ago:

Imponerende! Det må være et særdeles lettdrevet skrog du har!

Nja.. gps knop er jo kjekt mtp å vite hvor fort en beveger seg ifht jordoverflata, men fart i vannet blir jo noe annet. I følge gps varierer min marsjhastighet på samme turtall fra ca 5 til 9 knop. Alt etter hvor sterk strømmen er og hvilken vei den går ;-) 

Kan hende det er km/t han måler, ikke knop? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...