sebba2 Startet 9.August.2017 Link til dette innlegget Startet 9.August.2017 (redigert) Hallais. Har ei plastsnekke 23 fot med "hønerumpe" og sabb10 med vridbart.. Hadde heromdagen ein god dag på fjorden med nåken kompisar som satt på dekk under gange. Følte båten gikk mye fortere og motoren gikk lettere og når de satt der. 4 mann og litt pils som va på dekk :D Når eg sko hjem igjen, aleina, følte eg an gjekk mye dårligere igjen. Kan detta stemma? Når de sitter der, e propellen mye høgare i vannet. Båten oppførte seg OK med såpass mye vekt forran og, så e meir ballast i baugen smart og vurdera? EDIT; Når eg meine fortare, e det snakk om eit par knop ekstra, samt at motoren gikk lettere. Uten ballast på 4 mann i baugen, går båten kanskje 7-8 knop på veldig full gass :D Redigert 9.August.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Fikk du målt fartsforskjellen? Kommer propellen høyere opp får den mindre motstand, da øker gjerne turtallet noe og det virker fort som at ting går litt fortere. Et par knop raskere skal godt gjøres med en Sabb 10-hester, men litt raskere kan enkelte skrog presses til å gå ved å løfte opp raua litt. Noe som for din del skjedde da baugen ble tynget ned, da kommer nødvendigvis raua lengre opp. Da slipper vannet raua lettere og skroget får dermed mindre motstand. Redigert 9.August.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Du får jo en noe lenger vannlinje, da vil jo båten gå noe fortere Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 med 23 fot og, så er nok farta nærmere 7 enn 8 knop , og etpar knop til - da har nu nok hatt kraftig medstrøm. Et deplasementsskrog har noe som heter skrogfart, gitt av vannlinjelengden fra båtmagasinet: Sitat De tre grunntypene Det er vanlig å klassifisere motorbåter i tre hovedgrupper. Hver av dem er konstruert for å funksjonere effektivt innenfor et definert fartsområde.Deplasementsskrogenekarakteriseres ved at de beveger seg gjennom vannet i sitt eget bølgesystem. Det teoretiske skal vi ikke gå inn på her. Det interessante er at ved øket hastighet blir bølgemotstanden så voldsom at øket motorstyrke ikke gir mer fart, bare større bølger. En slik barriere kalles ofte "maksimal skrogfart". Dennefarten fremkommer som et resultat av skrogets lengde i vannlinjen. Eksempel: En "normal" båt med en totallengde på 35 fot og en vannlinjelengde på 30 fot, vil ha en maksimal skrogfart på rundt 7 knop! De helt slanke smekre deplasemetsskrogene kanoppnå noe høyere fart.I praksis betyr dette at motstanden i et skrog som beveger seg fremover, bestemmes av "bølgeproduksjonen" og friksjonen fra vannet som beveger seg rundt skrogets "våte flate". Ved lave hastigheter er det hovedsakelig friksjonen som spiller inn. Når skroget nærmer seg maksimal skrogfart, er det bølgemotstanden som er den viktigste faktoren.Deplasementskrog finner du på de tradisjonelle båttypene, store og tunge motorbåter, trawlere, motorseilere, yrkesbåter og båter der farten er av underordnet betydning. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Har sett suply båtene trimmer baugen ned i ballast, det er vist pga drift økonomi... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 ...men de har vel bulb, og det har ikke snekka til sebba2... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 .. my thoughts exactly Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 dieselfan skrev for 2 timer siden: ...men de har vel bulb, og det har ikke snekka til sebba2... Stemmer , men hva hjelper det å trimme ned en bulp som allerede er i vannlinjen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Få propellen så høyt at du kan bruke den som overflatepropell. Det går jo fort på disse reserbåtene hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Det eneste du trenger er en "Årntlig" MOTOR,,,, Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Dinamo Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Eit anna aspekt med dette å trimma baugen ned, er å bakka opp for å få stoppa båten. Med baugen langt ned kjem akterenden langt opp og med maskinkraft akterover so kjem akterenden ytterligare opp, med det resultat at propellen heilt eller delvis kjem opp av vatnet og har lite eller ingen virkning. Då kjem kaien mot deg med ein uhyggelig fart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Ronny var vel en av de som starta sirkuset.... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Om jeg får prøve å svare på sprøsmålet. En snekke som din graver seg ned med hekken ved økt turtall på propell. Det gir en motstand gjennom vannet grunnet ugunstig vinkel på skyvekraften fra propellen og at vannlinjen får en ugunstig fasong spesielt avslutning som glir oppover på skroget der dette er buttere. Det gor dårligere slipp for vannet. Ved å la skroget gå mer horisontalt så gir det lavere mostand og drag i vannet. Vannet slipper bedre langs vannlinjen bak enn oppe på skroget som sagt over, og propellen får bedre skyv. Derfor er det flere som monterer plater på hakken horisontalt for å hindre hekken i å grave seg ned for mye. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Då seie eg vel blåst med svar :) Va godt og høyra att teorien min stemme. Joda, Ivar, har 7-8 knop på full gass sånn båten er nå enten du tror meg eller ikje :D Uansett kor mye folk eg har med meg! Sabbn e den beste motoren som har vært lagt :) Lurer meg på og laga til litt ballast eg då.. Vil ike laga meg nåke speedsnekka, men nårr ein ska litt lengere, e det greit og ha litt meir fart. Når eg hadde 4 mann på dekk, merka eg jo at propellen løfta seg ganske mye og, i store nok bølger, blei der meir ein vannpuma enn ein propell ;) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
hanto1 Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Lag heller flaps bak, med ballast forut blir det bare knot når man skal fylle båten med folk i tilegg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Min erfaring er at ballast forut ikke hjelper. Imponerende med 8 knop med 10 hester da, jeg hadde en 24 foter med 18hk Sabb og klarte 6,5 på en god dag. Har du målt med GPS? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Båtens vekt er jo også helt vesentlig for farten, det avgjør hvor mange liter vann som skal flyttes på. Så en forandring av form og bedre kraftretning på propellen kan nok gi mer ekstra på en lett snekke enn en tung en. 1000 kg mer vekt = 1000 liter mer vann som skal skyves på i fart... Redigert 10.August.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
goggen000 Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Et enkelt svar på spørsmålet: NEI. Dess mindre vekt , dess større fart på en slik båt med normal motor, Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 klipt fra en annen tråd, opphav: Poseidon Sitat En god tommelfingerregel for maks skroghastighet ved fortrengerskrog er å ta vannlinjelengden i fot; trekke kvadratroten av dette tallet og så multiplisere det med en faktor på ca 1,3 opp mot 1,5 avhengig av skrogegenskapene. Et fortrengerskrog som er 25 fot i vannlinjen vil ut fra denne formelen oppnå maks 7,5 knop. Et skrog som er 36 fot i vannlinjen "butter imot" når det kommer opp til ca 9 knop. .. så har man en 23 fots snekke som går i 10 knop, så går den ikke som rent fortrengerskrog, men begynner å oppføre seg som en halvplaner. Men nå har jeg ikke fått med meg spesifikt hva slags båt det er snakk om her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Okey, nåken som veit ca kordan ein lagar dissa flapså? Støp? Tenkte og ta da i sama slengen som "vårpussen" og forlenging av ror for bedre sving.. Som sagt, e ikje ute itte og laga nåke speedbåt :) E veldig glad i sabben min og den ska eg ha. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Og ja, index har målt med gps.. Men kjøre jo kje flatt jern heile tiden :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Imponerende! Det må være et særdeles lettdrevet skrog du har! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Det er vel det ja.. veldig kjekk båt :) Billig i drift og, e vel rundt litern i timen på marsj? Men da va de flaspå, e bare te og skrika ut viss nåken veit korsan ein lagar det.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 index skrev 20 minutes ago: Imponerende! Det må være et særdeles lettdrevet skrog du har! Nja.. gps knop er jo kjekt mtp å vite hvor fort en beveger seg ifht jordoverflata, men fart i vannet blir jo noe annet. I følge gps varierer min marsjhastighet på samme turtall fra ca 5 til 9 knop. Alt etter hvor sterk strømmen er og hvilken vei den går ;-) Kan hende det er km/t han måler, ikke knop? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.