Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Jeg har laget flaps på Sagaen min. Vil egentlig ikke anbefale det, selv om det virker. Det du får ekstra, er knapt en knop pr. meter ekstra vannlinje-lengde (noen som orker kan sikkert regne ut det nøyaktig). Du kan oppnå noe av det samme ved å sette flaps på begge sider av roret, og midt i propellstrømmen. Men det hjelper vel bare hvis du bytter motor (og propell samtidig).

 

Den andre, fornuftige grunnen til at man har flaps på roret, er at når båten legger seg over kan denne flapsen motvirke snekkegiringen, den såkalte "snekkesyken" man opplever på skrå i motsjø. Da må en snekke gjerne "gjetes", for at skroget ikke skal styre skuta selv. Når den legger seg litt over i bølgene, girer den mot samme retningen den legger seg over. Det skyldes at symmetrien forandrer seg i vannet når båten krenger. Dette gir en flyvinge-effekt der undervannsprofilen buer mest ut. Vannet må gå fortere og vanntrykket synker da på den siden, slik at skroget svinger litt mer i den retningen båten krenger mot.

 

En rorflaps som er riktig vinklet, kan gi en viss styringseffekt ved krengning, som kompenserer for denne "snekkesyken". Hvis den er vinklet feil, blir det bare verre, den kan bremse farten osv.. La meg bare legge til at "snekkesyken" også er en liten pris man gjerne tar, for å ha en veldig trygg og sjøsterk båtform. Det er all grunn til å bli mer redd i en flatbunnet båt enn i en snekke, når bølgene går store.

 

Hvis du bruker en bred flaps bak som gjør at baugen graver seg ned  litt mer enn båtdesigneren har tatt høyde for, får du en våtere båt. Det er altså prisen du må betale for en minimal fartsøkning.  Omtrent som erfaringen du nevner med fire karer på dekk foran. Tipper de ble våte ved første større motsjø...

 

Dette er fritt etter en artikkel jeg leste, av Eivind Amble som har designet min snekke.

Mizar

Mizar

Jeg har laget flaps på Sagaen min. Vil egentlig ikke anbefale det, selv om det virker. Det du får ekstra, er knapt en knop pr. meter ekstra vannlinje-lengde (noen som orker kan sikkert regne ut det nøyaktig). Du kan oppnå noe av det samme ved å sette flaps på begge sider av roret, og midt i propellstrømmen. Men det hjelper vel bare hvis du bytter motor (og propell samtidig). Den andre, fornuftige grunnen til at man har flaps på roret, er at når båten legger seg over kan denen flapsen motvirke snekkegiringen, den såkalte "snekkesyken" man opplever på skrå i motsjø. Da må en snekke gjerne "gjetes", for at skroget ikke skal styre skuta selv, når den legger seg litt over i bølgene og girer mot den retningen den legger seg over. Det skyldes at symmetrien forandrer seg i vannet, og man får en flyvinge-effekt der undervannsprofilen buer mest ut (vannet går fortere der og vanntrykket synker på den siden, slik at skroget svinger litt mer i den retningen).

 

En rorflaps som er riktig vinklet, kan gi en viss styringseffekt som kompenserer for "snekkesyken". Hvis den er vinklet feil, blir det bare verre, den kan bremse farten osv.. La meg bare legge til at "snekkesyken" også er en liten pris man gjerne tar, for å ha en veldig trygg og sjøsterk båt.

 

Hvis du bruker en bred flaps bak som gjør at baugen graver segned  litt mer enn båtdesigneren har  tatt høyde for, får du en våtere båt, det er altså prisen du må betale for minimal fartsøkning.  Omtrent som erfaringen du nevner med fire karer på dekk foran. Tipper de ble våte ved første større motsjø...

 

Dette er fritt etter en artikkel jeg leste, av Eivind Amble som har designet min snekke.



×
×
  • Create New...