Dinamo Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 sebba2 skrev 15 minutes ago: Det er vel det ja.. veldig kjekk båt :) Billig i drift og, e vel rundt litern i timen på marsj? Men da va de flaspå, e bare te og skrika ut viss nåken veit korsan ein lagar det.. Ein liter i timen, er vel noko lite, då har du vore såvidt borti regulatoren. Ein Sabb 10 som går med full kraft, bruker i nærheten av 2 1/2 liter i timen. Billig det og. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Jeg har laget flaps på Sagaen min. Vil egentlig ikke anbefale det, selv om det virker. Det du får ekstra, er knapt en knop pr. meter ekstra vannlinje-lengde (noen som orker kan sikkert regne ut det nøyaktig). Du kan oppnå noe av det samme ved å sette flaps på begge sider av roret, og midt i propellstrømmen. Men det hjelper vel bare hvis du bytter motor (og propell samtidig). Den andre, fornuftige grunnen til at man har flaps på roret, er at når båten legger seg over kan denne flapsen motvirke snekkegiringen, den såkalte "snekkesyken" man opplever på skrå i motsjø. Da må en snekke gjerne "gjetes", for at skroget ikke skal styre skuta selv. Når den legger seg litt over i bølgene, girer den mot samme retningen den legger seg over. Det skyldes at symmetrien forandrer seg i vannet når båten krenger. Dette gir en flyvinge-effekt der undervannsprofilen buer mest ut. Vannet må gå fortere og vanntrykket synker da på den siden, slik at skroget svinger litt mer i den retningen båten krenger mot. En rorflaps som er riktig vinklet, kan gi en viss styringseffekt ved krengning, som kompenserer for denne "snekkesyken". Hvis den er vinklet feil, blir det bare verre, den kan bremse farten osv.. La meg bare legge til at "snekkesyken" også er en liten pris man gjerne tar, for å ha en veldig trygg og sjøsterk båtform. Det er all grunn til å bli mer redd i en flatbunnet båt enn i en snekke, når bølgene går store. Hvis du bruker en bred flaps bak som gjør at baugen graver seg ned litt mer enn båtdesigneren har tatt høyde for, får du en våtere båt. Det er altså prisen du må betale for en minimal fartsøkning. Omtrent som erfaringen du nevner med fire karer på dekk foran. Tipper de ble våte ved første større motsjø... Dette er fritt etter en artikkel jeg leste, av Eivind Amble som har designet min snekke. Redigert 10.August.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sebba2 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Hahahahaha så morsomt.. nei vart målt med 2 forskellige greier og begge viste samme KNOP 2- 2/5 liter?! Sikker på det Dinamo? Redigert 10.August.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 sebba2 skrev for 7 timer siden: og forlenging av ror for bedre sving.. om du prøver søkefunksjonen her inne så skal du finne bra info om ror. Om roret ditt er helt flatt (plateror) så skal du få bedre effekt bare med å lage profil på det såvidt jeg har lest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Pinkvin skrev for 7 timer siden: Kan hende det er km/t han måler, ikke knop? Min GPS var satt opp I mph når jeg kjøpte den, syntes snekka var kjapp da ja. Jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale flaps, siden snekka er såpass lettdrevet får du nok utnyttet potensialet til fulle allerede. Husk en flaps endrer alle egenskapene til skroget, ikke bare til det bedre. I medsjø kan den bli direkte skummel om sjøen får tak I flapsen... Jeg har flaps selv, men tror ikke jeg ville ha montert en om jeg hadde kjøpt båt uten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 11.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Takk for svar Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.