Jump to content

80/90-talls "bulletproof" dieselmotor ca 200hk?

PiperBill

Recommended Posts

Eldre «bulletproof» diesel motor?

Noen som har noen formening om hvilken dieselmotor fra 80/90 tallet er det mest robuste? Jeg har lest om 6 sylinder Ford Sabre (Saab) på 212 hesters er en beist av en motor som er nærmest udødelig. Finnes ofte i Fjord båter fra 80 tallet.

Er det andre motorer i samme klasse? Det er mange fine båter fra 80 og 90 tallet til salgs men det store spørsmålet er om motorene  begynne å bli sliten.

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Eldre "bulletproof" motor?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du burde dele inn i to klasser...

Sjøvannskjølt og Ferskvannskjølt

Det har knapt vært laget motorer på 80-90 tallet som ikke går 8000 timer og det er en gjennomsnittlig generasjon....

Stort sett utstyret på motoren som går heden...  og som utgjør forskjellen.

Kjernemotoren er jo svært lik på de mest berømte.

Hadde man tatt det beste utstyret fra de forskjellig produsenter og montert på en motor og fått Forumet til å gjøre dokument sjekk av brukermanualen så hadde du fått en grasat god motor... :thumbsup:

TS - hvor vil du med problemstillingen din ?

Skal du være skikkelig sikker på å få noe som er skuddsikkert må du opp i Wichmann 50-100 type K, god gammaldags totakts semidiesel som det rapporteres sveiv uten stopp i 3-4 måneder i strekk under fiske. Dag og natt! Så inn til land og skifte veivlagre (og div. andre lagre) for så å være klar for nye 3-4 måneder igjen:lol: Ikke bruker de mye diesel heller:wink: Bakdelen er ei vekt på 4,5 tonn (+ revesering, aksling og propell), reservedeler må lages selv og at den trenger et motorrom tilsvarende størrelsen på en middels studenthybel i hovedstaden:giggle:

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Skal du være skikkelig sikker på å få noe som er skuddsikkert må du opp i Wichmann 50-100 type K, god gammaldags totakts semidiesel som det rapporteres sveiv uten stopp i 3-4 måneder i strekk under fiske. Dag og natt! Så inn til land og skifte veivlagre (og div. andre lagre) for så å være klar for nye 3-4 måneder igjen:lol: Ikke bruker de mye diesel heller:wink: Bakdelen er ei vekt på 4,5 tonn (+ revesering, aksling og propell), reservedeler må lages selv og at den trenger et motorrom tilsvarende størrelsen på en middels studenthybel i hovedstaden:giggle:

Det var da en dårlig motor, som må skifte lager etter 3-4 måneder. Det er ikke unormalt at en motor i en fiskebåt går uavbrutt i 3-4 måneder og enda lenger i mellom hver gang den blir stoppet. Hovedmotoren i en fiskebåt går gjerne rundt 8500 timer i løpet av et år og overhaling skjer gjerne imellom 3 og 5 år.

Guest Avmønstret#

En annen viktig ting er jo deletilgang i dag. Perkins 4.108.. er du i et område i verden med traktor eller andre landbruksmaskiner i nærheten får du alt du trenger, billig.

Tenke seg en motor der jeg kan stoppe på et landbruksverksted i østfold og få alt av filtre osv, pluss en god skjerv slitedeler over disk til en rimelig penge fra folk som har tiår med kompetanse på motoren. 

---

En motor hvor stadig flere komponenter er gått ut av produksjon er ikke noe særlig å eie over tid. Hadde engang en VP... 

bellen skrev for 2 timer siden:

Det var da en dårlig motor, som må skifte lager etter 3-4 måneder. 

Det var ikke alltid lagerbytte var nødvendig, men en grei rutine for å være mer sikker mot driftsstans da de var ute på feltet, kvaliteten på smøreolja var ofte varierende:wink: Ut fra tiden den ble laget, det er en over 80 år gammel konstruksjon, virker disse gamle sliterne riktig så bra synes jeg (om enn noe upraktiske). Da de amerikanske Catepillar-motorene ble lansert for skøyteeierne en stund etter krigen (i sammenheng med blant annet Marshallplanen) var det flere av disse som i ettertid klagde på lav driftssikkerhet, krav om hyppig vedlikehold og problemer med å få tak i deler nok. Men dette ble gjerne noe offtopic, det er svært lite sannsynlig trådstarter kommer til å velge en såpass omfangsrik og tung jernklump med det første:lol:

Hakkannen skrev 32 minutes ago:

Det var ikke alltid lagerbytte var nødvendig, men en grei rutine for å være mer sikker mot driftsstans da de var ute på feltet, kvaliteten på smøreolja var ofte varierende:wink: Ut fra tiden den ble laget, det er en over 80 år gammel konstruksjon, virker disse gamle sliterne riktig så bra synes jeg (om enn noe upraktiske). Da de amerikanske Catepillar-motorene ble lansert for skøyteeierne en stund etter krigen (i sammenheng med blant annet Marshallplanen) var det flere av disse som i ettertid klagde på lav driftssikkerhet, krav om hyppig vedlikehold og problemer med å få tak i deler nok. Men dette ble gjerne noe offtopic, det er svært lite sannsynlig trådstarter kommer til å velge en såpass omfangsrik og tung jernklump med det første:lol:

Vi hadde en 40 HK RUBB (Wichmann ) i en skøyte for en del tiår siden, den endte sine dager den også...

Intet varer evig, bortsett fra et dårlig rykte..:giggle:

Ida Marie III skrev 16 minutes ago:

Vi hadde en 40 HK RUBB (Wichmann ) i en skøyte for en del tiår siden, den endte sine dager den også...

Dårlig smøreolje? :giggle: Neida, men kjekke motorer til sitt bruk! Sønnen til en kollega har ei skøyte med 40 Rubb i, er alltid kjekt å høre lyden av den der den går utover fjorden med lette vinger! Der jeg jobbet tidligere hadde vi et par skøyter med 50 Rubb + bestefaren min jobbet hos Wichmann stort sett hele sitt yrkesaktive liv, så må bare beklage en ensidig opphausing av gammelt støpejern:lol: Jeg er nok mer enn litt påvirket av bakgrunnen og har med det stor forkjærlighet til disse motorene:smiley:

Hakkannen skrev 2 minutes ago:

Dårlig smøreolje? :giggle: Neida, men kjekke motorer til sitt bruk! Sønnen til en kollega har ei skøyte med 40 Rubb i, er alltid kjekt å høre lyden av den der den går utover fjorden med lette vinger! Der jeg jobbet tidligere hadde vi et par skøyter med 50 Rubb + bestefaren min jobbet hos Wichmann stort sett hele sitt yrkesaktive liv, så må bare beklage en ensidig opphausing av gammelt støpejern:lol: Jeg er nok mer enn litt påvirket av bakgrunnen og har med det stor forkjærlighet til disse motorene:smiley:

Joda, herlige greier...men et liv i kjeldress...

Vi gikk faktisk 2 ganger til Shetland med den motoren, dette var tidlig 90 tallet, og en del av de lokale heltene der,

som opplevde krigen, var fremdeles i live.

De kom ned på kaien der å ba oss starte den opp, så vi fikk banket litt røyk ringer så  de hadde noe å mimre til...

Hadde en del problemer med koblingen på den, samt at det til slutt rustet hull med eksosen et sted...husker ikke helt..

Vi leverte den til museet der nede på Rubbestadneset...

dieselfan skrev 5 minutes ago:

Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. .. skulle gitt mye for å fått en slik dose av stolt positiv Norsk historie :thumbsup: :clap:

TS - min stemme går til VP 41-P 

Nja..vet ikke.... overhaling etter knapt 2000 timer er ikke uvanlig på dem..

Og ikke er de særlig tørre heller, begynner vel å dryppe/svette etter drøyt 500 timer ..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...