PiperBill Startet 9.August.2017 Link til dette innlegget Startet 9.August.2017 Eldre «bulletproof» diesel motor? Noen som har noen formening om hvilken dieselmotor fra 80/90 tallet er det mest robuste? Jeg har lest om 6 sylinder Ford Sabre (Saab) på 212 hesters er en beist av en motor som er nærmest udødelig. Finnes ofte i Fjord båter fra 80 tallet. Er det andre motorer i samme klasse? Det er mange fine båter fra 80 og 90 tallet til salgs men det store spørsmålet er om motorene begynne å bli sliten. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Eldre "bulletproof" motor?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Jazzmatazz Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 VP tamd 40 og 41 motorene skal visst også være noen steinknusere.. Også hørt mye bra om Ford. Hadde tidligere en 2722 og den var fin den. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Har en Ad 41P i min, ikke vært noe tull med den. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Vel den 40 motoren er nå en forkammermotor med alt det det medfører. 41 motoren derimot har jo vært et sikkerstikk. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Volvo tamd 60 og 70 er gode. Isuzu Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Yanmar LH serie er bra greier Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Du burde dele inn i to klasser... Sjøvannskjølt og Ferskvannskjølt Det har knapt vært laget motorer på 80-90 tallet som ikke går 8000 timer og det er en gjennomsnittlig generasjon.... Stort sett utstyret på motoren som går heden... og som utgjør forskjellen. Kjernemotoren er jo svært lik på de mest berømte. Hadde man tatt det beste utstyret fra de forskjellig produsenter og montert på en motor og fått Forumet til å gjøre dokument sjekk av brukermanualen så hadde du fått en grasat god motor... TS - hvor vil du med problemstillingen din ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Cummins B5.9 i 152hk versjon står nok i mange sjarker rundtomkring , og er nok en god kandidat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Skal du være skikkelig sikker på å få noe som er skuddsikkert må du opp i Wichmann 50-100 type K, god gammaldags totakts semidiesel som det rapporteres sveiv uten stopp i 3-4 måneder i strekk under fiske. Dag og natt! Så inn til land og skifte veivlagre (og div. andre lagre) for så å være klar for nye 3-4 måneder igjen Ikke bruker de mye diesel heller Bakdelen er ei vekt på 4,5 tonn (+ revesering, aksling og propell), reservedeler må lages selv og at den trenger et motorrom tilsvarende størrelsen på en middels studenthybel i hovedstaden Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Cummins 5.9 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Perkins bør vel også med. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen skrev for 10 timer siden: Skal du være skikkelig sikker på å få noe som er skuddsikkert må du opp i Wichmann 50-100 type K, god gammaldags totakts semidiesel som det rapporteres sveiv uten stopp i 3-4 måneder i strekk under fiske. Dag og natt! Så inn til land og skifte veivlagre (og div. andre lagre) for så å være klar for nye 3-4 måneder igjen Ikke bruker de mye diesel heller Bakdelen er ei vekt på 4,5 tonn (+ revesering, aksling og propell), reservedeler må lages selv og at den trenger et motorrom tilsvarende størrelsen på en middels studenthybel i hovedstaden Det var da en dårlig motor, som må skifte lager etter 3-4 måneder. Det er ikke unormalt at en motor i en fiskebåt går uavbrutt i 3-4 måneder og enda lenger i mellom hver gang den blir stoppet. Hovedmotoren i en fiskebåt går gjerne rundt 8500 timer i løpet av et år og overhaling skjer gjerne imellom 3 og 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Gullfisk skrev 34 minutes ago: Perkins bør vel også med. Vel å merke kun hvis de er svart, gul eller rødmalte. Ifølge ekspertisen overgår de til å bli bare dritt dersom de er grønnmalte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) .. men noen grønnmalte motorer driter jo i det, feks TAMD 60/70 seriene...? Redigert 10.August.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
deepblue Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Ford 2725e Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 En annen viktig ting er jo deletilgang i dag. Perkins 4.108.. er du i et område i verden med traktor eller andre landbruksmaskiner i nærheten får du alt du trenger, billig. Tenke seg en motor der jeg kan stoppe på et landbruksverksted i østfold og få alt av filtre osv, pluss en god skjerv slitedeler over disk til en rimelig penge fra folk som har tiår med kompetanse på motoren. --- En motor hvor stadig flere komponenter er gått ut av produksjon er ikke noe særlig å eie over tid. Hadde engang en VP... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Pinkvin skrev 13 minutes ago: Hadde engang en VP... ...som etter 1998 er en grønnmalt Perkins. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 bellen skrev for 2 timer siden: Det var da en dårlig motor, som må skifte lager etter 3-4 måneder. Det var ikke alltid lagerbytte var nødvendig, men en grei rutine for å være mer sikker mot driftsstans da de var ute på feltet, kvaliteten på smøreolja var ofte varierende Ut fra tiden den ble laget, det er en over 80 år gammel konstruksjon, virker disse gamle sliterne riktig så bra synes jeg (om enn noe upraktiske). Da de amerikanske Catepillar-motorene ble lansert for skøyteeierne en stund etter krigen (i sammenheng med blant annet Marshallplanen) var det flere av disse som i ettertid klagde på lav driftssikkerhet, krav om hyppig vedlikehold og problemer med å få tak i deler nok. Men dette ble gjerne noe offtopic, det er svært lite sannsynlig trådstarter kommer til å velge en såpass omfangsrik og tung jernklump med det første Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen skrev 32 minutes ago: Det var ikke alltid lagerbytte var nødvendig, men en grei rutine for å være mer sikker mot driftsstans da de var ute på feltet, kvaliteten på smøreolja var ofte varierende Ut fra tiden den ble laget, det er en over 80 år gammel konstruksjon, virker disse gamle sliterne riktig så bra synes jeg (om enn noe upraktiske). Da de amerikanske Catepillar-motorene ble lansert for skøyteeierne en stund etter krigen (i sammenheng med blant annet Marshallplanen) var det flere av disse som i ettertid klagde på lav driftssikkerhet, krav om hyppig vedlikehold og problemer med å få tak i deler nok. Men dette ble gjerne noe offtopic, det er svært lite sannsynlig trådstarter kommer til å velge en såpass omfangsrik og tung jernklump med det første Vi hadde en 40 HK RUBB (Wichmann ) i en skøyte for en del tiår siden, den endte sine dager den også... Intet varer evig, bortsett fra et dårlig rykte.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Ida Marie III skrev 16 minutes ago: Vi hadde en 40 HK RUBB (Wichmann ) i en skøyte for en del tiår siden, den endte sine dager den også... Dårlig smøreolje? Neida, men kjekke motorer til sitt bruk! Sønnen til en kollega har ei skøyte med 40 Rubb i, er alltid kjekt å høre lyden av den der den går utover fjorden med lette vinger! Der jeg jobbet tidligere hadde vi et par skøyter med 50 Rubb + bestefaren min jobbet hos Wichmann stort sett hele sitt yrkesaktive liv, så må bare beklage en ensidig opphausing av gammelt støpejern Jeg er nok mer enn litt påvirket av bakgrunnen og har med det stor forkjærlighet til disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Denne er for liten til ditt bruk men hele verden gråt og tenners gnissler da den gikk ut av produksjon på 2k tallet, tok stillehavet på en tank.... behøvde aldri annet en rutineservice. SABB 2G 30. Redigert 10.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen skrev 2 minutes ago: Dårlig smøreolje? Neida, men kjekke motorer til sitt bruk! Sønnen til en kollega har ei skøyte med 40 Rubb i, er alltid kjekt å høre lyden av den der den går utover fjorden med lette vinger! Der jeg jobbet tidligere hadde vi et par skøyter med 50 Rubb + bestefaren min jobbet hos Wichmann stort sett hele sitt yrkesaktive liv, så må bare beklage en ensidig opphausing av gammelt støpejern Jeg er nok mer enn litt påvirket av bakgrunnen og har med det stor forkjærlighet til disse motorene Joda, herlige greier...men et liv i kjeldress... Vi gikk faktisk 2 ganger til Shetland med den motoren, dette var tidlig 90 tallet, og en del av de lokale heltene der, som opplevde krigen, var fremdeles i live. De kom ned på kaien der å ba oss starte den opp, så vi fikk banket litt røyk ringer så de hadde noe å mimre til... Hadde en del problemer med koblingen på den, samt at det til slutt rustet hull med eksosen et sted...husker ikke helt.. Vi leverte den til museet der nede på Rubbestadneset... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Ida Marie III skrev 5 minutes ago: Vi leverte den til museet der nede på Rubbestadneset... Kjeledressen må bare være stor nok slik at den er lett å ta på og få av seg i en fart Vil tro folk fikk mimret godt da ja! Godt dere leverte den til museet slik at den ble tatt vare på, disse motorene er en viktig del av historien vår Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. .. skulle gitt mye for å fått en slik dose av stolt positiv Norsk historie TS - min stemme går til VP 41-P Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 dieselfan skrev 5 minutes ago: Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. .. skulle gitt mye for å fått en slik dose av stolt positiv Norsk historie TS - min stemme går til VP 41-P Nja..vet ikke.... overhaling etter knapt 2000 timer er ikke uvanlig på dem.. Og ikke er de særlig tørre heller, begynner vel å dryppe/svette etter drøyt 500 timer .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.