Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. 

Bestefars historier blir fortalt videre ja:smiley: Fikk heldigvis tatt opp noen av dem på spolebånd (av alle ting, men digitalisert nå) før han sa takk for seg. Han fikk oppleve mye spennende både før, under og gjennom oppbyggingen av Norge igjen etter krigen (han ble sent opp til Hammerfest et par år for å hjelpe til å bygge opp noen mekaniske verksteder der oppe).

Bay_liner skrev for 5 timer siden:

SABB 2G 30.

Sabb30-m.JPG

Skulle Perkinsen i seilbåten ta kveld hadde jeg valgt en slik om de bare kom med mer enn 30 hest:yesnod: Enkle å skru på og tilnærmet uslitelige bare de får litt stell.

Marna hadde noen tilsvarende motorer (1-4 sylindre), men disse var (ifølge motormekanikeren der jeg jobbet) ikke like solid bygget. Den firesylindrede kunne man få i 48- og 60hk versjon, men såvidt jeg husker var det kun den første som hadde mulighet for sveivstart. Hadde en tosylindret 16hk Marna diesel noen år, nydelig og myk gange, til å være diesel. Men reveseringsopplegget var noe svakt og ble derfor forsterket av tidligere nevnte motormekaniker.

Hakkannen

Hakkannen

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. 

Bestefars historier blir fortalt videre ja:smiley: Fikk heldigvis tatt opp noen av dem på spolebånd (av alle ting, men digitalisert nå) får han sa takk for seg. Han fikk oppleve mye spennende både før, under og gjennom oppbyggingen av Norge igjen etter krigen (han ble sent opp til Hammerfest et par år for å hjelpe til å bygge opp noen mekaniske verksteder der oppe).

Bay_liner skrev for 4 timer siden:

SABB 2G 30.

Sabb30-m.JPG

Skulle Perkinsen i seilbåten ta kveld hadde jeg valgt en slik om de bare kom med mer enn 30 hest:yesnod: Enkle å skru på og tilnærmet uslitelige bare de får litt stell.

Marna hadde noen tilsvarende motorer (1-4 sylindre), men disse var (ifølge motormekanikeren der jeg jobbet) ikke like solid bygget. Den firesylindrede kunne man få i 48- og 60hk versjon, men såvidt jeg husker var det kun den første som hadde mulighet for sveivstart. Hadde en tosylindret 16hk Marna diesel noen år, nydelig og myk gange, til å være diesel. Men reveseringsopplegget var noe svakt og ble derfor forsterket av tidligere nevnte motormekaniker.

• Create New...