ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 kan vel ikke forvente at 200hk / 3800 rpm ut av 3,6 liter skal yppe seg mtp levetid mot samme hk tall hentet ut ved 2600 og blokk på 6 liter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) ivar skrev 6 minutes ago: kan vel ikke forvente at 200hk / 3800 rpm ut av 3,6 liter skal yppe seg mtp levetid mot samme hk tall hentet ut ved 2600 og blokk på 6 liter Ingen garanti selv med lavt turtall.. Er nok mer en et eksempel i verden på "saktegående" motorer med middelmådig kvalitet... Men best å ikke støte noen... Vet Yannmar har noen motorer som står i mindre katamaran oppdretts båter, går 10.000 timer før overhaling, dvs, tror de bytter dem.. Redigert 10.August.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) hehe, støt i vei har nå hørt om fiskere som har prøvd å bestille yanmar, og fått til svar at "nei, disse er ikke bygd for kommersiell drift" Redigert 10.August.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 I Langesund, Valle og Kragerø gikk det 8-10 båter som Taxibåter m/u løyve og disse gikk 10000 timer med lite tull. Jeg kjenner ikke igjen tallene du serverer Ida Marie III. Brukere som har motor i gang 3 ukeri året og som gir full spiker m kald motor får ikke timer på noen motor. .. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Ford er blitt nevnt, kan ikke annet enn å underskrive det. Hadde en Marex Friendship med en Ford 2715 120hk, 6,2 liters maskin. Marinisert av Sabre. Dønn solid: Se ellers denne tråden: Ford 6-syl. diesel 120 hk, erfaringer? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 dieselfan skrev 31 minutes ago: I Langesund, Valle og Kragerø gikk det 8-10 båter som Taxibåter m/u løyve og disse gikk 10000 timer med lite tull. Jeg kjenner ikke igjen tallene du serverer Ida Marie III. Brukere som har motor i gang 3 ukeri året og som gir full spiker m kald motor får ikke timer på noen motor. .. Det er mulig, men likevel fakta, ikke mindre en tre båter i havnen hjemme med slik overhaling + - 2000 timer.. Minste på drøyt 1700 timer.. Volvo mekanikker mente det var innfor... Kommer en til steinknuserne som 63 motorene og ikke minst 74 motorene, da snakker en timer... men dryppert har de alle Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 kjører vel samme varslingssystem som feks perkins og andre britiske motorer - "oil on the outside = oil on the inside" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 ivar skrev 6 minutes ago: kjører vel samme varslingssystem som feks perkins og andre britiske motorer - "oil on the outside = oil on the inside" Filosofien holder jo...bare det ikke blir for mye "oil outside.." Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Ida Marie III skrev 49 minutes ago: Det er mulig, men likevel fakta, ikke mindre en tre båter i havnen hjemme med slik overhaling + - 2000 timer.. Minste på drøyt 1700 timer.. Volvo mekanikker mente det var innfor... Jeg er ikke fanatisk grønn, og som tidlIigere nevnt så valgte jeg italiensk når lokal VP ikke Kunne levere D3-220 på 4 mnd og motorer sto stabblet hos forhandlere i sverige... Hvordan man bruker motoren er viktig for levetid. Samspillet mellom motor og marinisering like så... Min påstand: En flink motormann vil ikke ha noe problem med å Bygge en like god motor som det de store produsentene selger over disk i dag. Hvilken båtstørrelse er det TS ser etter ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) dieselfan skrev for 3 timer siden: Hakkannen - håper du bruker mye tid på fortelle din bestefars historier videre. Bestefars historier blir fortalt videre ja Fikk heldigvis tatt opp noen av dem på spolebånd (av alle ting, men digitalisert nå) før han sa takk for seg. Han fikk oppleve mye spennende både før, under og gjennom oppbyggingen av Norge igjen etter krigen (han ble sent opp til Hammerfest et par år for å hjelpe til å bygge opp noen mekaniske verksteder der oppe). Bay_liner skrev for 5 timer siden: SABB 2G 30. Skulle Perkinsen i seilbåten ta kveld hadde jeg valgt en slik om de bare kom med mer enn 30 hest Enkle å skru på og tilnærmet uslitelige bare de får litt stell. Marna hadde noen tilsvarende motorer (1-4 sylindre), men disse var (ifølge motormekanikeren der jeg jobbet) ikke like solid bygget. Den firesylindrede kunne man få i 48- og 60hk versjon, men såvidt jeg husker var det kun den første som hadde mulighet for sveivstart. Hadde en tosylindret 16hk Marna diesel noen år, nydelig og myk gange, til å være diesel. Men reveseringsopplegget var noe svakt og ble derfor forsterket av tidligere nevnte motormekaniker. Redigert 10.August.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen skrev 39 minutes ago: Skulle Perkinsen i seilbåten ta kveld.... Er glad for å ha en Perkins 4.108 i seilbåten, men skal helt ærlig innrømme at jeg er sånn passe lei det britiske "oljevarslingssystemet". Hver gang jeg ser et motorrom uten oljesøl går en stygg tanke til Perkinsen. Det finnes jo motorer som både er holdbare og ikke lekker olje ;-) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Driver og ser etter ny båt men har det ikke travelt. 29-33 fots. Budsjett er rundt 700,000 men om jeg finner en BRA eldre båt til under 300 så går det også. Det fleste eldre båter har originalmotor men noen få har nyere eller overhalt motor. For eksempel denne. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99261443 6 sylinder Ford/Saab med 240 hester og ca. 600 timer. Burde være bra motor..eller? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Pinkvin skrev 26 minutes ago: Er glad for å ha en Perkins 4.108 i seilbåten, men skal helt ærlig innrømme at jeg er sånn passe lei det britiske "oljevarslingssystemet". Meget enig der Det ser ikke ut under min heller, Perkinsen minner egentlig ganske mye om å drive med akvarier, man må fylle på med rent jevnlig Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 På det første stedet jeg jobbet hadde de en mellomstor kaptein snuteløs Volvo lastebil med en 4 syl Perkins motor. For et treskeverk og støynivå som en, en ..... Hørtes akkurat ut som en Nuffield traktor, men hey, det ble jammen brukt Perkinser i noen Nuffield traktorer og.... Etter det har jeg hatt en skepsis til Perkinser, Volvo har jeg vært skeptisk til alltig og den skapsisen har i hvertfall ikke blitt mindre med årene..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hakkannen skrev 13 minutes ago: Meget enig der Det ser ikke ut under min heller, Perkinsen minner egentlig ganske mye om å drive med akvarier, man må fylle på med rent jevnlig Har laget et yalla opplegg så jeg klarer å samle en god del av olja i et kar og på en halvannenlitersflaske før det går i svinet. Vurderte en stund å bare tømme olja på motoren igjen . Evt kan en se på det som automatisk og saktegående oljeskiftsystem. Ingenting som tyder på at jeg bruker noe særlig olje. Jeg heller på like mye ny olje på toppen som jeg samler inn på bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 PiperBill skrev 26 minutes ago: Driver og ser etter ny båt men har det ikke travelt. 29-33 fots. Budsjett er rundt 700,000 men om jeg finner en BRA eldre båt til under 300 så går det også. For eksempel denne. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99261443 6 sylinder Ford/Saab med 240 hester og ca. 600 timer. Burde være bra motor..eller? Det må være mye for pengene Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 For noen år siden skulle jeg ombord i en båt som lå utenfor karatsji i pakistan. På veien ut kom det noen fiskere inn i noen ca 30fots åpne båter. Alle båtene var motorisert på samme måte. En gigantisk 6 sylinder diesel sansynligvis fra en buss. De var helt ribbet for alt. Ingen turbo eller noe. Eksosen kom rett ut fra toppen. Om noe av dem ombord hadde hørsel er tvilsomt. Vil tro at dette var noe av det mest skuddsikre i 200 hk klassen. ellers så skal en riktig behandlet diesel motor være nesten uslitelig. Jeg har sett små diesel motorer som har gått 20 000 timer som aldri har vert skrudd på. Jeg har også hørt om motorer som har kjørt over 80 000 timer på samme foring. Motorer som var bygget for små lastebiler som blir kjørt hardt på europeiske motorveier vil kunne fungere bra i en båt. Bilmotorer med høy ytelse er dårlig egnet. Spesielt nyere motorer som ofte tåler mindre p.g.a vekt optimering. skulle jeg bygget en motor i den klassen har mercedes iveco(cummins) volvo og ford motorer som er einet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 ivar skrev On 8/10/2017 at 15.20: hehe, støt i vei har nå hørt om fiskere som har prøvd å bestille yanmar, og fått til svar at "nei, disse er ikke bygd for kommersiell drift" Tull. Yanmar har ett meget bra utvalg til kommersiell drift. http://www.yanmar.no/Produkter/Motorer-til-Yrkesdrift/ Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Fiskeren har vel prøvd å bestille en fritidsbåt motor da. At yamar ikke har tilbydd en annen får vel stå for yanmars regning. Seriøse leverandører vurderer bruken opp mot beregnet levetid og driftsprofil. Det er stor forskjell på å garanter en motor som går 2000 timer i året mot et typisk fritidsbåtmotor som går 100 timer. Noen motorer tåler dårlig tomgang og andre liker dårlig full turtall. Korte intervaller på oljeskift og liten kapasitet på filter kan gjøre greie fritidsbåtmotorer uegnet til fiskebåt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 ulyden skrev 57 minutes ago: Fiskeren har vel prøvd å bestille en fritidsbåt motor da. At yamar ikke har tilbydd en annen får vel stå for yanmars regning. Og det tror du på ? Ikke ta alt som serveres her inne for god fisk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Mix skrev for 2 timer siden: Tull. Yanmar har ett meget bra utvalg til kommersiell drift. http://www.yanmar.no/Produkter/Motorer-til-Yrkesdrift/ se der ja.. hvor lenge har de hatt dette sortimentet her til lands? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 ivar skrev 10 minutes ago: se der ja.. hvor lenge har de hatt dette sortimentet her til lands? Er nok en del år det.. Er en god del oppdrettsbåter, små katamaraner, som går med dobbel Yanmar installasjon... Alle Sjarkene til Viknes er levert med Yanmar.. Er masse Yanmar og Nanni i fiskebåter på kysten her vest.. Ps. Har hørt at Yanmar med bokstaven B i type fortegnelse er BMW motorer... stemmer det ? En kjenning ble fortalt rett ut av Yanmar forhandler at de motorene ikke var å anbefale til annet en lystbåter... Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo. tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. Den er nok ikke godt egnet som yrkesmotor. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Ser på yanmar.no at 4by3 og 6by3 vises kun når en velger tidligere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 ulyden skrev 1 time siden: Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo. tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. Den er nok ikke godt egnet som yrkesmotor. Ok, da stemmer det som Yanmar forhandleren formidlet... Blir vel litt som Toyota Aygo, som ikke er noen Toyota, men en god drit bil fra Europa... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.