Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Interessant. Regner med at du har gitt giret ny olje ATF Dexron II (eller III)(mineralsk olje) og nytt filter. Disse girene bør i utgangspunktet holde lenger enn motoren. Så hvis vi ser bort fra at feilen ligger inne i selve giret, kan slik ulyd komme fra demperplaten som sitter på svinghjulet. Eller så kan det ha løsnet bolter mellom utgående girflens og propellaksling. Slike saker bråker mye, ved gitte turtall, og bør sjekkes ut først.

 

En annen feil kan være at cutlesslageret har for lite smøring, eller tetningen har det vondt. Men nå vet jeg ikke hvilken type tetning/lager du har. Men begge kan gi nokså mye støy ved lav omdreining på propellakslingen. Og lyden forplanter seg slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra.

 

Jeg har samme giret i Hulda. Det får en liter olje og nytt filter hver ca. 150 timer (omtrent en gang i året).

Hulda

Hulda

Interessant. Regner med at du har gitt giret ny olje ATF Dexron II (eller III) og nytt filter. Disse girene bør i utgangspunktet holde lenger enn motoren. Så hvis vi ser bort fra at feilen ligger inne i selve giret, kan slik ulyd komme fra demperplaten som sitter på svinghjulet. Eller så kan det ha løsnet bolter mellom utgående girflens og propellaksling. Slike saker bråker mye, ved gitte turtall, og bør sjekkes ut først.

 

En annen feil kan være at cutlesslageret har for lite smøring, eller tetningen har det vondt. Men nå vet jeg ikke hvilken type tetning/lager du har. Men begge kan gi nokså mye støy ved lav omdreining på propellakslingen. Og lyden forplanter seg slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra.

 

Jeg har samme giret i Hulda. Det får en liter olje og nytt filter hver ca. 150 timer (omtrent en gang i året).



×
×
  • Create New...