jotto Startet 10.August.2017 Link til dette innlegget Startet 10.August.2017 Jeg undrer meg over hvorfor skjærgårdsjeeper, daycruisere etc kommer med så puslete fendring. De er såpass små at de hopper opp på brygga om det kommer en liten bølge. I tillegg er plasseringen av fenderfestene ofte ganske pussig. På grunn av formen på skroget, dunker jo midten av båten inn i brygga om det kommer litt sjø. Dette ser ut til å være gjennomgående på alle merker. Løsningen er selvsagt å ha med ekstra fendere, men det burde jo være unødvendig. Det er jo ikke laget plass for det, så da tar de opp mye plass i stuverommet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Det er ikke bare "småbåter" som har mangelfull fendring. I løpet av sommerferien i år så jeg også flere store, dyre cabincruisere som la til brygga med 2, maks 3 fendere ute. Gjerne små "jollefendere", og som du selv sier var de ofte plassert slik at buen i skroget gjorde at de nesten berørte brygga midt på skrogbuen. Jeg er sikkert litt partisk, men mitt inntrykk er at seilbåter gjerne har bedre fendring enn motorbåter. Er det bare tilfeldig, eller er det en "kulturforskjell" mellom seilere og motorbåtfolk når det gjelder fendring? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
jotto Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Popeye70 skrev 4 minutes ago: Jeg er sikkert litt partisk, men mitt inntrykk er at seilbåter gjerne har bedre fendring enn motorbåter. Er det bare tilfeldig, eller er det en "kulturforskjell" mellom seilere og motorbåtfolk når det gjelder fendring? Jeg hater å innrømme det, men seilere er vel jevnt over mere opptatt av sjømannskap enn motorbåtfolk. Men jeg tenkte egentlig på fenderne som leveres med båtene, ikke på fenderne som folk velger å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Eg har igrunn ganske store fendere på min d66. Men må ha det for, som du sier, formen og muligheter for fendring er dårlig. Vurderer å henge på fenderfester selv, men det er nå noe med det også..... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Generalisering er jeg ikke så begeistret for jotto. Min Skilsø 33 og Sting 530S kommer begge med 7 og 4 fender holdere orginalt og med god plass til flere... men så er den første født på Sørlandet og begge designet i Norge. Har en Steady 460 som jeg må si er en eneste stor fender... Så, nøy deg med å hakke på de som fortjener det. Er det Espen du er skuffa over, så kritiser han og spar "alle" til riktig anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Har tenkt på dette med fester for fendring. Laget selv noen i akter men er litt ugunstig for de havner langt under fenderlisten. så min tenkte løsning er å bruke fenderfix str XL til å henger fender i alurammen til vindskjermen. Tåler vindskjermen dette? Eller hvor store krefter er det i sving ved fendring? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) båten min nå har 0 fenderholdere, forrige hadde 4 bittesmå, jeg har kjøpt 4 GIGA fendere + 1 kule som bruker mye av "soverommet" forran men faktisk er brukbare. Min teori med seilbåter og mye fendere er at de ofte ikke er like manøvrerbare som motorbåter, og en liten fender er dønn ubrukelig, har brukt fendere under færdern typ ;) Redigert 10.August.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Seilere må jo vær flinke til å fendre, når de har en båt som har max 40 cm av skroglengden inntil en rett flate . Først en smal lang fender, så en tykkere før kulefendere i økende diameter bort over ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.