Fred89 Startet 10.August.2017 Del på Facebook Startet 10.August.2017 Jeg må ha min båt på vannet i vintet grunnet lite lagringsmuligheter innendørs på land, jeg har også lyst å bruke båten på høst og tidlig vår. Dette er første året mitt som båteier og har derfor litt spørsmål til dere mer erfarne. Dette dreier seg om en 2007mod Askeladden 525 Excel 115EFI. Først av alt, havna fryser ikke til (er jeg blitt fortalt) og jeg tenker å ta service på motor selv, er dette lurt å gjør før vinteren kicker inn, eller på vårparten før båten skal brukes som mest? Nå holder jeg til på vestlandet ca 2t fra bergen med bil, så vi har ikke så mye snø om vinteren, men bør jeg bruke heldekkende kalesje siden dette er en åpen båt? ønsker at dere kommer med innspill til hva jeg bør tenke på vedr å ha båten på vannet hele vinteren På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 (redigert) Dersom du ikke planlegger å bruke båten I det hele tatt gjennom vinteren, så ville jeg spylt gjennom motoren med ferskvann (det er normalt en påfyllingsstuss du kan koble slange på siden du ikke får brukt muffer når den ligger på vannet). Da unngår du at den står lenge I ro med saltrester i kjølesystemet. Den båten du beskriver her er jo selvlensende, så det eneste som en kalesje evt. vil hjelpe mot er at den ikke blir så skitten. En ting du kanskje bør se til, spesielt på høsten er at det ikke samler seg med løv som kan tette avløpene for vann. Redigert 10.August.2017 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
ivar Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 bor du nært havna, så du har greit tilsyn til båten? Mye trær i nærheten? er nok båter som går ned hver høst pga løv og dritt som tetter selvlensingen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Benji Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Se etter den regelmessig, oftere enn på sommeren. Selvlensende? Pass på så det ikke fryser til i drenering og det kommer mye nedbør som fryser til. La prisen stå tiltet ned i vannet, det fryser sjelden til. Kan du dekke til med noe er jo det godt, men ikke ett must. Har hatt åpen båt ute flere vintere uten problem. Målet snø og lenser ofte. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Jeg har erfaring med dette. Dette er det jeg gjør med min 16": 1) Bytte girolje på høsten (du ønsker frisk olje i girhuset om vinteren, men mest fordi du får sjekket om det har kommet inn vann i løpet av sommeren og får fjernet det.) 2) Jeg har ikke spylt igjennom med ferskvann, men det er fordi jeg bruker båten vinteren igjennom. 3) Uansett om selvlensende eller ikke: Ha friskt batteri med lensepumpe med nivåbryter. Biltema sin automatiske fungerer fint. Veldig kjekt å ha dette dersom selvlensen blir tett. 4) Sjekk båten ofte. Jeg er minimum innom hver 2. uke. Oftere hvis det er skikkelig uvær. 5) Ha solid tauverk med gode strekkavlastere. 6) Jeg har ikke presenning over, men jeg har overbygg på halve båten. Her nede (på Sørlandet) kan det komme store mengder snø på kort tid, og jeg har ikke hatt problemer med det. Hvis lett snø så fyker det som regel av. 7) Bruker snømåke av PLAST: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vinter/Snospade-2000033620/ 8) Har skrevet navnet mitt og telefonnummer på en lapp som er godt synlig hvis noen går inntil båten min. Alltid bra hvis jeg er enkel å få tak i dersom det har oppstått noe. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Om det er praktisk mulig så er båthenger forutsatt hengerfeste på bilen løsningen både mht å gjøre service, lagring og fleksibilitet på alle vis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fred89 Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Jeg har henger og bil med krok, men har blitt fortalt at båten har det bedre om den ligger på sjøen med +2-3 grader i sjøen/på skroget, en hvis den står i hagen bunnfrosset i 2-5 minusgrader, jeg vet ikke hvor reelt dette er jeg? men jeg vet at tar jeg den på land så gidder jeg ikke å kjøre den til havna å sjøsette hver gang jeg skal utpå om høsten vinteren, da blir den stående til vår i såfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 ivar skrev for 2 timer siden: bor du nært havna, så du har greit tilsyn til båten? Mye trær i nærheten? er nok båter som går ned hver høst pga løv og dritt som tetter selvlensingen Ja jeg bor 3min med bil unna havna, så jeg kommer til å ta turen ofte, det er ingen trær i nærheten, da havna ligger i et sentrum lokalt hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 1 hour ago, Fred89 said: Jeg har henger og bil med krok, men har blitt fortalt at båten har det bedre om den ligger på sjøen med +2-3 grader i sjøen/på skroget, en hvis den står i hagen bunnfrosset i 2-5 minusgrader, jeg vet ikke hvor reelt dette er jeg? Skal noe være bunnfrosset så betinger det vel en kombinasjon av vann og frost og hvilket vann er problemet? Har hatt diverse båter på land/henger (med motoren montert på) uten at dette har vært noe problem eller noen gang hørt om dette som et problem. Uansett er det nok en del enklere å f.eks bytte girolje med båten/motoren på henger enn når den ligger på sjøen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Bytte girolje betinger vel nærmest at man kan ha båten oppe av vannet.(?) Jeg har båthenger og har service på motoren hver høst, på land. Tror båten min er på land maks 4 timer hvert år. Båten ligger ute året rundt, fordi jeg bruker den året rundt. Spesielt om vinteren. Men det er ca 1 mnd hver vinter der jeg får brukt den lite, og det er i desember. Er juleavslutninger og adventsditten og -datten. Men på grunn av snøføre så tar jeg den ikke opp. Ligger for så vidt greit ute. Som nevnt har jeg lite problemer ved å ha den liggende ute året rundt. Det begrenset seg til snømåking kanskje 3 ganger i året. - Men hvis du tenker at du uansett ikke vil bruke den feks i desember og januar, så sett den gjerne på land da. Spesielt hvis det er tørt føre. Samme hvis det er meldt orkan etc. Kjekt å ha båten på land akkurat da. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 (redigert) Har hatt båt ute i flere år i tromsø. Intet problem med det. Eneste er at du må passe på oftere en om sommeren og måke snø om det er snakk om det. Service tar jeg om våren, april/mai. Om du har hus så hjelper det med en liten lunk fra en ovn. Har hatt et 80w Hylite varmerør stående på 24/7 Redigert 10.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ja jeg tenkte også å utføre service om våren rett før båten skal brukes flittig, jeg har ikke noe problem å dra båten opp før vinteren for å skifte girolje, men da prøver jeg første vinter å la den ligge i havna med jevnlig ettersyn kanskje 2 ganger pr 14 dag og oftere om det er mye drittvær. samtidig vil jeg kjøre vedlikeholdslading på batteriet med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Er det normalt at det er noe bevegelse/vandring frem å tilbake på påhengsmotor når man kjører i litt sjø? altså når båten hopper og slår litt, ser den beveger seg litt da, men jeg antar at dette sikkert er meningen for å avlaste akterspeilet noe? Noen her som vet noe om dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
Yochi22 Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Samme lurer jeg og på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.