Sjarken 1966 Startet 10.August.2017 Del på Facebook Startet 10.August.2017 Etter og ha eid en Windy 32 scirocco 1997 mod. ett år så har det vært vanninntrengning i motor rom. Dette kommer når det regner, altså kun ferskvann. Er det noen som har hatt erfaringer med dette og løst dette!. En kompis har samme båt og årsmodell, 1997 mod og har samme problem. Mulig det kan komme fra fenderlist eller noe..... Lufter dette på forumet for og høre om det er noen som har dette samme problem og forslag til løsning... Ikke noe vits og finne opp kruttet to ganger? Forøvrig den beste båten jeg noensinne har eid og det har vært mange gjennom årene?? Takknemlig for seriøse tilbakemeldinger Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Vann inntrenging motor rom windy". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Jeg har en noe eldre windy og har litt vann i kjølen etter regnvær. Jeg har slått meg til ro med at dette kommer fra koppen som dusjslangen sitter i. Det kan også hende at det er igjennom fenderlisten. Har sett flere båter som er forsøkt tettet på innsiden ved fenderlisten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken 1966 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ser ut som jeg leke litt detektiv når jeg får båten på land, utrolig irriterende bare.............. Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Hei. Har en 98 modell og observerer det samme. I fjor ble det også fuktig i bakre styrbord hjørne i stikklugaren, dette kom fra en lekk gjennomføring i targabøylen. Tettet denne og ble kvitt fukten men får ferskvann i bunnen, noen ganger litt mer enn man bør akseptere. Venter på neste regnskur og skal gjøre en grundig sjekk. Har forresten sjekket ferskvannstanken og slangeopplegget men det kommer ikke derfra. Mistanken nå går mot badeplattformen, skal oppdatere info hvis jeg finner noe. Kan også komme fra kjettingkassa i baugen, men denne har jo egen drenering ut så jeg tror ikke det kommer derfra. Si fra hvis du finner ut av, det er et bekymrings og irritasonsmoment med slike lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Hadde det samme med en Ghibli. Etter en del grubling fant jeg ut at regnvann rant ned fra havnepresenningen, traff ankertauet, og rant in gjennom skroggjennomføringen. En klut rundt ankertauet løste problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken 1966 Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Hei wpk og Lars og Sirius. Takk for tilbakemelding, og nå er det bestemt at undertegnende legger seg i motorrom med lommelykt:-), mens samboer spyler vann. Tenkte først på at det må spyles langs fenderlist for å sjekke der, har en mistanke at det kommer inn ved skruer under selve den svarte fenderlisten, der er det jo en million skruer som holder hele fenderlisten langs båten. Neste punkt er ved plattform, eventuelt dusj, ankervinsj, diesel-vannpåfyllingen etc.......... Hører fra meg hvis jeg finner ut av dette. Her trengs det tålmodighet og hvis det finns å få kjøpt, så gi meg ett hint:-) Redigert 12.August.2017 av Windy scirocco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Du får kjøpt det, men det er lang leveringstid og stadige forsinkelser... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
WGM Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Når Fruen først er i gang med pistolen, få henne til å spyle på luftinntakene på hver side av motorrommet også. Vi har det samme etter regnvær / båtvask og mistenker at det kommer noen liter inn her. Det er jo ganske store åpninger, selv om de vender nedover. Det er ferskvann som kommer inn her hos oss og jeg har ikke funnet noen andre lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hei! Har også akurat samme problemen på min 99 mod scirocco ? Har undersøkt og prøvd litt av hvert og har nå kommet frem til at det kan kansje komme fra festeboltene til badestigen. Vannet ser ut til å ligge oppå "hylla" innvendig under badeplatforma og renner over til styrbord og ned ved tiltmotoren der da jeg har litt slagside mot styrbord. Får ikke noe vann ned på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Noen som har funnet ut noe mer her? Hadde vært greit om det ikke var boltene til badestigen da disse ikke er så enkle å komme til under der? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken 1966 Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hei igjen Jeg får min del venter til båten kommer i opplag, lettere å jobbe da. Skal prøve spyle langs fenderlist først, så ta steg for steg............... Sitér dette innlegget Link to post
Sjarken 1966 Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 (redigert) Etter en lang vinter og prøving så kan jeg slå fast at det kommer inn vann i motor rom fra badeplattform. Etter å hatt presenning over båten , så valgte jeg og ha presenning over badeplattform og da kommer det ikke noe vann. Så da er det bare og begynne og skru badestige anker feste osv og legge sika i alle skruehull. Har som tidligere nevnt en kompis som har samme problem og han har faktisk byttet all teaken på plattformen. Men dog. legger ved ett bilde av skuta og bare lengter te sommeren?? Redigert 30.Januar.2018 av Windy scirocco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Godt jobbet ! Windy Scirocco! da var jeg ikke helt på bærtur med mistanken om festene til badestigen For min del fant jeg ut at plastgjennomføringen som ankerkjettingen går igjennom var knekt på baksiden og har nå skiftet den til syrefast og håper det var der mitt vann kom inn. Men kommer nok til å sette en propp i dreneringshullet i kummen badestigen er festet og fylle opp med vann og la det stå i noen dager til våren for så å se inni badeplatform/motorrom om det kan komme inn noe far skruehullene der også.. Jeg vil IKKE ha noe som helst vann i motorrommet så kommer nok til å holde på å lete til det er knusk tørt ! Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Noe nytt her eller? Sitér dette innlegget Link to post
Handymann1 Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Har litt samme problemstilling hos meg også på en 98 mod Scirocco, og der sa forrige eier at han mistenkte inntaket for dreggtauet og at vann kom inn den veien!? Han hadde laget drenslange fra dreggkasse og ned i en dunk som lå på STB side ved motoren. Etter å ha vinterpreservert brukte jeg denne dunken til glykolblanding, og senere oppdaget jeg vann på siden av motoren under vinterlagring. Hadde presenning som dekket badeplattform minus ankeret, så jeg mistenker litt at vann har rent inn via U-stålet ankeret ligger i og videre et sted, men aner ikke hvor? Tror jeg må sjekke alle skruer og gjennomføringer hvis ingen andre klarer å finne synderen? Sitér dette innlegget Link to post
Kharma Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg har fått samme irritasjonsmoment på min 2014 modell. Ved en ordentlig regnskur kommer det inn regnvann som legger seg i styrbord "renne" nede i motorrom (det er delt i 3, med bunnpanne i midten, og hver sin renne på styrbord/babord side). Har festet en plastsekk over luftinntak for å verifisere at det er problemet og da var det tørt. Hvordan kan det ha seg at dette plutselig skjer? Er det en klaffe/gummipakning eller noe slikt bak gitteret? Har ikke forsøkt å skru det av for å komme til for en nærmere titt, men kan da ikke være designet så elendig...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.