Hansa1807 Startet 11.August.2017 Del på Facebook Startet 11.August.2017 Hei Jeg har kjøpt båt av en bekjent, som kun har fortalt meg om båten før kjøp, altså ikke noe annonse her. Det ble skrevet en standardkontrakt fra forbrukerrådet, med solgt som den er. Min familie har hatt båt i mange år, da alltid med Yanmar motor, så det var ikke noe alternativ for meg å kjøpe noe annet. Båten er en Marex 770 Holiday fra 1987, og det skulle være en 77hk Yanmar i den. Når jeg da etter å ha overtatt båten skulle reise hjem med den til min hjemhavn, så klarte den ikke mer enn 9.5 knop, uansett hvordan jeg justerte trimplan. Dette er lite ut fra det jeg hadde lest på forhånd at den skulle klare. Det hører med til historien at båten ble kjøpt kun etter inspeksjon, ikke prøvekjøring. Jeg har aldri hatt båt selv og kan ikke så mye om motorer, derfor ble ikke den sjekket veeldig nøye før overtakelse. dumt i ettertid, men jeg stolte 100% på selger her. Det var da rett ned i motorrommet for å sjekke, og jeg fikk da sjokk. Oljenivå var ca 3mm under minstenivå, det var tomt for kjølevæske, og turbofilter nesten helt tett av sot og skitt. Turbo også var helt innsauset i sot, og propellen gikk tregt. I tillegg viste det seg at motoren er en Yanmar 66hk som er fra 1986. Bakre motorfeste rustet i filler, og eksosbent må skiftes. Totalkostnad på alt arbeid, med service og rep pga manglende service på motor kommer på ca 36.000 inkl mva. Og nå til den nesten utrolige; Gassflaske til kjøleskap står plassert fritt nede i motorrom?? Dette er vel strengt forbudt? Tenker på om hva som kunne skjedd hvis det hadde vært lekkasje og en liten gnist fra starteren, med samboer og ungene i båten. Ved overtakelsen så viste selger meg hvordan varmeapparatet (Wallas) virket, jeg fikk da klart inntrykk av at dette hadde han brukt og det virker. Derfor ventet vi ikke lenge nok til at varmen slo inn. Da jeg skulle starte varmeren på kvelden så gikk viften men ville ikke varme. Jeg ringte da selger og spurte om dette. Da fikk jeg til svar at dette hadde ikke han brukt så han viste ikke om det fungerte... Det er et par andre småting også som selger har unnlatt å si, men det lar jeg ligge her. Kjedelig sak dette, spesielt da det er en bekjent. Sover ikke godt om natten. Spørsmålet her blir: Hvilke rettigheter har jeg når båten er solgt som den er? Og er disse forhold nok til å evnt heve kjøpet? Takk for alle svar her :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Her har du absolutt ikke gjort jobben din som kjøper. Alt dette burde du ha sjekket før du kjøpte båten. Om du har kjøpt båten som den er, så tror jeg ikke du kommer langt med en "reklamasjon". Hvor mye kjøpte du båten for? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Du må jo jobbe med det, men som du skriver at du har kjøpt omtrent usett - dumt o dette tilfellet. Men ja man bør kunne stole på folk også. 9.5 knop er omrrent rett det med den motoren. Husk det er mange skrutelnop ute å går. Du får håpe at selger møter deg underveis, men om du har en god sak ut fra hva du skriver, nja Lykke til. Du har i utgangspunktet kjøpt en bra båttype Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Roger jo Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) Står det i kontrakten at det er en 77hk Yanmar så skylder han deg 11 hk det er svindel. Om det er nok til å heve kjøpet???? gassflaske i motorrommet er mordforsøk. Prøv med 50 000 i avslag til rep av motor og varmeapp. Redigert 11.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ja, det med gassen var hoderystende må jeg si. Må legge til her at selger har erkjent alle forhold så saksbehandlingen i en evnt tvist/rettsak bør være grei. Han har tilbudt meg 10% av kjøpesum på 140.000. Jeg avslo dette og kom med et motbud på 50%. der står vi idag. Jeg har selvfølgelig undersøkelsesplikt og burde sjekket bedre, men selgerens opplysningsplikt overgår dette ifølge kjøpsloven. Jeg regner med dette blir til advokatmat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) Må være gull i den du har kjøpt. Denne utrop 115 00 før prutting https://www.finn.no/pw/ad/boat-used-sale/94299122 89 000 Yanmar 66HK https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100545705 Redigert 11.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) Min er bedre utstyrt, og med mye nye deler. Generelt så ligger vel Yanmar, og da spesielt 77hk noe høyere i pris enn tilsvarende andre motormerker. Jeg for min del ville ikke kjøpt Ford/Saab-motor til båt, men det er bare min preferanse. Jeg betalt nok en helt grei pris hvis alt hadde vært på stell, men selvfølgelig blodpris med det som har dukket opp. Redigert 11.August.2017 av Hansa1807 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Jeg synes 10% var generøst. Det er du som har ansvar for å vite hva du kjøper. Spesielt når det gjelder en båt som er over 30 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ja, jeg har nok vært dum, og ikke sjekket nok før kjøp. Det kommer selvfølgelig ikke til å skje igjen. Ifølge kjøpsloven, så er det ikke kjøpers oppgave å ettergå info fra selger. Det er teorien, men er det slik det blir praktisert ved en tvist?? Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Tror jeg må beholde båten min for alltid. Skummelt å selge båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Er det noe som vet det jeg spør om her, altså hvordan jeg står juridisk? Jeg synes det er til pass for meg at jeg får litt kjeft altså, men vil da gjerne at de som kanskje også har erfaring på feltet, eller kan jussen her også kommenterer. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Hansa1807 skrev 2 minutes ago: Er det noe som vet det jeg spør om her, altså hvordan jeg står juridisk? Jeg synes det er til pass for meg at jeg får litt kjeft altså, men vil da gjerne at de som kanskje også har erfaring på feltet, eller kan jussen her også kommenterer. Tror du står sterkt. Samle sammen all informasjon rundt båtkjøpet. Om du ved hjelp av dette kan sannsynliggjøre store mangler vil selger enten måtte akseptere heving eller betale erstatning pga mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Nå snakker vi, takk for nyttig info :) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Hadde du foreslått 15~20% i avskag når han.foreslo 10% så bør du være happy hvis han slo til:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Du unnlater å svare på direkte spørsmål om det står i kontrakten at motoren er en Yanmar77. Dersom du ikke har 77 hk skftlig ville jeg lagt bort advokat-planen og forsøkt å bruke forliksrådet som en start. Du har en svak sak og en sterk motpart vil plukke deg i fillebiter... Dersom du har 77hk skriftlig står saken din sterkere. Men du har vel objektivt sett stukket hodet i sanden og når du kom til deg selv så vil du at ting skal være slik du ønsker uten å forstå ditt ansvar i en "as is" handel. Om du ikke selv er båtkyndig; hvorfor fikk du ikke en kjenning til å se over båten? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Men har selger vist om feilene? Virker veldig rart at han skulle lure deg med 11 hk. Spørsmål er om uærlig eller uviten er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Sitat Men har selger vist om feilene? Virker veldig rart at han skulle lure deg med 11 hk. Spørsmål er om uærlig eller uviten er viktig. Er usikker, men tenker at selger er vel ansvarlig for gitt informasjon uavhengig av om hvor han/hun få info fra? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) Om du har kjøpt båten som den er og du har brukt standardkontrakt, så er det sikkert haket av på at du har inspisert båten. Ut i fra deg livet har lært meg og det jeg har lest av andre saker, så må du sannsynliggjøre at selger bevisst har holdt tilbake opplysninger for i det hele tatt å være "sikret" utfall i ditt favør. Om du ikke klarer å gjøre det så er det 50/50 sjanse å vinne fram. Redigert Jeg gikk selv i fella når jeg kjøpe min nåværende båt og stolte for mye på selger. Å ta rettslige skritt ble altfor risikabelt for min del så jeg valgte å bare ta det på "tabbekvoten" og la livet gå videre. Vil påstå at min sak var sterkere en din. Men nå har jeg ikke lest din kontrakt så jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Valget mitt var å prøve å få igjen 50000 eller tape 200000 på rettslige skritt, så valget var enkelt. Redigert 11.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Sitat Du unnlater å svare på direkte spørsmål om det står i kontrakten at motoren er en Yanmar77. Dersom du ikke har 77 hk skftlig ville jeg lagt bort advokat-planen og forsøkt å bruke forliksrådet som en start. Du har en svak sak og en sterk motpart vil plukke deg i fillebiter... Dersom du har 77hk skriftlig står saken din sterkere. Men du har vel objektivt sett stukket hodet i sanden og når du kom til deg selv så vil du at ting skal være slik du ønsker uten å forstå ditt ansvar i en "as is" handel. Om du ikke selv er båtkyndig; hvorfor fikk du ikke en kjenning til å se over båten? Burde nok hatt med en båtkyndig ja. Dette er mitt første båtkjøp og kjenner ikke mange i miljøet. Min far er meget båtkyndig. Men han er ikke så mobil om dagen pga sykdom. Ja, det står 77hk i kontrakt, og selger sier dette er muntlig info fra forrige selger. Det jeg finner rart er at han ikke har sett det etter 4 år med båten? Må jo være mer grønn enn meg da tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Står det i kontrakten at det er en 77hk Yanmar så skylder han deg 11 hk Står det i kontrakten at det er gassanlegg, mener jeg at han må sette det i forsvarlig stand. Alt annet som ikke er skriftlig er ditt problem, men spør en jurist. men, men, men er det lov å kjøpe i så god tro. At en ikke sjekker noe som helst. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Sitat Om du har kjøpt båten som den er og du har brukt standardkontrakt, så er det sikkert haket av på at du har inspisert båten. Ut i fra deg livet har lært meg og det jeg har lest av andre saker, så må du sannsynliggjøre at selger bevisst har holdt tilbake opplysninger for i det hele tatt å være "sikret" utfall i ditt favør. Om du ikke klarer å gjøre det så er det 50/50 sjanse å vinne fram. Ja, det er haket av for inspisert, så det er mangel i forhold til kontakt som er hovedtema for saken. Mens varmeapparatet og gassen bisaker som jeg håper kan vippe saken til min favør. Han kunne faktisk informert meg om at han aldri har brukt varmeapparatet, når han tross alt viste meg hvordan denne fungerte ved overtakelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Og for n'te gang fremsettes det påstander om undersøkelsesplikt; http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt Så får vi se om SKipper Worse dukker opp her etterhvert? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 At noen kjøper båt, for å ta prutingen etter kjøpet pga div mangler de ikke merket før kjøpet, er og blir en uting.. Er du misfornøyd med kjøpet, så er i beste fall heving av kjøpet det eneste rette... Ikke forlange halv pris i ettertid, på noe du allerede har godkjent ... Heving av kjøpet, vist selger går med på det... For du er jo misfornøyd, er du ikke ? eller vil du bare ha en billig båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 At du ikke har undersøkt båten bedre selv er skremmende. Kjøper har opplysningsplikt og DU har undersøkelsesplikt. Du burde av egen interesse undersøkt hele båten bedre selv. At gassflaske står i motorrommet og DU blir overrasket over det sier nok for meg. Du kan jo ikje ha vært særlig interessert i det hele tatt! Du har kjøpt en gammal båt. Det er alltid stort sett mye med gamle båter om de ikke er restaurert. Det er også tildels skremmende at du har kjøpt båten av en bekjent. Det er nesten så jeg tviler på at det er sant det hele. ? det er også skremmende at du ikke verdsetter din egen sikkerhet bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Sitat At noen kjøper båt, for å ta prutingen etter kjøpet pga div mangler de ikke merket før kjøpet, er og blir en uting.. Er du misfornøyd med kjøpet, så er i beste fall heving av kjøpet det eneste rette... Ikke forlange halv pris i ettertid, på noe du allerede har godkjent ... Heving av kjøpet, vist selger går med på det... For du er jo misfornøyd, er du ikke ? eller vil du bare ha en billig båt ? Jeg er misfornøyd ja, det er det lite tvil om. Båten kan uansett ikke bli billig for min del uten heving av kjøpet. Jeg må sette bort motorservicen, den skal gjøres hvis jeg skal beholde båten. Gassen må endres, dette er dyrt. Evnt bytte til el-kjøleskap. Alt dette gjør at totalsummen overstiger verdien med en 66hk. Hadde jeg ønsket en 66hk, så kunne jeg spart mye penger på Finn.no. Men jeg VILLE ha 77hk, det er litt kjernen i saken her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.