Jump to content

Edit History

oyster

oyster

Honduras skrev for 6 timer siden:

men hva skjer når du bøyer platen mer enn x%, ryker den da med et smell?

Det er nok akkurat det MDF-plater gjør. Derfor er de, akkurat som alle andre materialer, ikke brukende til alt. Utfordringen er å finne ut hva de er brukbare til, og hvor de kan ha et fortrinn.

Den strukturelle styrken er avhengig av at alle komponentene materialet er bygget opp av ikke erdrer karakter. Om et laminat med finer suger vann, vil treverket i fineren før eller siden råtne, og da har laminatet mistet mye av styrken. Og det finnes vel knapt et laminat som ikke kan bli utsatt for delaminering, om håndverket ved bygging og vedligehold er dårlig utført, eller laminatet blir utsatt for påkjenninger det ikke er konstruert for å tåle.

Og selv om jeg ikke har tilgang på et forskningbudsjett, og ikke har noen skattepenger å kaste bort, tillater jeg meg likevel å gjøre noen forsøk på om forskjellige materialer kan være brukbare til forskjellige ting. Av ren nysgjerrighet.

oyster

oyster

Det er nok akkurat det MDF-plater gjør. Derfor er de, akkurat som alle andre materialer, ikke brukende til alt. Utfordringen er å finne ut hva de er brukbare til, og hvor de kan ha et fortrinn.

Den strukturelle styrken er avhengig av at alle komponentene materialet er bygget opp av ikke erdrer karakter. Om et laminat med finer suger vann, vil treverket i fineren før eller siden råtne, og da har laminatet mistet mye av styrken. Og det finnes vel knapt et laminat som ikke kan bli utsatt for delaminering, om håndverket ved bygging og vedligehold er dårlig utført, eller laminatet blir utsatt for påkjenninger det ikke er konstruert for å tåle.

Og selv om jeg ikke har tilgang på et forskningbudsjett, og ikke har noen skattepenger å kaste bort, tillater jeg med å gjøre noen forsøk på om forskjellige materialer kan være brukbare til forskjellige ting. Av ren nysgjerrighet.

oyster

oyster

• Create New...