Jump to content

FM med startproblemer

Nybåt

Recommended Posts

Skulle ut med båten i dag. Motoren (FM 12-14) startet helt fint, lot den gå seg varm.

Så døde den.

Etter det fikk jeg ikke liv i det. Var ikke antydning til tenning. Snurra, men kom ikke i gang.

- Døde den under belastning, da du satte den i gear(kobling)? Eller bare "døde den hen" av seg selv på ubelastet tomgang?

- Når du skriver "SNURRA" - mener du da kinning? At starteren (dynastarteren) dro rundt men motoren ikke tente?

Ut i fra det lille du skriver - (vær gjerne litt mere presis når du spør om råd, da blir det letter å stille "diagnose" - :smiley: ) - så høres det ut som om du har strøm nok, da må det være noe med bensintilførselen.

Sjekk:

- bensin på tanken (joda, vet at det er dumt, men det har hendt....... :rolleyes: ) bensin fra i fjor på tanken?

- eventuell vann i bensin? ...i forgasser. Prøv og tapp av litt bensin fra bunnen av tanken (hvis du har "jur" - og sjekk fargen, konsistens, etc.

- dritt i bensin? ...i forgasser.

- har du bensinfilter? Sjekk denne.

- tankutlufting tett? Det oppstår vakuum hvis luftingen er tett.

- knekk / skarp bend på bensinledningen? Kan den ha blitt klemt av noe du har flyttet?

- er alle koblingene på brennstoffledningen / -slangen tett?

- har du unormal bensinlukt i båten?

Sikkert mange flere muligheter som jeg ikke kommer på. Eliminasjonsmetoden er som regel den enkleste.

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan ikke så mye om dette så det er vanskelig å vite hva jeg må fortelle......

- Motor døde uten belastning, bare døde - ubelastet tomgang.

- Dynastarter dro rundt men motoren tente ikke etterpå

- Hadde nettopp fylt på tanken - så det skulle være bensin nok.

Skal begynne med å sjekke bensin tilførselen.

- Motor døde uten belastning, bare døde - ubelastet tomgang.

- Dynastarter dro rundt men motoren tente ikke etterpå

- Hadde nettopp fylt på tanken  - så det skulle være bensin nok.

Hei igjen, Nybåt!

Skjedde dette første gang du tar båten i bruk? Eller for å si det på en annen måte. Har motoren startet og gått greit før? Har du brukt båten noe særlig FØR dette skjedde? Prøvetur før du kjøpte?

Hendte dette rett etter at du har fylt bensin på tanken? Hvis det er dét så kan jeg tenke meg at enten gammel dritt (forurensning) eller vann i bunnen av tanken har blitt virvlet opp under tankfylling, for så å tette bensinfilter og / eller forgasser.

Er egentlig ikke bensinmotor-kyndig. Har dieselmotor selv, men det er en del felles trekk og problemer :smiley: !

Redigert av Walter_S (see edit history)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Motoren har gått fint den tidliger, har hatt flere turer og var ikke mer enn et par dager siden jeg kjørte en 4-5 timer.

Men - jeg fylte en del liter på tanken, starta opp og lot den gå. Hadde vel gått i 5-10 minutter. Skulle til å dra når den bare døde. Var ikke mulig å få liv i den.

Skal sjekke filter og forgasser (hvis jeg finner dem...)

Redigert av Nybåt (see edit history)

...Men - jeg fylte en del liter på tanken, starta opp og lot den gå. Hadde vel gått i 5-10 minutter. Skulle til å dra når den bare døde. Var ikke mulig å få liv i den.

Med mindre du, ved en feiltagelse, har fyllt diesel på tanken, så er det ganske sikkert gammlet "rusk" som har ligget i tanken eller vann som har tettet filter / forgasser!

Hvordan ser bensintanken din ut? Har den et såkalt "JUR" under -

Bilde

- slik som her?Er fordypning / søkk på tankens underside, hvor rusk og vann samler seg. Bensin tas ut litt høyere opp på juret, mens tappekranen under er beregnet til nettopp å tappe av kondens og rusk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...