Jump to content

Edit History

Chris284

Chris284

Jeg satt i to Mercruiser 4.2L 220hk motorer og Bravo 2 drev. Hadde to 260hk V8 Mercruisere fra før.

Båten er ca 30 fot og 11 fot bred bred ca 4,5T.

Har ikke angret et sekund på å bytte til to diesel motorer..

Ble ikke så mye ombygging, men må bytte transom om det ikke er Bravo drev fra før. Bravo transom passer inn i utskjæring til alpha drev bortsett fra må borre hull til to bolter oppe.

Må ha retur på diesel tilførsel og bytte instrumenter og kabler. Du kan bruke gass/girspaker på diesel motor, bare snu dreieretning på babord om det ikke er fra før.Tømme og rense bensintank. Nye forfiltere til diesel.

Rekkesekserene er smalere så du får mer plass i mellom (bra når man skal bytte filtre osv), men lenger enn V8, så du må ha ca 130 cm til motorene, varmeveksler sitter iforkant og tar plass. Motorlabber kommer lengre frem, ca 20-30 cm. Diesel motoren har sjøvannspumpe på motor og ikke i drev om det er Alpha du har. Vann inntak gjennom drev med filter før vannpumpe fungerer bra på mine motorer, temp ligger på normal ved kjøring i plan cruise fart.

Noen teoretikere som har googlet seg frem til en manual, mener at man må ha vann inntak igjennom skrog, men det er ikke nødvendig.

Vannpumpen trekker ikke igjennom noe mer vann for det.

Båten vil og få en litt lavere vannlinje akter og frem til ca midten med to motorer, det ble 6-7 cm på min pga dieselene og Bravo drev veier litt mer.

Men fordelen med to er at om en stopper, så kommer du deg hjem/frem på en, uten mayday på ch16 eller å kalle opp redningsskøyte.

Ellers så er det en fryd å kjøre med to diesel motorer i plan rundt 20 knop, merker ikke noe mer støy, bare god lyd fra motorer og turbo.

Har isolert motor rom og luker.

Drivstoff forbruket har gått ned med mer enn halvparten, så man kjører lenger på en tank. I 7-8 knop er det nesten ikke noe forbruk.

Har ikke sittet å regnet på hva jeg kunne kjørt for med bensin, men gleden ved å diesel motorer oppveier innvesterings kostnadene.

Skal man ha båten selv, så jevner kostnadene seg ut over tid med mindre utgifter til drivstoff.

Du får sikkert brukte motorer og drev rimelig, men lønner seg å koste på nye transom så du slipper ev tærings problemer senere.

Nytt blir det jo 4-500.000,- for to motorer alene. Drev/transom til 100.000,- stk. Så rimeligst er å kjøpe brukt og overhale motor fra tidlig 2000 tallet, uten elektronisk innsprøytnng.

Vinner man i lotto, så har man råd til å ha skilter med GT2 Sport på Porschen.

I allefall lykke til med hva du velger.

Chris284

Chris284

Jeg satt i to Mercruiser 4.2L 220hk motorer og Bravo 2 drev. Hadde to 260hk V8 Mercruisere fra før.

Båten er ca 30 fot og 11 fot bred bred ca 4,5T.

Har ikke angret et sekund på å bytte til to diesel motorer..

Ble ikke så mye ombygging, men må bytte transom om det ikke er Bravo drev fra før. Bravo transom passer inn i utskjæring til alpha drev bortsett fra må borre hull til to bolter oppe.

Må ha retur på diesel tilførsel og bytte instrumenter og kabler. Du kan bruke gass/girspaker på diesel motor, bare snu dreieretning på babord om det ikke er fra før.Tømme og rense bensintank. Nye forfiltere til diesel.

Rekkesekserene er smalere så du får mer plass i mellom (bra når man skal bytte filtre osv), men lenger enn V8, så du må ha ca 130 cm til motorene, varmeveksler sitter iforkant og tar plass. Motorlabber kommer lengre frem, ca 20-30 cm. Diesel motoren har sjøvannspumpe på motor og ikke i drev om det er Alpha du har. Vann inntak gjennom drev med filter før vannpumpe fungerer bra på mine motorer, temp

ligger på normal ved kjøring i plan cruise fart. Noen teoretikere som har googlet seg frem til en manual, mener at man må ha vann inntak igjennom skrog, men det er ikke nødvendig.

Vannpumpen trekker ikke igjennom noe mer vann for det.

Båten vil og få en litt lavere vannlinje akter og frem til ca midten med to motorer, det ble 6-7 cm på min pga dieselene og Bravo drev veier litt mer.

Men fordelen med to er at om en stopper, så kommer du deg hjem/frem på en, uten mayday på ch16 eller å kalle opp redningsskøyte.

Ellers så er det en fryd å kjøre med to diesel motorer i plan rundt 20 knop, merker ikke noe mer støy, bare god lyd fra motorer og turbo.

Har isolert motor rom og luker.

Drivstoff forbruket har gått ned med mer enn halvparten, så man kjører lenger på en tank. I 7-8 knop er det nesten ikke noe forbruk.

Har ikke sittet å regnet på hva jeg kunne kjørt for med bensin, men gleden ved å diesel motorer oppveier innvesterings kostnadene.

Skal man ha båten selv, så jevner kostnadene seg ut over tid med mindre utgifter til drivstoff.

Du får sikkert brukte motorer og drev rimelig, men lønner seg å koste på nye transom så du slipper ev tærings problemer senere.

Nytt blir det jo 4-500.000,- for to motorer alene. Drev/transom til 100.000,- stk. Så rimeligst er å kjøpe brukt og overhale motor fra tidlig 2000 tallet, uten elektronisk innsprøytnng.

Vinner man i lotto, så har man råd til å ha skilter med GT2 Sport på Porschen.

I allefall lykke til med hva du velger.

• Create New...