FredrikW Startet 9.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2005 Har akkurat kjøpt min første båt(!), en 31 fot Viksund Goldfish fra 1986. Båten er i god stand, med en nyoverhalt og nyinstallert Volvo Penta MD21B(fra begynnelsen av 80-tallet), nytt kjøleskap, ny gasskomfyr, nytt og ubrukt pumpetoalett, nylagt gulvbelegg++ Fikk båten billig, fordi den tidligere eieren ville bli kvitt den raskt, pga. personlige omstendigheter. Må bare innrømme at jeg definitivt er som nybegynner å regne angående båt og sjøliv. Får god hjelp av en kamerat som er ganske kyndig, men han er på ferie i Brasil nå, og kommer ikke tilbake før om fem-seks uker. Da jeg overtok båten fikk jeg beskjed om at alt er OK, bortsett fra at batteriene ikke er tilkoblet noen form for lading. Det stemmer forsåvidt godt med erfaringene; alle elektriske installasjoner fungerer, men nå har jeg såpass lite strøm igjen på forbruksbatteriene(2 stk.), at kjøleskapet ikke starter. Trodde først at det var noe galt med kjøleskapet, men da jeg koblet det til startbatteriet funka det bra. Måler spenningen til rundt 12,5 volt på startbatteriet, og litt i overkant av 11 volt på forbruksbatteriene. Får jo ikke brukt båten noe særlig mer før jeg får lagt opp batteriladinga. Det jeg nå lurer på, er om det er en enkel sak å legge opp lading fra generatoren til startbatteriet og forbruksbatteriene, eller må dette gjøres av en fagmann? Syntes det blir lenge å vente til kompisen min kommer fra ferie, og er redd det kan bli vanskelig å få tak i annen fagmann, siden vi snart er midt i fellesferien... Har funnet generatoren på motoren, men har ingen idè om hvordan jeg skal koble mellom den og batteriene, eller om den i det hele tatt har kapasitet til å forsyne hele batteribanken med strøm. Tror det er slik at startbatteriet er på 60Ah, og forbruksbatteriene er på 2X30Ah. Fra batteriene til resten av det elektriske anlegget er alt OK. Finnes det noen mulighet for at jeg selv kan koble batteribanken til lading, og er dette i så fall såpass enkelt at det lar seg gjøre å forklare her?? Mvh FredrikW Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2005 For det første: velkommen For det andre: det har blitt skrevet utrolig mye om lading av batteriene. Og linkene til alle tråder finner du i emneoversikten, og linken til denne igjen finer du øverst på skjermen til høyre. Da kan du klikke det nedover i hierarkien til du kommer til "Lading, batterier, elektrisk opplegg". Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 Dersom du er i knipe for en rask løsning er dette en mulighet. Dersom forbruksbatteriene ikke er koblet til lading (noe som er utroligt) men startbatteriet er. Ta et sett med startkabler og koble sammen batteriene når motoren går. Når du stopper fjerner du kablene slik at startbatteriet ikke tappes. Senere ved anledning kan du legge opp et ok anlegg som du finner i linken Andreas har vist til. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 (redigert) Og så kobler du selvfølgelig batteriene i parallel, dvs. pluss mot pluss og minus mot minus. NB! Det vil oppstå gnistdannelse og fare for eksplosjon ved sammenkoblingen, spesielt dersom batterien står i et lukket rom. Batterier avgir knallgass, som er meget eksplosjonsfarlig. Dersom det ene batteriet er mye utladet vil det gå mye strøm når de sammenkobles. Derfor burde forbruksbatteriet lades opp med en vanlig batterilader tilkoblet landstrøm før en eventuell sammenkobling. Deretter ville jeg bruke tre startkabler og gjøre følgende: - Koble pluss mot pluss på batteriene med en kabel. - Koble en kabel mot minus på start batteri - Koble en annen kabel mot minus på forbruksbatterier - Trekke begge endene på minuskablene vekk fra batterirommet og helst i friluft før jeg kobler dem sammen (og senere frakobler igjen) Sørg for at kablene sitter godt fast på batteripolene. Men alt dette forutsetter at du har normal lading på startbatteriet. Er du i tvil, så vent på han kameraten i Brasil som kan hjelpe deg, eller få en annen spesialist til å se på saken. Lykke til og god båtsommer! Redigert 10.Juli.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Walter_S Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 (redigert) .......Da jeg overtok båten fikk jeg beskjed om at alt er OK, - bortsett fra at batteriene ikke er tilkoblet noen form for lading. - og litt i overkant av 11 volt på forbruksbatteriene. - har ingen idè om hvordan jeg skal koble mellom den og batteriene, eller om den i det hele tatt har kapasitet til å forsyne hele batteribanken med strøm. - ......og forbruksbatteriene er på 2X30Ah. Hei FredrikW, og velkommen "ombord"! :o) - Står forbruksbatteriene UTEN batteriklemmer på polene? Hvis det er batteriklemmer på de, prøv og følg ledningene (vanligst én tykk, sort for minus og én tykk, rød for pluss) og se hvor disse ender opp? Kanskje tidli. eier bare har frakoblet disse fra ladekretsen? - bare det faktum at du har 2 adskilte batteribanker - 1 start- og 2 stk forbruksbatterier, tyder jo på at alle ledningene må ha vært der en gang? - Finnes det en skillebryter et eller annet sted? En rød eller sort urlignende sak med vribar bryter hvor man velger batteribenk? Vanligvis merket med Batt1 / Batt 2 / Both / 0 (null). Mulig det er så enkelt at du må velge HVOR ladingen skal gå (til hvilken bank)? Starter du opp med batterivelger / skillebryter på f. eks. Batt 1 (startbatteri) og svitsjer til "both" etter at du har startet motoren, for å lade begge bankene? - et batteri som bare har "litt i overkant av 11 volt" er så godt som helt utladet og vil ta skade. Kanskje tidligere eier ikke ville "spandere" nye batterier før salg av båten og prøvde seg med "en spansk en" overfor deg? - disse forbruksbatteriene må vel være større enn 30ah? Antageligvis 130ah? Er de store i utmål? Fysisk større enn startbatteriet? Lykke til! P.S.: Et digitalt multimeter (måleinstrument) koster ca 80-90 kr. på Biltema. For eksempel: Digitalt multimeter. Kompakt allround-instrument som kan måle forskjellige elektriske verdier. 89,00 kr Artikkel Nr.: 15-133 Det ville være en god investering! Det er jo enkelt å måle spenning? Én rød sonde for pluss og én sort sonde for minus. Såre enkelt. Da vil du ha muligheten til å "følge" hvor strømmen går og lese spenningen som kommer frem / ikke kommer frem til forbruksbanken. Redigert 10.Juli.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
FredrikW Svart 10.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 Takker for svarene! Har nå funnet ut at startbatteriet tar imot lading, og at forbruksbanken er helt adskilt fra startbatteriet, og derfor ikke blir ladet. Parallellkoblet start- og forbruksbank med startkabler, og tok en runde på fjorden. Da jeg kom tilbake målte jeg spenninga på forbruksbatteriene til 12,5 volt, og da fikk jeg også kjøleskapet til å starte! Håper ikke batteriene er ødelagt pga. utladingen, da. Hvordan arter i så fall det seg? Raskt fall i spenningen etter lading? De to forbruksbatteriene er kortere enn startbatteriet, og at de er på 2X30Ah er mye mulig helt feil. Bare noe jeg mente å huske at den tidligere eieren sa... Det står ingenting på toppen av batteriene, så jeg må nok dra dem frem og løfte dem ut av kassa for å sjekke om det står noen spesifikasjoner på siden. Har èn hovedstrømbryter som kutter strømmen fra startbatteriet, og et vanlig bryterpanel med sikringer, tilkoblet forbruksbatteriene. Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen, og legger opp et skikkelig system med skillebryter i løpet av vinteren. Har lest gjennom flere av innleggene i arkivet nå, og skjønner at jeg har mye å lære!! Skjønner også at det er mye folk med mye kunnskap her på forumet, så det tar vel ikke så lange tiden før jeg er tilbake med flere nybegynnerspørsmål! Mvh FredrikW Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen Eller du kan automatisere ladingen på en svært enkel måte med dette releet.Kobles bare mellom start og forbruks-banken. Vil tro forbruksbatteriene dine er på mer enn 30A. Om de ikke er merket vil det gi en indikasjon om du sjekker utvendige mål. Det er vanlig å bruke 105A "fritidsbatterier" til forbruk. Hvis flytespenningen er 12.5V er de fortsatt i live, men levetiden blir redusert av dyp-utladninger. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 Eller du kan automatisere ladingen på en svært enkel måte med dette releet. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes. Har et slikt. Monteres på under halvtimen. Og vil du lade batterien dine med lader, er det bare å koble den på forbruksbatteriet. BEP'en sørger for at startbatteriet blir ladet også. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Walter_S Svart 10.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2005 ....... Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen, og legger opp et skikkelig system med skillebryter i løpet av vinteren.Hei igjen, FredrikW! Bra at du fant ut hvordan det henger sammen. Kanskje du kan bli inspirert av å lese om mitt eget strev med nyinstallert forbruksbatter i tråden: Lade batteri #2 med startkabel? God båtsommer med alltid fulle batterier....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
tom-ass Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 (redigert) Hei. Har satt batteriene på lading akkurat nå. Det vil si ett batteri om gangen da. Batteri (tresnekka): Det er nytt, kjøpt i sommer, men etter lite motorlading og kun lensepumpekjøring gikk det helt tomt nå i høst. Det er Sønnak 115 ah fritid. Hvor lenge skal det lades? Batteri (plastsnekka): Brukt i hele sommer uten problemer. Ca 3 år gammelt, 115 ah fritid dette også. Motoren startet fint nå i dag da jeg kjørte i frostverke, så batteriet er vel OK. Hvor lenge skal dette lades? Batteriladeren er av DENNE typen. Den brukes på lav lading (minste mulige). Redigert 10.Oktober.2006 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Espen C Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 Med denne laderen ville jeg latt det stå over natten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 Det i tresnekka tror jeg trygt du kan gi to døgn på lav lading, minst! Gjerne med et par timer på max først. Under forutsetning av at det er helt nedtappet nå da. Spørs om du klarer å berge det, men det er da bryet verdt å prøve! Det andre, som har vært i bruk hele tiden, greier seg sikkert med lading over natten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Har en Ctec Zafir 45 som gir max 3,6A ( 1,2 - 90A). Denne fungerte greit til mitt 55A batteri som oppladning av batteriet før vinterlagring, pluss et par gangers oppfriskning i løpet av vinteren. Har imidlertid nå ny båt med et 115A batteri. Vil denne laderen fungere til dette batteriet, eller blir den for liten. Eller er det bare slik at den bruker mye lengre tid for oppladningen?. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Det burde fungere det, men det tar litt lengre tid. Men har du et bly syre batteri så er det bare å lade i 14 dager, så etterfyller du vann og lader litt til. Etter dette kobler du fra laderen og venter et par døgn. Så bruker du et voltmeter og måler spenningen på batteriet. Får du 12,8volt da, ja da har det fungert. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Takk for svar taunus, da satser jeg på det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Alt går men tar tid.. Eg har sett fleire ganger her på bp at anbefalt effekt på laderen er 10% av batterikapasitet. Så 10-12A ville vert bedre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Om batteriet er ladet så hardt ned at en såkalt "smartlader" ikke vil starte opp men gir en feilmelding så kobler du batteriet til et som er friskt vha feks startkabler, fyrer opp laderen og lar den jobbe en del timer før du så kobler av det friske batteriet. Når du har fått løftet batteriet så må du gi det friske batteriet en runde også. --------- Måtte kjøre dette trikset selv på et blybatteri som var helt nede. Tilsynelatende er alt velstand nå selv om hvilespenninga sank noe så noe gikk nok tapt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.