Jump to content

Batterilading


FredrikW

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt min første båt(!), en 31 fot Viksund Goldfish fra 1986. Båten er i god stand, med en nyoverhalt og nyinstallert Volvo Penta MD21B(fra begynnelsen av 80-tallet), nytt kjøleskap, ny gasskomfyr, nytt og ubrukt pumpetoalett, nylagt gulvbelegg++

 

Fikk båten billig, fordi den tidligere eieren ville bli kvitt den raskt, pga. personlige omstendigheter. Må bare innrømme at jeg definitivt er som nybegynner å regne angående båt og sjøliv. Får god hjelp av en kamerat som er ganske kyndig, men han er på ferie i Brasil nå, og kommer ikke tilbake før om fem-seks uker.

 

Da jeg overtok båten fikk jeg beskjed om at alt er OK, bortsett fra at batteriene ikke er tilkoblet noen form for lading. Det stemmer forsåvidt godt med erfaringene; alle elektriske installasjoner fungerer, men nå har jeg såpass lite strøm igjen på forbruksbatteriene(2 stk.), at kjøleskapet ikke starter. Trodde først at det var noe galt med kjøleskapet, men da jeg koblet det til startbatteriet funka det bra.

 

Måler spenningen til rundt 12,5 volt på startbatteriet, og litt i overkant av 11 volt på forbruksbatteriene. Får jo ikke brukt båten noe særlig mer før jeg får lagt opp batteriladinga. Det jeg nå lurer på, er om det er en enkel sak å legge opp lading fra generatoren til startbatteriet og forbruksbatteriene, eller må dette gjøres av en fagmann? Syntes det blir lenge å vente til kompisen min kommer fra ferie, og er redd det kan bli vanskelig å få tak i annen fagmann, siden vi snart er midt i fellesferien...

 

Har funnet generatoren på motoren, men har ingen idè om hvordan jeg skal koble mellom den og batteriene, eller om den i det hele tatt har kapasitet til å forsyne hele batteribanken med strøm. Tror det er slik at startbatteriet er på 60Ah, og forbruksbatteriene er på 2X30Ah. Fra batteriene til resten av det elektriske anlegget er alt OK. Finnes det noen mulighet for at jeg selv kan koble batteribanken til lading, og er dette i så fall såpass enkelt at det lar seg gjøre å forklare her??

 

Mvh

FredrikW

Link to post

Dersom du er i knipe for en rask løsning er dette en mulighet.

Dersom forbruksbatteriene ikke er koblet til lading (noe som er utroligt) men startbatteriet er. Ta et sett med startkabler og koble sammen batteriene når motoren går. Når du stopper fjerner du kablene slik at startbatteriet ikke tappes.

 

Senere ved anledning kan du legge opp et ok anlegg som du finner i linken Andreas har vist til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Og så kobler du selvfølgelig batteriene i parallel, dvs. pluss mot pluss og minus mot minus.

 

NB! Det vil oppstå gnistdannelse og fare for eksplosjon ved sammenkoblingen, spesielt dersom batterien står i et lukket rom. Batterier avgir knallgass, som er meget eksplosjonsfarlig. Dersom det ene batteriet er mye utladet vil det gå mye strøm når de sammenkobles. Derfor burde forbruksbatteriet lades opp med en vanlig batterilader tilkoblet landstrøm før en eventuell sammenkobling.

 

Deretter ville jeg bruke tre startkabler og gjøre følgende:

 

- Koble pluss mot pluss på batteriene med en kabel.

- Koble en kabel mot minus på start batteri

- Koble en annen kabel mot minus på forbruksbatterier

- Trekke begge endene på minuskablene vekk fra batterirommet og helst i friluft før jeg kobler dem sammen (og senere frakobler igjen)

 

Sørg for at kablene sitter godt fast på batteripolene.

 

Men alt dette forutsetter at du har normal lading på startbatteriet.

Er du i tvil, så vent på han kameraten i Brasil som kan hjelpe deg, eller få en annen spesialist til å se på saken.

 

Lykke til og god båtsommer!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

.......Da jeg overtok båten fikk jeg beskjed om at alt er OK,

- bortsett fra at batteriene ikke er tilkoblet noen form for lading.

 

- og litt i overkant av 11 volt på forbruksbatteriene.

 

- har ingen idè om hvordan jeg skal koble mellom den og batteriene, eller om den i det hele tatt har kapasitet til å forsyne hele batteribanken med strøm.

 

- ......og forbruksbatteriene er på 2X30Ah.

Hei FredrikW, og velkommen "ombord"! :o)

 

- Står forbruksbatteriene UTEN batteriklemmer på polene?

Hvis det er batteriklemmer på de, prøv og følg ledningene (vanligst én tykk, sort for minus og én tykk, rød for pluss) og se hvor disse ender opp? Kanskje tidli. eier bare har frakoblet disse fra ladekretsen?

- bare det faktum at du har 2 adskilte batteribanker - 1 start- og 2 stk forbruksbatterier, tyder jo på at alle ledningene må ha vært der en gang?

 

- Finnes det en skillebryter et eller annet sted? En rød eller sort urlignende sak med vribar bryter hvor man velger batteribenk? Vanligvis merket med Batt1 / Batt 2 / Both / 0 (null). Mulig det er så enkelt at du må velge HVOR ladingen skal gå (til hvilken bank)?

Starter du opp med batterivelger / skillebryter på f. eks. Batt 1 (startbatteri) og svitsjer til "both" etter at du har startet motoren, for å lade begge bankene?

 

- et batteri som bare har "litt i overkant av 11 volt" er så godt som helt utladet og vil ta skade. Kanskje tidligere eier ikke ville "spandere" nye batterier før salg av båten og prøvde seg med "en spansk en" overfor deg?

 

- disse forbruksbatteriene må vel være større enn 30ah? Antageligvis 130ah? Er de store i utmål? Fysisk større enn startbatteriet?

 

Lykke til!

:seeya:

 

P.S.: Et digitalt multimeter (måleinstrument) koster ca 80-90 kr. på Biltema. For eksempel:

 

Bilde

Digitalt multimeter. Kompakt allround-instrument som kan måle forskjellige elektriske verdier. 89,00 kr

 

Artikkel Nr.: 15-133

 

Det ville være en god investering! Det er jo enkelt å måle spenning? Én rød sonde for pluss og én sort sonde for minus. Såre enkelt. Da vil du ha muligheten til å "følge" hvor strømmen går og lese spenningen som kommer frem / ikke kommer frem til forbruksbanken.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Takker for svarene!

 

Har nå funnet ut at startbatteriet tar imot lading, og at forbruksbanken er helt adskilt fra startbatteriet, og derfor ikke blir ladet. Parallellkoblet start- og forbruksbank med startkabler, og tok en runde på fjorden.

 

Da jeg kom tilbake målte jeg spenninga på forbruksbatteriene til 12,5 volt, og da fikk jeg også kjøleskapet til å starte! Håper ikke batteriene er ødelagt pga. utladingen, da. Hvordan arter i så fall det seg? Raskt fall i spenningen etter lading?

 

De to forbruksbatteriene er kortere enn startbatteriet, og at de er på 2X30Ah er mye mulig helt feil. Bare noe jeg mente å huske at den tidligere eieren sa... Det står ingenting på toppen av batteriene, så jeg må nok dra dem frem og løfte dem ut av kassa for å sjekke om det står noen spesifikasjoner på siden.

 

Har èn hovedstrømbryter som kutter strømmen fra startbatteriet, og et vanlig bryterpanel med sikringer, tilkoblet forbruksbatteriene. Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen, og legger opp et skikkelig system med skillebryter i løpet av vinteren.

 

Har lest gjennom flere av innleggene i arkivet nå, og skjønner at jeg har mye å lære!! Skjønner også at det er mye folk med mye kunnskap her på forumet, så det tar vel ikke så lange tiden før jeg er tilbake med flere nybegynnerspørsmål!

 

Mvh

FredrikW

Link to post

Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen

Eller du kan automatisere ladingen på en svært enkel måte med dette releet.

Kobles bare mellom start og forbruks-banken.

Vil tro forbruksbatteriene dine er på mer enn 30A. Om de ikke er merket vil det gi en indikasjon om du sjekker utvendige mål.

Det er vanlig å bruke 105A "fritidsbatterier" til forbruk.

Hvis flytespenningen er 12.5V er de fortsatt i live, men levetiden blir redusert av dyp-utladninger.

Link to post

....... Blir vel til at jeg lader med startkabler ut sesongen, og legger opp et skikkelig system med skillebryter i løpet av vinteren.

Hei igjen, FredrikW!

 

Bra at du fant ut hvordan det henger sammen. Kanskje du kan bli inspirert av å lese om mitt eget strev med nyinstallert forbruksbatter i tråden: Lade batteri #2 med startkabel?

 

God båtsommer med alltid fulle batterier.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 1 år senere...

Hei. Har satt batteriene på lading akkurat nå. Det vil si ett batteri om gangen da.

 

Batteri (tresnekka):

Det er nytt, kjøpt i sommer, men etter lite motorlading og kun lensepumpekjøring gikk det helt tomt nå i høst. Det er Sønnak 115 ah fritid. Hvor lenge skal det lades?

 

Batteri (plastsnekka):

Brukt i hele sommer uten problemer. Ca 3 år gammelt, 115 ah fritid dette også. Motoren startet fint nå i dag da jeg kjørte i frostverke, så batteriet er vel OK. Hvor lenge skal dette lades?

 

Batteriladeren er av DENNE typen. Den brukes på lav lading (minste mulige).

 

37-705_l.jpg

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Det i tresnekka tror jeg trygt du kan gi to døgn på lav lading, minst! Gjerne med et par timer på max først. Under forutsetning av at det er helt nedtappet nå da. Spørs om du klarer å berge det, men det er da bryet verdt å prøve! Det andre, som har vært i bruk hele tiden, greier seg sikkert med lading over natten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 7 år senere...

Har en Ctec Zafir 45 som gir max 3,6A ( 1,2 - 90A). Denne fungerte greit til mitt 55A batteri som oppladning av batteriet før vinterlagring, pluss et par gangers oppfriskning i løpet av vinteren. Har imidlertid nå ny båt med et 115A batteri. Vil denne laderen fungere til dette batteriet, eller blir den for liten. Eller er det bare slik at den bruker mye lengre tid for oppladningen?.

Link to post
Guest Avmønstret#

Om batteriet er ladet så hardt ned at en såkalt "smartlader" ikke vil starte opp men gir en feilmelding så kobler du batteriet til et som er friskt vha feks startkabler, fyrer opp laderen og lar den jobbe en del timer før du så kobler av det friske batteriet.

 

Når du har fått løftet batteriet så må du gi det friske batteriet en runde også.

---------

 

Måtte kjøre dette trikset selv på et blybatteri som var helt nede. Tilsynelatende er alt velstand nå selv om hvilespenninga sank noe så noe gikk nok tapt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...