Randesund39 Startet 13.August.2017 Del på Facebook Startet 13.August.2017 (redigert) Hei.. En engelsktalende venn av meg har kjøpt ei skøyte på nær 50 fot. Det er dusj og toalett ombord. Desverre ser det ut til at gråvannet fra dusjen renner rett ned i kjølsvinet. Røret er lett tilgjengelig og jeg så for meg å annbefale en pumpe som er automatisk og pumper vannet ut. Jeg kan lage en n"brønn" hvor vannet samles og bruke en normal lense 12 volt med nivåbryter, men ser for meg at det beste var totalt lukket system. Innspill??? Mvh atle Redigert 13.August.2017 av Randesund39 skrivefil :-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Jeg har denne i båten: https://www.maritim.no/attwood-lenseanlegg-12-v#.WZBWatE8yf0 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Randesund39 Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hei Key Freak. Den er jo knallfin og et godt tips. Bruker du den mye? Feks hår og annet fra dusjen? Er det noe filter eller lurt "i boksen" som tar seg av slikt som normalt blokker sånne pumper som da feks hår? Atle Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Vi dusjer langt fra daglig inne i båten. Det står en sil rundt pumpa inni boksen, det er den "ramma" du ser rundt selve pumpa. Og vi forsøker også å passe på at det ikke blir med for mye hår ned i sluket. Jeg har måttet rense opp litt en gang siden vi kjøpte båten i 2010. Man kan også koble til slanger fra flere avløp, men vi bruker bare avløp fra dusjen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Randesund39 Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Takk takk... DEt blir noe dusjon i den båten så kjekt å få vite dette Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Vi duschar varje morgon efter övernattning i båten. det blir säkert 100 duschar per säsong. Vi har en pumpsump liknande den Key Freak visar och från början var det en liten Rule centrifugalpump monterad i botten på sumpen som startades av en flottörbrytare. Den lilla Rule centrifugalpumpen hade god kapacitet och gick tyst, men den hade svagheten att den lindade hår som följde med duschvattnet omkring sin axel vilket så småningom störde funktionen. Så jag bytte till en Jabsco 50880-1000 bälgpump som jag monterade c:a 25 cm över vattenytan i dusch-sumpen och med en sugslang ner i sumpbotten. Då försvann problemen med hårstrån i vattnet. Men istället så fick jag problem med att nivåbrytaren i sumpen gav upp med jämna mellanrum. Så jag satte att vanligt Biltema bilrelä mellan nivåbrytaren och pumpen och sedan dess har det fungerat oklanderligt flera säsonger. Redigert 13.August.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Ikke noe problem å åpne boksen for å rense. Men pass da gjerne på å montere den slik at den er lett å komme til. I vår båt står den veldig knotete til... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
vikjo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Har byttet til jabsco menbranpumpe uten filter på sugeside og det fungerer suverent, helt slutt på demontering og rengjøring. Hos meg sitter pumpa rett på slangen og jeg har en bryter i dusjrom for start/stopp. , Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Samme opplegg som vikjo hos oss. Membranpumpe som suger fra avløpet i dusjen. Originalt var det en fjærbelastet bryter i dusjen så vi måtte holde den nede for å pumpe ut vannet mens vi dusjet. Bygget til en "fast" vippebryter nå - fungerer utmerket. Er et filterhus med metallsil mellom avløp og pumpe. Det må rengjøres for hår mm et par ganger i sesongen. På NordWest 420 som jeg hadde i en del år var avløp fra badene via en sånn gråvannstank med pumpe. Tror den var på 12 liter. Fungerte bra det også - men den måtte rengjøres av og til. Blir mye fett og hår i en sånn. Pumpa på denne sitter på utsiden av tanken, hvilket jeg tenker er en bedre løsning. Nivåbryteren er en elektrisk sak uten bevegelige deler. https://www.lasashop.no/products/johnson-pump-gravannstank-09-13384 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.