Jump to content

Mercruiser 3,6D i Master 820, hvor mange knop?


jansor

Recommended Posts

Hei

Har en Master 820 som ble kjøpt med defekt motor for 2 år siden. Dette var en BMW 3,6. Fikk satt inn en mercruiser 3,6d som jo er tilnærmet samme motor, bortsett fra noen essensielle oppgradering. Propell og gir ble stående.

Tidligere eier og diverse finn annonser oppgir mellom 17-21 knop for denne sammensetningen, tidligere eier sa han klarte 19-20 knop med BMWen så lenge den funket. Jeg derimot, kommer ikke høyere enn maks 13,3 knop, da er turtall på ca 3700.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne noen grunn til at jeg mangler 4-8 knop? 

Link to post
jansor skrev for 12 timer siden:

Har ikke kontrollert turtelleren. Finnes det noe måleapparat til det?

 

Jeg bruker en optisk turteller og måler rett på svinghjulet.

Har som sagt ca 10 prosent avvik gjennom hele registeret, og det blir jo litt på 3800rpm. 

 

Du kan kjøpe en dyr (og nøyaktig) måler i Norge.

Eller du kan kjøpe en billig (og nøyaktig nok) måler i Kina 

Jeg har prøvd begge deler, og avviket mellom billig og dyr er veldig lite

 

F.eks denne:

https://www.aliexpress.com/item/1set-Digital-Laser-Tachometer-RPM-Meter-Non-Contact-Motor-Speed-Gauge-Revolution-Spin-Free-Shipping/32646534498.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.d8zE4i

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Er en 180hk 3,6D fra 1994.  Hatt litt hjelp nede i båten i dag og målt turtallet med optisk måler. Denne viste et avvik på ganske nøyaktig 15 %. Dvs når jeg jar 3000 på telleren, er den faktisk bare 2550. Når jeg da har 3700 som maks med belastning, er det reelt bare 3250. Uten motstand, får jeg 4200-4300 omdreininger. Dette var visst der det burde være. 

Sjekket litt forskjellige ting, det eneste vi fant var et luftfilter som var rimelig skittent. Har heller ikke byttet diesel filter(henger sykt fast). Jeg har et lite håp om at når disse blir byttet, så ordner det seg, men hjelpemannen min hadde ikke veldig troa på det. 

Krysser fingrene?

Link to post
  • 6 år senere...
Førstefender skrev On 14.8.2017 at 8.19:

Er det en 190D motor du har satt inn? Både 165hk og 180hk er på 3,6l 

 

 

Mercruiser-utgaven av denne 180-hesters VM Motori 692-motoren heter nok D219 (219 kubikktommer, dvs. 3,6 liter).

Først het den 636D-TA, men altså D219 i 1994. 

 

d219.jpg.fabd7178ecf7cd4828a0e1100562388d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...