jansor Startet 13.August.2017 Link til dette innlegget Startet 13.August.2017 Hei Har en Master 820 som ble kjøpt med defekt motor for 2 år siden. Dette var en BMW 3,6. Fikk satt inn en mercruiser 3,6d som jo er tilnærmet samme motor, bortsett fra noen essensielle oppgradering. Propell og gir ble stående. Tidligere eier og diverse finn annonser oppgir mellom 17-21 knop for denne sammensetningen, tidligere eier sa han klarte 19-20 knop med BMWen så lenge den funket. Jeg derimot, kommer ikke høyere enn maks 13,3 knop, da er turtall på ca 3700. Er det noen som kan hjelpe meg å finne noen grunn til at jeg mangler 4-8 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Hva er oppgitt maks turtall for din motor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jansor Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 3600-3800 er oppgitt som maks Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 (redigert) Har du kontrollert at turtelleren viser riktig? Min turteller er bortimot 10 prosent feil, og feilmarginen er relativt konstant gjennom hele skalaen. Ellers er jo selvsagt groe og rur store fartstjuver. Redigert 13.August.2017 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
jansor Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Har ikke kontrollert turtelleren. Finnes det noe måleapparat til det? Har ikke groe under, ligger i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Det kan være at det er ferskvannet som er svaret. Båten flyter høyere i saltvann, og farten øker. Du når jo max turtall, så alt er jo ok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Er det en 190D motor du har satt inn? Både 165hk og 180hk er på 3,6l Jeg hadde Master 820 med BMW 165hk, gjorde 20knop hver vår når den ble satt ut. Så fylte vi båten med diverse utstyr og jolle osv Ferielastet gjorde den 15-16 knop på max, cruiset på 12-13knop Master 820 bør ha minimum 180hk for å få utnyttet skroget. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 jansor skrev for 12 timer siden: Har ikke kontrollert turtelleren. Finnes det noe måleapparat til det? Jeg bruker en optisk turteller og måler rett på svinghjulet. Har som sagt ca 10 prosent avvik gjennom hele registeret, og det blir jo litt på 3800rpm. Du kan kjøpe en dyr (og nøyaktig) måler i Norge. Eller du kan kjøpe en billig (og nøyaktig nok) måler i Kina Jeg har prøvd begge deler, og avviket mellom billig og dyr er veldig lite F.eks denne: https://www.aliexpress.com/item/1set-Digital-Laser-Tachometer-RPM-Meter-Non-Contact-Motor-Speed-Gauge-Revolution-Spin-Free-Shipping/32646534498.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.d8zE4i Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
jansor Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Er en 180hk 3,6D fra 1994. Hatt litt hjelp nede i båten i dag og målt turtallet med optisk måler. Denne viste et avvik på ganske nøyaktig 15 %. Dvs når jeg jar 3000 på telleren, er den faktisk bare 2550. Når jeg da har 3700 som maks med belastning, er det reelt bare 3250. Uten motstand, får jeg 4200-4300 omdreininger. Dette var visst der det burde være. Sjekket litt forskjellige ting, det eneste vi fant var et luftfilter som var rimelig skittent. Har heller ikke byttet diesel filter(henger sykt fast). Jeg har et lite håp om at når disse blir byttet, så ordner det seg, men hjelpemannen min hadde ikke veldig troa på det. Krysser fingrene? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 I utgangspunktet er det naturlig å tro at du har for tung propell, men hvis det virket bra før tror jeg ikke det er tilfelle. Er den nye motoren frisk og fin, eller kan det være at den mangler effekt? F.eks sliten turbo eller lav kompresjon? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Betongen Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Lurer på om jeg er eier av denne båten i dag? 1986 Modell med blå stripe og 3,6 mercuriser. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Førstefender skrev On 14.8.2017 at 8.19: Er det en 190D motor du har satt inn? Både 165hk og 180hk er på 3,6l Mercruiser-utgaven av denne 180-hesters VM Motori 692-motoren heter nok D219 (219 kubikktommer, dvs. 3,6 liter). Først het den 636D-TA, men altså D219 i 1994. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Betongen skrev for 19 timer siden: Lurer på om jeg er eier av denne båten i dag? 1986 Modell med blå stripe og 3,6 mercuriser. @Betongen fabrikkbygde Master 820 kom stort sett med BMW motorer, så er nok endel som har fått Mercruiser motorer i løpet av årene, da dette er stort sett like motorer, VM motori, og passer rett inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.