Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Ref Hulda.

För min del har jag dragit kabel i båtar nu i 40 år, och jag har använt både flertrådig installationskabel och även på min nuvarande Princess ganska mycket entrådig installationskabel typ EKLK för 230V systemen. I stort sett bara oförtennt.

Någon gång har jag råkat ut för 'svarta' kablar, dvs där fukt/saltvatten har gått 'baklänges' in i flertrådiga kablar och förstört kopparen. Men det är sällsynt och det skulle vara begränsande om man skulle ställa krav på förtennt kabel för sådan är lite svårare att få tag i. Entrådig EKLK lider inte över huvud taget av det problemet vad jag vet.

Givetvis ser jag till att kablar från och till motorerna eller till rörliga enheter ss mobiltelefoner, dammsugare eller liknande är anslutna med mjuka anslutningskablar men ellers så förstår jag inte det här pratet om vibrationer. Kablar som är bra förlagda i rör eller klamrade utsätts såvitt jag förstår inte för några speciella vibrationer i en båt och jag har aldrig haft några kablar som har blivit vibrationsskadade eller som vittrar sönder på något konstigt sätt. Heller inte av dom enkeltrådiga.

ebonita

ebonita

Ref Hulda.

För min del har jag dragit kabel i båtar nu i 40 år, och jag har använt både flertrådig installationskabel och även på min nuvarande Princess ganska mycket entrådig installationskabel typ EKLK för 230V systemen. I stort sett bara oförtennt.

Någon gång har jag råkat ut för 'svarta' kablar, dvs där fukt/saltvatten har gått 'baklänges' in i flertrådiga kablar och förstört kopparen. Men det är sällsynt och det skulle vara begränsande om man skulle ställa krav på förtennt kabel för sådan är lite svårare att få tag i. Entrådig EKLK lider inte av det problemet vad jag vet.

Givetvis ser jag till att kablar från och till motorerna eller till rörliga enheter ss mobiltelefoner, dammsugare eller liknande är anslutna med mjuka anslutningskablar men ellers så förstår jag inte det här pratet om vibrationer. Kablar som är bra förlagda i rör eller klamrade utsätts såvitt jag förstår inte för några speciella vibrationer i en båt och jag har aldrig haft några kablar som har blivit vibrationsskadade eller som vittrar sönder på något konstigt sätt. Heller inte av dom enkeltrådiga.

• Create New...