Johnnyboy
Fantino skrev for 23 timer siden:Mulig jeg misforstår her, men 10 mm2 kabel fra batteri til 1000W inverter er vel ganske snaut? Kan vel fort gå 80-90 Ampere i denne på max.
Ja, det er kanskje i minste laget; hadde tenkt å ha den rett ved batteri (0,5m kabel frem og tilbake). 0.2v spenningsfall på 10mm2 kabel etter hva denne sidens kabelkalkulator sier... Kan jo gå opp en dimensjon uansett bare for å være sikker. Takk for tips!
VirtualMe skrev for 21 timer siden:Jeg har benyttet H07RNF kabel mellom inverter og stikk. Denne er lagt i k-rør for ekstra mekanisk beskyttelse. Utfra hva som står på sidene til Nexans virker dette som en ok løsning; https://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigate_347448/LINEAX_450_750_V_H07RN_F.html#description
Takk for tips, men er ikke denne kabelenl litt overkill?
Kaffelars skrev for 4 timer siden:Dobbelisolert og uten berøringsfare? :) 230v uansett størrelse inverter er nok til å drepe noen, så det må betraktes som en installasjon der feilstrømmer må ha et sted å gå istedet for gjennom mennesker eller andre dyr.. info om jordingspunkt og jordfeilbryter er beskrevet f.eks. i installasjonsmanualene til Victron, helt fra 350w variantene, men vet det syndes mye her..
Hm, ja...har ikke investert i inverteren enda. Ser jo de fleste har jord i stikket, men jord skal vel videre fra inverteren - har ikke noe jorplate eller likende for det...vil dog ikke at noen skal daue... kanskje bare skrote hele ideen om inverter om jeg ikke får til jord.
eysteind skrev for 5 timer siden:
Her er fortinnet 2,5mm2 som også er godkjent for 230V.
https://elhandel.no/lavvolt-tvillingledning-pls90-12-500v-2x2-5-mm2
Har brukt denne på 12V anlegget om bord.
Denne ser jo fin ut, men har ikke jordleder...som jeg vel bør ha?
Er jo jord på landstrømanlegget, men det er jo bare jordet når landstrøm er koblet på - det er jo ikke da jeg trenger inverteren, men i uthavn; ting som liten vannkoker, kaffetrakter, vakumeringsmaskin, lade laptop og annet småpell....