
X10an
Framtia skrev for 5 timer siden:finnes det en tabell eller en kalkulator noe sted som viser sammenhengen mellom kapasitet og areal på kabler?
Dette kommer jo noe an på om du snakker om 230v-installasjoner eller om lavspentanlegg. Strøm er strøm, og varmen den utvikler i en kabel er forsåvidt den samme uansett om der er 230v eller 12v som er i bruk.
For bolig er det vel NEK 400 som gjelder. Denne forandrer seg med jevne og ujevne mellomrom og du må nesten sjekke dagens versjon selv for å være sikker. Dette er ikke en enkel tabell å lese, og det er mange faktorer rundt forlegningsmåten som spiller inn her. Kabler pakket inn i isolasjon får mindre strømføringsevne ettersom kravene til isolasjon blir høyere. Iht. bolignormen § 823 så skal ikke en kabel overbelastes mer enn gjengitt verdig for den respektive kabel jfr. Tabell 52B (NEK400:2010), når tverrsnittet for kabelen er lik eller mindre enn 4mm². For større tverrsnitt kan kabelen overbelastes med 1.45 ganger strømføringsevnen inntil en time. Minste tillatte tverrsnitt for en installasjon er vel uansett 1.5mm²
--------------------------------------------------------------------
Men det er vel lavspent du snakker om?
Kalkulatorer finnes det mange av, og de viser ofte litt forskjellige svar avhengig av hvilke kalkulatorer du finner. Her har du for eksempel en av dem:
http://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html
Ellers mye rar sysing ute å går. Det finnes en del krav til skipsinstallasjoner, men har aldri vært borti tydelige krav til fritidsbåter med elektrisk anlegg under 50V, som gjelder etter at båten er satt på markedet. Det nærmeste _jeg_ kjenner til er "Nordisk båtstandard" som gjelder for "YRKESBÅTER under 15 meter", og kun for anlegg under 50V. Denne gjelder altså ikke for fritidsfartøy, men kan nok med fordel benyttes som referanse for dem som er opptatt av slikt.
Utdrag av "Nordisk båtstandard for yrkesbåter under 15 meter":
"2.4 Spenningsfallet i kablene fra sentral til forbruker skal ved full belastning ikke overstige 6% av spenningen i hovedsentral."
"5.1 Ledninger skal være dimensjonert slik at de under normale driftsforhold ikke oppnår skadelig temperatur eller skades av termiske eller mekaniske påkjenninger ved kortslutning. Ledning mellom batteri og startmotor skal ikke sikres. For ledning batteri - startmotor og generator - batteri anbefales at motorleverandørens anvisning om ledningstverrsnitt følges, dog skal ikke spenningsfallet være høyere enn 8%."
"9.1 Kabler skal ha spenningsklasse på minst 60 volt. Kabler plassert i innrednng og på dekk skal ha temperaturklasse minst 60 C. For kabler plassert i maskinrom og kabler til brann- og lensepumpe kreves temperaturklasse minst 85 C.
9.2 Fast monterte ledninger skal være flertrådige eller mangetrådige. Ledninger som blir utsatt for bevegelse skal ha mangetrådig leder.
9.3 Brytere skal være beregnet for aktuell strøm og spenning."
I tillegg til dette kommer også tabellen (fra samme regelverk) det er linket til her:
Stort sett er det produsentene av de enkelte forbrukerne som har krav til kabler og totalt spenningsfall til eget strømkrevende utstyr. En ting er selve strømføringsevnen til kabelen i seg selv, men når alt kommer til stykket er det stort sett spenningsfall det handler om på lavspent. Og ofte må man dimensjonere ganske grovt for å holde spenningsfallet under 6%. Spenningsfallet i 10 meter med kabel er eksakt det doble av spenningsfallet i 5 meter med samme kabel. Har du et akseptabelt spenningstap over 5 meter med 10mm2, må du opp til 25mm2 for å ha tilsvarende spenningstap over 12,5 meter. Om du så ser en 10mm2 og en 25mm2 liggende ved siden av hverandre så ser du tydelig at det er ganske stor forskjell på disse. Det å klippe vekk lange kabelkveiler og å legge kabelen så kort som mulig er ofte veldig undervurdert når det gjelder å minske spenningstapet i båter.
Varmgang er selvfølgelig også et tema, og varmgang er et direkte produkt av spenningstapet og strømmen som går i ledningen. I praksis er termineringer (kabelsko, sukkerbiter, rekkeklemmer osv...), og varmgang i disse, ofte et større problem enn selve dimensjoneringen av kabelen, og feil som dukker opp over tid er nesten alltid relatert til dårlig terminering.