Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Hulda skrev 41 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper under finmanøvrering, eller i grov sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... For med sikring på startmotoren er det nettopp i slike tilfeller den vil ryke. Du får også minst fire ekstra termineringer (kabel til holder, holder til sikring, sikring til holder, holder til kabel) som må tåle 400+A belastning og som derfor er unødvendige ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Intern kortslutning mellom viklingene i startmotoren holder definitivt ikke til å løse ut denne. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.

X10an

X10an

Hulda skrev 20 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper under finmanøvrering, eller i grov sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... For med sikring på startmotoren er det nettopp i slike tilfeller den vil ryke. Du får også minst fire ekstra termineringer (kabel til holder, holder til sikring, sikring til holder, holder til kabel) som må tåle 400+A belastning og som derfor er unødvendige ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.

X10an

X10an

Hulda skrev 19 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper under finmanøvrering, eller i grov sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... Du får også minst fire ekstra termineringer (kabel til holder, holder til sikring, sikring til holder, holder til kabel) som må tåle 400+A belastning og som derfor er unødvendige ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.

X10an

X10an

Hulda skrev 16 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper undre finmanøvrering i litt sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... Du får også minst fire ekstra termineringer (kabel til holder, holder til sikring, sikring til holder, holder til kabel) som må tåle 400+A belastning og som derfor er unødvendige ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.

X10an

X10an

Hulda skrev 14 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper undre finmanøvrering i litt sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... Du får også minst to ekstra termineringer som må tåle 400+A belastning og som derfor er ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.

X10an

X10an

Hulda skrev 11 minutes ago:

Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.

Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper undre finmanøvrering i litt sjø, på grunn av tett dieselfilter i oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... Du får også minst to ekstra termineringer som må tåle 400+A belastning og som derfor er ekstra feilkilder.

 

Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.



×
×
  • Create New...