
X10an
Hulda skrev 41 minutes ago:Og § 5.1må jeg si var en overraskelse, at kabel mellom batteri og startmotor ved påbud ikke skal sikres.
Det er et sikkerhetsmessig problem med å sikre startmotoren. La oss for eksempel si at motoren stopper under finmanøvrering, eller i grov sjø, på grunn av vann i diesel eller tett dieselfilter fra oppvirvlede tanker eller hva som helst. Da er det innmari dumt at sikringen til starteren ryker akkurat når du må kinne litt ekstra for å få luftet deg til en start igjen... For med sikring på startmotoren er det nettopp i slike tilfeller den vil ryke. Du får også minst fire ekstra termineringer (kabel til holder, holder til sikring, sikring til holder, holder til kabel) som må tåle 400+A belastning og som derfor er unødvendige ekstra feilkilder.
Men hva er det egentlig denne sikringen i realiteten skal beskytte mot? En startmotor til en 8 liters dieselmotor bør absolutt ikke ha _mindre_ sikring enn 1000A. Mindre enn dette og du risikerer at sikringen ryker i det starteren slår inn. En sikring på over 1000A ryker virkelig ikke frivillig. Intern kortslutning mellom viklingene i startmotoren holder definitivt ikke til å løse ut denne. Den krever kortslutning av en annen verden, som heller brenner vekk en eventuell kortslutning lenge før sikringen går. Selv polsko på batterier begynner å smelte ved slike strømtrekk. Og i praksis har det også vist seg at man ikke trenger sikring på denne kabelen. Sikringen bør her bestå i å legge/feste kabelen trygt og godt.