X10an
Framtia skrev 1 time siden:Et utestående element i min Lithium-ombygging er forebedring av kabeltverrsnitt mellom dynamo og forbruksbank. Dessverre er det i dag kun 35mm2 (sikret med en 125A sikring), og om jeg lader for fullt går det jo 125A inn i batteriet. Jeg har inntil videre regulert ned dynamoen, men målet er å trekke en ny kabel. Minuskabelen er forøvrig på 50mm2, så da bør jeg vel også oppgradere dere her slik at denne er minst tilsvarende til det nye tverrsnittet jeg legger opp til på plussiden?
Min mening er at det bare er tull å øke dette tverrsnittet ytterligere. 35mm2 er med god margin mer enn nok for +/-2 meter kabel fra dynamo til batteri. 125A er ikke mye strøm i "35mm2"-sammenheng... For å sette dette også i perspektiv: Om du skulle finne på å øke tverrsnittet på denne kabelen (som vi sier er to meter i dag) fra 35mm2 og opp til 50mm2, så gjør ikke dette mer forskjell enn å bare å kutte 0,5 meter av dagens 2 meter med 35mm2. 50mm2 som ladekabel fra en 125A dynamo nærmer seg galskap.
Det samme gjelder minuskabelen på 50mm2, den bør du også beholde. Minuskabelen dimensjoneres i utgangspunktet etter startmotorens strømtrekk, ikke etter dynamoen. Jeg gjetter på at du trolig kjører med ekstern sense (med tanke på Lithium og sikring på ladekabel), og da trenger du heller ikke ta hensyn til spenningstapet i dette spesifikke tilfellet.
Kjellg skrev 49 minutes ago:Veldi interessant lesning, X10an. Men hvordan er det med sikring mellom dynamo og batterier, er det noen regler om dette?
Denne kabelen mellom generator og batteri må du gjerne sikre om du vil. Noen liker sikringer overalt og det er ikke noe direkte galt i dette. Reglene for yrkesbåter sier rett og slett at du skal følge motorleverandørens anbefalinger. Selv ville jeg ikke hatt sikring på denne, og det er heller ikke normalt å ha. For å få grovest mulig tverrsnitt på denne kablingen, i kombinasjon med korte strekk og dertil lavt spenningstap, er det vanlig å legge utgang fra dynamo direkte til startmotor. Da trenger du isåfall et VSR fra startbank til forbruksbank.