Kjellg
X10an skrev 1 time siden:
Jeg vet du ikke spør etter kablingsråd, men jeg deler mine tanker i anledning denne tråden.
Til denne (selvfølgelig med sense på batteriet og forutsetter <3m kabel) kan du slippe unna med 16mm2, mens jeg ville anbefalt å benytte 25mm2. Om man ser seg blind på sikringstabellen for yrkesbåter kan det se ut som de mener man må opp i doble 50mm2, med en 2,5mm2 i tillegg, stripset sammen til en god fet bunt. Men det "Nordisk båtstandard" egentlig sier er at 16mm2 er bra nok inntil 2.7 meter (inntil 8% spenningsfall), så lenge den "under normale driftsforhold ikke oppnår skadelig temperatur".
Med fare for å kuppe tråden, så er nok mitt strekk rundt 4 - 4,5 meter fram om tilbake. Manualen til dynamoleverandør sa 75mm2, men jeg vil ikke kjøre systemet så hardt så jeg la nye myke 50mm2 kabler. Har prøvd å kjøre systemet hardt og ikke funnet noe varmgang i det hele tatt med varmekamera. Selv om det er hjemmelagde termineringer. Men den dagen LFP blir innstallert så kommer nok varmekameraet til å være flittig i bruk. Var bare så usikker på dette med sikring mellom dynamo og batterier.
BTW:
Er det nordisk båtstandard av 1990 som fortsatt gjelder?