Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

  Captain Chaos skrev On 14.8.2017 at 8.25:

Dette kan vel også ha en liten betydning mht fin navigering. 

Vis hele sitatet  

 

  nordan family 27 skrev On 14.8.2017 at 11.32:

Tror du reduserer manøverimgsgenskapene i havn en del.

Vis hele sitatet  

 

:yesnod:

 

Egenskapene ved manøvrering med motorene endres ganske mye.  Jo mer pitch du har, jo mer forandres egenskapene.  

 

Høyregående på SB, venstregående på BB er som flere sier det normale på twin-aksel.  

 

En høyregående propell vil i bakk dra hekken mot BB.  Det at den høyergående i tillegg sitter på styrbord side forsterker denne effekten, og det er det som gjør twin-aksel båtene så fine å manøvrere med spakene alene. 

 

Bytter man om på dette vil hekken (og båten) bli vanskeligere å flytte/ vri da de to propellene med én spak hver sin vei nå jobber med å kansellere   Jo mer pitch, jo mer utslag vil det få.  

 

Av samme grunn gir drev og IPS med duopropp lite eller ingen propwalkeffekt og man har bare effekten av de sitter på hver side av senterlinja og får mindre vridningsmoment med midtstilt ror.  

 

Ikke uten grunn at stort sett alle båtprodusenter gjør det på samme måten med høyegående på SB og motsatt.  

sap_2000

sap_2000

  Captain Chaos skrev On 14.8.2017 at 8.25:

Dette kan vel også ha en liten betydning mht fin navigering. 

Vis hele sitatet  

 

  nordan family 27 skrev On 14.8.2017 at 11.32:

Tror du reduserer manøverimgsgenskapene i havn en del.

Vis hele sitatet  

 

:yesnod:

 

Egenskapene ved manøvrering med motorene endres ganske mye.  Jo mer pitch du har, jo mer forandres egenskapene.  

 

Høyregående på SB, venstregående på BB er som flere sier det normale på twin-aksel.  

 

En høyregående propell vil i bakk dra hekken mot BB.  Det at den høyergående i tillegg sitter på styrbord side forsterker denne effekten, og det er det som gjør twin-aksel båtene så fine å manøvrere.  

 

Bytter man om på dette vil hekken (og båten) bli vanskeligere å flytte/ vri da de to propellene med én spak hver sin vei nå jobber med å kansellere   Jo mer pitch, jo mer utslag vil det få.  

 

Ikke uten grunn at stort sett alle båtprodusenter gjør det på samme måten med høyegående på SB og motsatt.  

sap_2000

sap_2000

  Captain Chaos skrev On 14.8.2017 at 8.25:

Dette kan vel også ha en liten betydning mht fin navigering. 

Vis hele sitatet  

 

  nordan family 27 skrev On 14.8.2017 at 11.32:

Tror du reduserer manøverimgsgenskapene i havn en del.

Vis hele sitatet  

 

Egenskapene ved manøvrering med motorene endres.  Jo mer pitch du har, jo mer forandres egenskapene.  

 

Høyregående på SB, venstregående på BB er som flere sier det normale på twin-aksel.  

 

En høyregående propell vil i bakk dra hekken mot BB.  Det at den høyergående i tillegg sitter på styrbord side forsterker denne effekten, og det er det som gjør twin-aksel båtene så fine å manøvrere.  

 

Bytter man om på dette vil hekken (og båten) bli vanskeligere å flytte/ vri da de to propellene med én spak hver sin vei nå jobber med å kansellere   Jo mer pitch, jo mer utslag vil det få.  

 

Ikke uten grunn at stort sett alle båtprodusenter gjør det på samme måten med høyegående på SB og motsatt.  



×
×
  • Create New...