Mikkelsj Startet 13.August.2017 Del på Facebook Startet 13.August.2017 Hei! Jeg har en 28 fots smiling der forseilet revnet sist tur. Seilet er gammelt, og jeg ser at kostnaden blir mindre ved å evt kjøpe et nytt brukt, fremfor å sende inn nåværende til reperasjon. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke et seil som har mindre mål? Målene på det seilet jeg har nå er: langs forstag 846cm, høyde 854cm, lengde 486cm. Målene på et seil jeg har sett meg ut på finn er: langs forstag 815cm, høyde 790cm, lengde 380cm. På forhånd, takk! Hilsen en fersk seiler :) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Helt vanlig for seilbåter å ha flere forseil i varierende størrelser til bruk i forskjellig vindstyrke (om man ikke bruker rulleforseil). Men geometrien bør dtemme. Har du sjans til å legge seilene oppå hverandre før du kjøper det, så ser du om det nye er en mindre modell, eller om skjøtehjørnet blir helt feil (stigningen på forstaget har endel å si). Mindre forseil er fordel i sterk vind, ulempe i lett vind... det nye er kortere, så du kan ha en stropp fra dekk og opp til bunn av forliket, trenger ikke feste seilet i dekk. Justerbar stropp kalles cunningham. Så kjøper du et nytt forseil i full størrelse etterhvert om du savner fart i lett vind. Seilene er båtens motor, skikkelige seil gjør at du seiler raskere og høyere på kryss. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 ...jeg får legge til at seil sys for en gitt vindstyrke. Det største seilet (genoa) for lettest vind, og så avtagende areal for økende vind ned til stormfokk. Jo høyere vind jo flatere seil (mindere bus). Så om det seilet du vurderer er et hardvindsseil for en større båt, vil det være flatt, og fungere dårlig på din båt i lett vind.. jo nyere seil, jo mer seilglede, gjelder også storseil. Har du en seilmaker i området, så ta en prat med ham / henne. Jeg ville heller bytte et gammelt seil i et nytt og bra en i et gammelt og dårlig, evt reparere det du har.. men alt koster jo penger... Du har jo en bra seilbåt, kanskje på tide å investere i nytt storseil også..? Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Tusen takk for utfyllende og gode svar! Dette brukte seilet kan jeg få for 750,-. Spørs om jeg ikke kjøper det som en midlertidig løsning, og tar ditt råd om nye seil neste sesong Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 For 750 kr er det ikke mye å lure på. Du kan streve med skjøtepunktet som code0 er inne på. Men det er egentlig så billig at det går å kjøpe for å teste. Hvis du ikke får det til å fungere som du forventer, ta ett bilde tatt fra dekk opp oppover seilet, derfra er det mulig å gi tips. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Lett å flytte skjøtepunktet ved å la skjøtet gå gjennom ei blokk som er festet i ei line på et høvelig punkt ifht hvor du vil ha skjøtepunktet. Kan også bruke en sånn "glidings", en runding som skjøtet glir gjennom, husker ikke hva det heter. --- Du vil muligens kunne merke at båten blir mer logjerrig på kryss, søker opp mot vinden, hvis fokka er mindre enn den du hadde og båten var godt balansert med den. Om du tar masta/kjølen som dreiepunkt så vil mer seil bak masta/kjølen dreie båten opp mot vinden, og mer seil foran masta/kjølen dreie den ned fra vinden. Men det er mange måter å trimme og justere for å få balanse i båten så det er ikke noe stor problemstilling :-) Redigert 14.August.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mikkelsj Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Tusen takk for fantastisk gode innspill og svar alle sammen! Krysser fingra for å finne noe passende før sesongen er over Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 et tips er å gå inn på seiling.org, under fanen "båtdata" kan du skrive %smiling% i søkefeltet båttype, så finner du 17 båter som er registrert i NOR. Under her igjen kan du finne noen mål på seil for andre smilingbåter. Sjekket bare noen få båter uten å finne noen med flere forseil, men du kan jo ta en titt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 (redigert) On 14/08/2017 at 6:30 AM, Code0 said: an ha en stropp fra dekk og opp til bunn av forliket, trenger ikke feste seilet i dekk. Justerbar stropp kalles cunningham. Cunningham brukes for å trimme storseilet, et tau gjennom en malje ved masteliket, litt over bom'en, brukes for å stramme masteliket i mye vind. har aldri hør dette brukt for en forlengningsstropp for forseil? til TS: Du kan selvsagt sette på et mindre seil, selv har jeg 4 forseil av ulik størrelse, fra diger genoa til bitteliten stormfokk. Men som flere nevner må du passe på at skjøtepunktet blir riktig i forhold til riktig trim. De fleste båter har en skinne hvor du kan plassere skjøtevogna i forhold til seilet og trimmen. Å sette forseilet et høyere over dekk (med stropp/tau) gjør jo at optimalt skjøtepunkt flyttes bakover, men det er også en ulempe (hvis du vil ha fart) fordi du da slipper du gjennom vind under seilet. En annen mulighet - hvis du ikke har regulerbar skinne eller skinnen ikke går langt nok fram, er å rigge en lav-friksjonsring med regulerbare liner for å posisjonere høyde (eventuelt også og sideplassering) av ringen. Se blider under som illustrerer dette, eller les denne: https://www.sailmagazine.com/diy/sail-trim-rigging-adjustable-sheet-leads Redigert 15.August.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 @Krimart ang cunningham, så er det samme funksjon på forseil. Når man seiler regatta (express f.eks) og skifter mellom forseil og spinnaker, går ofte forseilet kjapt opp ved runding (drar fallet til et merke på tauet), og så strammer man cunningham (nedhal) ( gjerne med en utveksling for mer kraft) for å få ønsket spenning i forliket avhengig av vindstyrke. Så cunningham strammer forliket, uansett om det er storseil eller forseil...( jeg må lære meg å kopiere / sitere... noen tips..?) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 @Code0OK, da har jeg lært noe nytt , men det er jo ikke helt det samme som du beskrev i din svarpost, eller? skal det være cunningham må det vel være en malje litt opp i seilet, ikke i bunnen av forliket? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 (redigert) @Krimart ...man sjakler ikke fast seilet i bunn, men har et 'flytende' hjørne man kan stramme / slakke mot dekk, så det blir ikke helt som figuren din. Men figuren din dokumenterer i alle fall at cunninghamm i forseil eksisterer som begrep. Fant denne trim-manualen for express som forklarer trimmulighetene, dette er relevant for Smiling også: http://www.brevik-seilforening.com/old/exspress/Artikler/baardtrim.htm Eksempel med utveksling..: Redigert 15.August.2017 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Cuningham på fokk har jeg brukt på mange båter. Vanlig på mindre og mellomstore regattabåter. Genoafallet trenger for mye kraft til å justere belastet, en cuningham kan justeres under belastning når vind varierer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.