Jump to content

Virkelighetsorientering ved kjøp av bobåt. (40 ft seilbåt, tre)

Skogø

Recommended Posts

Heisann!

Forloveden min og jeg har bestemt oss for å selge leiligheten og kjøpe båt i stedet. Planen nå er å gå "all in" og kjøpe en 40-fots trebåt. Vi er helt klar over at vi må legge om livsstilen en god del, og det er egentlig mye av poenget med hele prosjektet. Det kan bli kaldt om vinteren, det blir noen runder med vedlikeholdsarbeid i året, vi må kvitte oss med mange ting, og en del (u)vaner og rutiner må endres. Båten skal være et fremkomstmiddel i tillegg til bolig, så vi er nødt til å holde det pent og ryddig.

Nesten alle rundt oss er svært støttende og positive, men så er det også noen som mener at dette blir å koste mye mer enn hva vi ser for oss, at trebåt er kjempevanskelig å vedlikeholde, osv osv.

Kjøper vi en båt i prisklassen 700000kr vil vi være mer eller mindre gjeldsfrie etter boligsalg. Da tenker vi heller å sette av de pengene vi ellers ville betalt i renter og avdrag på en "båtkonto" for buffer og vedlikehold, si drøye hundre tusen i året. Det vi nå betaler i fellesutgifter og kommunale avgifter vil antakeligvis dekke havneplass.

Hittil virker jo dette helt kurant. Men er det noe jeg bommer veldig på her? Hvor mye koster det egentlig å vedlikeholde en trebåt?

Jeg bor selv i båt. Av plast! Jeg har hatt trebåt og syned det er fantastisk fint! Og jeg er ikke skremt av vedkikeholdet. Min båt er 45 fot uten spanter! Hvilket gjør at jeg har et volum som er større enn i de fleste trebåter. En 40 fots trebåt er trangt. En 45 fots Trawler er også trangt når man er 194 cm høy.

Nok om det, men se på veeeeldig mange båter før dere kjøper!

Og her kommer det viktisgste spørsmålet av dem alle! Hva kan dere om vedlikehold av båt? Hvilken erfaring har dere med treverk? Hvilken erfaring har dere med båt?

Det er veldig mange feller når man skal gå til innkjøp av trebåt og det er utrolig viktig å vite hva man skal se etter!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hei og gratulerer med et spennende valg. Du vil helt sikkert ikke angre, men det er viktig at du gjør et riktig valg av båt.

Trebåter i denne prisklassen og bobåtstørrelse bør være råtefri, godt ventilert om vinteren så du får minst mulig fukt, tørr når det regner og rommelig nok innvendig, slik at det blir lunt og koselig og dere får oppleve drømmen.

Det er lett å bli lurt, og hvis du ikke har GOD peiling på skøyter/gamle trebåter så har dette potensiale til å bli riktig utrivelig. Dyrt. Og ubeboelig. Så bruk penger på inspeksjon og fagfolk før kjøp. Vær forberedt på bomturer og villig til å droppe et objekt dere har forelsket dere i fordi fornuften tilsier noe annet.

Der er mange gode objekter i salg, så Finn en bra båt så blir dettte fint. Og gå gjerne litt opp i størrelse om mulig. God ståhøyde og plan dørk vil du lære deg å sette pris på.

Du får nok mange flere gode råd her på båtplassen og lykke til!

Hei

Dette kan bli bra, men det kan òg bli sjølvplaging på høgt nivå.

Det er t.d. ikkje så kult med lekkasje i dekk over køya.

Det er mange fine trebåtar, og mange hyggelege trebåtfolk, men sjølv ville eg aldri vurdert ein trebåt som bobåt.

Dei aller fleste trebåtar er trange i høve til storleiken, seglar elendig (om du skal ha seglbåt), krev mykje vedlikehald, m.m.

Gå heller for ein nyare glassfiberbåt. Dei er òg lettare å selja, om de skifter meining.

Lykke til!

Ask

Og så er jo prisutviklingen på båt og bolig ganske så forskjellig, det bør jo også tas med i regnestykket. Dere eier jo tydeligvis en bolig i dag, som dere har tenkt å selge. Da går dere glipp av potensiell verdiøkning på denne, samtidig som verdien på båten dere kjøper med all sansynlighet vil være mindre verdt om noen år. Forskjellen kan utgjøre mye penger.

Kan det være et alternativ å ikke selge boligen men heller leie den ut?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Guest Avmønstret#
Ask skrev 5 minutes ago:

Hei

Det er ingen naturlov at bustadar stig i verdi.

(Men om bustadar fell i verdi, fell nok båtprisane òg.)

Ask

Og en må ikke glemme skattefradrag på lån på bolig. Pluss muligheter for å belåne/refinansiere på bolig osv. Tror det kan bli noe trøblete med ei treskøyte. 

Nor registering blir vel nesten et krav i denne prisklassen? Men kanskje ikke om de selger alt og kjøper cash. Uansett, om båten faktisk representerer verdien en kjøper for så vil vel nor registrering legge til rette rent finansielt i tilfelle rottefelle en får bruk for det. Og det gir ett ryddigere eierskap når historikk osv er kjent. 

Men vil det være mulig å få nor registrert feks ei eldre skøyte?

Etter å ha jobbet med trebåt en del år, ville jeg personlig gått for et annet materiale enn tre. Som flere nevner, så er glassfiber et utmerket materiale. Samtlige glemmer at det også finnes utmerkede båter i aluminium og stål. Som er dønn tette, vinterisolerte, inneklima som et vanlig bolighus og  godt innredet, ferdig registrert i NOR.

For meg er og blir trebåter kostbar nostalgi. Som i og for seg er greit nok. Men ikke som bolig.

Herlig med så aktivt forum! Takk for responsen :)

Sitat

40 fots seilbåt i tre, mener du skøyte (a la Colin Archer)..?

Det er det vi ser på nå, ja.

Sitat

Koselig med trebåt men hvorfor ikke en i plast? ? 

Vel, vi har vel tegna oss et romantisk bilde av det å ha en trebåt. Tjærelukta, knirkelydene...

Sitat

Og her kommer det viktisgste spørsmålet av dem alle! Hva kan dere om vedlikehold av båt? Hvilken erfaring har dere med treverk? Hvilken erfaring har dere med båt?

Vi har ikke hatt båt sjøl. Men hun har vokst opp med båt som viktig transportmiddel (glassfiber, først og fremst), og vi har begge deltatt litt i vedlikehold. Treverk derimot, har vi ikke hatt mye med å gjøre.

Så det er egentlig derfor jeg kommer hit nå. Jeg kan ikke overbevises om ikke å flytte i båt, men det er fortsatt mulig å skremme meg bort fra trebåt, iallefall som første båt. ;)

Det er kanskje vanskelig å si så mye om på generelt grunnlag, men hva er det en må forvente av ekstra utfordringer i en trebåt? Det er nevnt råte og lekkasjer. Er dette nær sagt umulig å sikre seg mot? Altså om vi (helst også med fagperson) inspiserer nøye før kjøp, og hyppig vedlikeholder den? Forebygging er vel billigere enn reparasjon..

Hulda skrev 2 minutes ago:

Etter å ha jobbet med trebåt en del år, ville jeg personlig gått for et annet materiale enn tre. Som flere nevner, så er glassfiber et utmerket materiale. Samtlige glemmer at det også finnes utmerkede båter i aluminium og stål. Som er dønn tette, vinterisolerte, inneklima som et vanlig bolighus og  godt innredet, ferdig registrert i NOR.

For meg er og blir trebåter kostbar nostalgi. Som i og for seg er greit nok. Men ikke som bolig.

Kjente et fruentimmer for en del år siden som bodde i stål båt en del år...

Hun klaget felt på kondens, og at båten var et varmesluk pga stålet ledet 

kulden fra den kalde vintersjøen ...

Var en stor hjemme bygget Trawler type..

Korrosjon er vel også en konstant "kamp" i et salt miljø, eller ?

Ta med en svært skrutrekker og stikk godt i spant og bunnstokker.

Naboen i havna mi har ei flott skøyte til salgs. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98334950

har ikke vært ombord, men denne ser flott ut og selges nok med et tungt hjerte av et eldre ektepar som har hatt båten i mange år. De har lagt ned mange timer i denne hvert år. 

Det er mange fordeler med tre og mange fordeler med plast. Så lenge man vet hva man gjør tenker jeg det er helt greit.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Sitat

Samtlige glemmer at det også finnes utmerkede båter i aluminium og stål.

Dette tenkte jeg å spørre om, ja. Var og så på en stålbåt utenfor Stavanger. Eierne av den mente f.eks. at de fikk mye mer volum enn med glassfiber siden den trengte færre støttestrukturer i skroget. Den var faktisk veldig godt isolert, siden de hadde fått sprøyta noe isolerende skum imellom platene nesten hele veien. Og det høres veldig greit ut å ha en tung båt også. Vi har på sikt tenkt oss på langtur i den, toppfart er ikke det viktigste for oss.

Skogø skrev 10 minutes ago:

Herlig med så aktivt forum! Takk for responsen :)

Det er det vi ser på nå, ja.

Vel, vi har vel tegna oss et romantisk bilde av det å ha en trebåt. Tjærelukta, knirkelydene...

Vi har ikke hatt båt sjøl. Men hun har vokst opp med båt som viktig transportmiddel (glassfiber, først og fremst), og vi har begge deltatt litt i vedlikehold. Treverk derimot, har vi ikke hatt mye med å gjøre.

Så det er egentlig derfor jeg kommer hit nå. Jeg kan ikke overbevises om ikke å flytte i båt, men det er fortsatt mulig å skremme meg bort fra trebåt, iallefall som første båt. ;)

Det er kanskje vanskelig å si så mye om på generelt grunnlag, men hva er det en må forvente av ekstra utfordringer i en trebåt? Det er nevnt råte og lekkasjer. Er dette nær sagt umulig å sikre seg mot? Altså om vi (helst også med fagperson) inspiserer nøye før kjøp, og hyppig vedlikeholder den? Forebygging er vel billigere enn reparasjon..

Fordelen med trebåt er at den er lun/isolert, nærmest i bygge materialet... og det må jeg si er eneste fordelen jeg ser..

Jeg har selv vært medeier i en 53 skøyte langt bak i tiden en gang... mye nostalgi ja, men ville aldri bodd i den..

Tett dekk er en evig kamp, om du skal beholde orginalt natet tredekk..

Ellers er råte i en gammel trebåt en evig "krig", sopp og mugg trives også bedre i tre en i dødt plastmateriale..

Flasketett trebåt har jeg til gode å se, men det er en selvfølge i en plastbåt...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Skal dere jorda rundt er det plast, alu eller stål som gjelder. 

Trebåt med trerigg er for stor risiko på åpent hav slik jeg ser det. Og fart er faktisk viktig på havet - for det gir større mulighet til å unnå dårlig vær og man er mindre eksponert for dårlig vær ved at man er kortere tid på havet. Krysser man Stillehavet betyr 2 knop høyere snittfart en del dager til havs :-) 

700.000 kroner - da får dere vel en flott Bavaria rundt 40 fot. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101804481

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ida Marie III skrev 13 minutes ago:

Kjente et fruentimmer for en del år siden som bodde i stål båt en del år...

Hun klaget felt på kondens, og at båten var et varmesluk pga stålet ledet 

kulden fra den kalde vintersjøen ...

Var en stor hjemme bygget Trawler type..

Korrosjon er vel også en konstant "kamp" i et salt miljø, eller ?

Du fikk visst ikke med deg at jeg skriver 'vinterisolert'? :-)

Det er det samme for aluminium, stål og plast, ikke isolert gir kondens. Uansett, det er en naturlov. At stål skal være en konstant kamp mot rust, er en myte. Jeg har mye mindre vedlikehold på Hulda som er av stål, enn en gjennomsnitt plastbåteier. Og med Eber på 4 kW holder jeg over 20 varmegrader selv på de kaldeste dagene. 

Der har gir for har for så vidt trebåten en fordel. Materialet isolerer såpass at det ikke kondenserer. Med unntak av røstjern og gjennomgående beslag. Der rimer og renner det om vinteren.

Charmen med trebåter og knirkelyder, lukt av tjære. Tja. Den tjærelukta setter seg i maten du spiser, klærne du har på deg og madrasser/sengetøy. I tillegg kommer lukt av mugg. I tillegg kommer skvalpende bunnvann med litt olje og diverse. De luktene er det umulig å skru av. Om man for eksempel skal ut blant folk. Knirkelyder betyr at noe beveger seg. Og der 'noe beveger seg' er det lekkasjer om det ligger vann 'oppå knirken'. 

Hulda skrev 3 minutes ago:

Du fikk visst ikke med deg at jeg skriver 'vinterisolert'? :-)

Det er det samme for aluminium, stål og plast, ikke isolert gir kondens. Uansett, det er en naturlov. At stål skal være en konstant kamp mot rust, er en myte. Jeg har mye mindre vedlikehold på Hulda som er av stål, enn en gjennomsnitt plastbåteier. Og med Eber på 4 kW holder jeg over 20 varmegrader selv på de kaldeste dagene. 

Joda, fikk med meg det, det var også hennes båt, vist ikke hadde hun vel frosset i hjel.. 

Hun klagde, sånn er det..

Mange myter...

En plastbåt trenger faktisk ikke stell i det hele tatt, vist en lever greit med en båt en ikke skal speile seg i...

Er ikke mye sjarkfiskerne med plast båt spanderer av vedlikehold... bunnsmøring og Zink, og rett på jobb igjen..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...