Ida Marie III
Skogø skrev 10 minutes ago:Herlig med så aktivt forum! Takk for responsen :)
Det er det vi ser på nå, ja.
Vel, vi har vel tegna oss et romantisk bilde av det å ha en trebåt. Tjærelukta, knirkelydene...
Vi har ikke hatt båt sjøl. Men hun har vokst opp med båt som viktig transportmiddel (glassfiber, først og fremst), og vi har begge deltatt litt i vedlikehold. Treverk derimot, har vi ikke hatt mye med å gjøre.
Så det er egentlig derfor jeg kommer hit nå. Jeg kan ikke overbevises om ikke å flytte i båt, men det er fortsatt mulig å skremme meg bort fra trebåt, iallefall som første båt. ;)
Det er kanskje vanskelig å si så mye om på generelt grunnlag, men hva er det en må forvente av ekstra utfordringer i en trebåt? Det er nevnt råte og lekkasjer. Er dette nær sagt umulig å sikre seg mot? Altså om vi (helst også med fagperson) inspiserer nøye før kjøp, og hyppig vedlikeholder den? Forebygging er vel billigere enn reparasjon..
Fordelen med trebåt er at den er lun/isolert, nærmest i bygge materialet... og det må jeg si er eneste fordelen jeg ser..
Jeg har selv vært medeier i en 53 skøyte langt bak i tiden en gang... mye nostalgi ja, men ville aldri bodd i den..
Tett dekk er en evig kamp, om du skal beholde orginalt natet tredekk..
Ellers er råte i en gammel trebåt en evig "krig", sopp og mugg trives også bedre i tre en i dødt plastmateriale..
Flasketett trebåt har jeg til gode å se, men det er en selvfølge i en plastbåt...