Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. 

 

Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp.

 

Som med alt annet må dere regne med at det er ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats.  Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner.

Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt.

 

I og med at dere skal seile langt bør dere ha båt opp mot 40 fot tenker jeg. Noen seiler jorda rundt med 30 foter - men det synes nå jeg blir i minste laget mtp at man tank kapasitet, hvor liten man vil være på sjøen og stueplass.

 

Jeg deler Huldas tanker om kvalitet på båter. Så kanskje denne kunne være noe å se på?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101761921

Her får du plastskrog og trebåtfølelse under dekk i skuddsikker Orust kvalitet.

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. 

 

Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp.

 

Som med alt annet må dere regne med at det er ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats.  Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner.

Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt.

 

I og med at dere skal seile langt bør dere ha båt opp mot 40 fot tenker jeg. Noen seiler jorda rundt med 30 foter - men det synes nå jeg blir i minste laget mtp at man tank kapasitet, hvor liten man vil være på sjøen og stueplass.

 

Jeg deler Huldas tanker om kvalitet på båter. Så kanskje denne kunne være noe å se på?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101761921

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. 

 

Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp.

 

Som med alt annet må dere regne med at det er ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats.  Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner.

Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt.

 

I og med at dere skal seile langt bør dere ha båt opp mot 40 fot tenker jeg. Noen seiler jorda rundt med 30 foter - men det synes nå jeg blir i minste laget mtp at man tank kapasitet, hvor liten man vil være på sjøen og stueplass.

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. 

 

Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp.

 

Som med alt annet må dere regne med at det er ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats.  Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner.

Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt.

 

 

 

 

Bitteliten

Bitteliten

På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. 

 

Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp. Som med alt annet er det ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats.  Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner.

Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt.

 

 

 

 



×
×
  • Create New...