Ida Marie III Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Skogø skrev 9 minutes ago: Om vi ser på plast eller stål, da. Hvor mye har alder å si? Jeg ser for meg at verditapet er større på en nyere (etter 2000) enn på en eldre båt (~1980). Er det likevel lurt å gå for en nyere båt? 2000 modeller er jo allerede 17 år gamle... Mye av tapet er allerede tatt, så jeg tror ikke jeg ville kjøpt noe særlig eldre en... Så jo bra ut den Bitteliten refererte til.. Fins sikkert de som er litt større i samme segmente, og rett over 700,000 som kan prutes ned til nivået du ønsker.. Er vel på en måte kjøpers marked ennå, eller ?? Redigert 14.August.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Skogø skrev 18 minutes ago: Om vi ser på plast eller stål, da. Hvor mye har alder å si? Jeg ser for meg at verditapet er større på en nyere (etter 2000) enn på en eldre båt (~1980). Er det likevel lurt å gå for en nyere båt? Kvalitet har mer å si enn alder. En 20 gammel kvalitetsbåt er ikke 'gammel'. Selvfølgelig med normalt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) På stålbåt er det en usikkerhet på skrogets beskaffenhet. Samtidig er jo stål enkelt å fikse. Skjær ut, sveis inn. Skrogene på plastbåter er "evigvarende" så sant de ikke er skadet. Jeg har en båt bygd i 2004, sjøsatt 2005. Skroget er tipp topp. Som med alt annet må dere regne med at det er ting som dukker opp som må fikses. men det aller meste er bagateller som man fikser selv med litt tid og innsats. Det dyre på seilbåt er rigg, seil og motor. Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner. Jeg hadde heller kjøpt en godt holdt 2005 modell enn enn dårlig holdt 2010 modell. Båt forfaller fort om den ikke brukes og holdes godt. I og med at dere skal seile langt bør dere ha båt opp mot 40 fot tenker jeg. Noen seiler jorda rundt med 30 foter - men det synes nå jeg blir i minste laget mtp at man tank kapasitet, hvor liten man vil være på sjøen og stueplass. Jeg deler Huldas tanker om kvalitet på båter. Så kanskje denne kunne være noe å se på? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101761921 Her får du plastskrog og trebåtfølelse under dekk i skuddsikker Orust kvalitet. Redigert 14.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Vi snakka med en som solgte en Jenneau fra 2003. Han sa at han neppe trodde båten kom til å bli så mye som 35 år. Vet ikke om det sier mest om "nyere" båter, om Jenneau, eller om selgeren bare var en pessimist. Sitér dette innlegget Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Sitat Motorbytte på en 40 foter blir fort 100.000 kroner. Et storseil koster for 40.000 kroner. Bytte av vant og stag på rigg fort 50.000 kroner. Det stemmer med ting jeg har lest tidligere. Men er vedlikeholdsbudsjettet vårt på (forhåpentligvis mindre enn) 100k i året realistisk? Da regner jeg havneplass og landstrøm utenom. Motor og seil er jo ikke noe vi trenger å skifte hvert år, akkurat. Og iallefall motor er noe jeg vil prioritere å ha i orden ved kjøp, og heller ha på service litt hyppigere enn nødvendig, da jeg ikke har så mye peiling på mekanikk. El har jeg mer peiling på, så der tør jeg i større grad å fikse litt selv. (Beklager dobbelposting) Redigert 14.August.2017 av Skogø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101761921 ref. Hulda På denne båten jeg linker til er det meste gjort allerede. Utrolig flott båt synes jeg (selvom el anlegget kanskje ikke er det ryddigste. 100.000 bør holde lenge ja :-) Redigert 14.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Den ser ikke dum ut den, nei. Ser litt på den prisklassen og :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Og i den båten som Bitteliten referer til, har du mer boplass enn i en 40 fot skøyte. Ellers, igjen, mye avhenger av opprinnelig kvalitet og vedlikehold. Eksempelvis har motoren i Hulda akkumulert litt over 1000 timer siden år 2000. Jeg regner med at den vil kunne gjøre 4000 timer før den havner på land for godt. Rigg og seil på Hulda er i utmerket stand, og er originalt 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jeg kommer med samme anbefaling som mange her: Vær forsiktig med trebåt. Jeg har eid flere, og har en nå fra 1906 og har eid nyere trebåter laget helt opp til midten av åttitallet . Alder har egentlig ikke spilt noen spesielt stor rolle på hvor mye vedlikehold det har vært. Jeg mener at man har trebåt fordi man liker arbeidet med dem. Og det er enormt mye med arbeid, ikke undervurder det. En del av arbeidet som nesten er uunngåelig med trebåt er veldig vanskelig og krever at båten er på land over lengre perioder. Man kan fint finne en båt der alt er bra, men likevel vil man til slutt måtte gjøre ting med skrog. Det kan være på grunn av råte, noe man kan holde unna med vedlikehold, men det kan like godt komme av et lite uhell. Angående lukten så er den god, jeg liker den. Gammel trebåt lukter godt. Men er det en lukt du vil ha i jobbklærne dine eller finklærne? Alt kommer til å lukte av det, og selv om det er romantisk, så er det mange anledninger det ikke sømmer seg å lukte gammel båt. Trebåt er hyggelig, men jeg ser på det som en hobby. Jeg koser meg med trebåt, men får familien med på ferie i plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 31 minutes ago, Hulda said: Kvalitet har mer å si enn alder. En 20 gammel kvalitetsbåt er ikke 'gammel'. Selvfølgelig med normalt vedlikehold. Hva mens her med "kvalitet"? Kvaliteten på grunnkonstruksjonen og kvaliteten på selve glassfiberlaminatet er nå en ting, og som noen tråder her viser, har man ingen garanti for at en båt fra et "dyrt" merke som f.eks. HR er noe bedre enn "industrimerke" som f.eks. Jeanneau. Generlet sett er det nok ganske likt i de fleste båter fra rundt 2000 og til i dag. Gamle båter fra 70-taller er nok mer variable. 29 minutes ago, Skogø said: Vi snakka med en som solgte en Jenneau fra 2003. Han sa at han neppe trodde båten kom til å bli så mye som 35 år. Vet ikke om det sier mest om "nyere" båter, om Jenneau, eller om selgeren bare var en pessimist. Båter vil selvsagt leve lenger, gitt at den vedlikeholdes kan den holde i hundrevis av år. Motor, seil rigg, dekksutstyr og etterhvert innredning, puter, vinduer etc. må byttes. Dette gjelder ALLE båter. En velholdt Jeanneau vil være vesentlig bedre enn en neglisjert HR fra samme år når vi snakke rom 20 år ++. Hvis vi snakker om levetid på motor, seil, rigg, dekksutstyr og innredning så er det svært liten forskjell mellom de ulike plastbåtene. La gå at en langkjølet båt med skeg-ror har en mer robust kjøl og ror-konstruksjon enn finnefkjøl og fritthengende ror, men så er spørsmålet med fart vs. våt båt da... Ting å se etter, i tillegg til tilstand på motor (helst ferskvann), Rigg (er den eldre enn 15 år kommer trolig behov om skifte) og seil (eldre enn 5 år begynner å bli modent for å skifte) er følgende: Er det sandwich-konstrukson? I så fall er det balsa eller skum? Og uansett: hva er det av lekkasjer inn i kjernen? Hva er historikken til kjølen ev. grunnstøtinger, innfesting av kjølen, tilstand på kjølbolter etc. Hvordan ser innfesting av rekkestøtter, vinsjer, luker, vinduer etc. ut? KOMMER DU LETT TIL alt som eventuelt skal skiftes ut etterhvert? Noen båter er bygget på svært klønete vis m.h.t adkomst til og kunne ta ut tanker, motor etc. Sitér dette innlegget Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Det er flere som har sagt til oss at trebåt er "enormt" mye arbeid. Men når jeg hører det fra så mange her inne i tillegg veier det tyngre enn når folk som ikke nødvendigvis har hatt så mye med trebåt å gjøre sier det. Når det gjelder lukt er det iallefall for min del ikke noen bekymring. Diesellukt derimot er en dealbreaker, iallefall for henne. Tjære er bare kos. Når vi skal bo i båt blir det jo en livsstil, og vedlikehold er vi forberedt på. Men jeg begynner å skjønne at trebåt kan være utfordrende på et annet nivå, så vi sitter allerede og ser en gang til hva som ligger ute av plast og stål. Aluminium tror jeg ikke jeg har sett i det hele tatt. Vil ikke båten da bli veldig lett? Det virker for meg som om litt tyngde på båten er en fordel iallefall i forhold til rolige bevegelser, noe som høres tiltalende ut i en bobåt. Bitteliten har vel et poeng når det gjelder fart og havkrysninger, men.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Mange langturbåter er lagd i aluminium. Se feks Ovni Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Har aldri bodd i trebåt, men tilbrakt 47 sommere ombord i en. Trebåten har to forbannelser, lekkasje ovenfra når det regner og lekkasje nedenfra når den ligger på vannet. Begge deler er tidkrevende å finne og tilnærmet umulig å få 100% tett. Resultatet av lekkasjer, særlig de ovenfra, er på sikt råte. Går dette i bærende konstruksjon som spanter eller kjøl så er det dyrt og tidkrevende å utbedre. Beklager at jeg er negativ og muligens dreper drøm. Forstår litt av hvor dere vil. Ingenting kan måle seg med å sovne i en trebåt mens småbølgene klukker langs skutesiden. Den lyden får dere ikke i plast eller metall. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Sitat Beklager at jeg er negativ og muligens dreper drøm. Som tittelen sier ønsker vi oss en virkelighetsorientering ;) Begynner å skjønne at iallefall ikke første båt bør være i tre. Skuta får kanskje vente til vi vet mer om hva vi går til. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Har både trebåt (1952/ 30 fot) og plastbåt (-er). Koser oss med både lukten (om våren) og klukkingen når vi skal sove ombord i Trebåten sommernatten. Det er romantisk ja! Når vi er kommet til august er alt begynt å bli fuktig og den koselige lukta endrer seg til "pumpelukt". Det er aldri fritt for vann i bunnen, det er om å gjøre å holde vannstanden så lav som mulig gjennom sesongen for å inngå bakteriedannelse som lukter sulfid. For hvert år som går så kommer det litt mer fuktskader, ikke så mye pga kort sesong, men noe. Båten går på land i slutten av september, tørker under tak i åtte måneder og er klar for ny kos sent i mai året etter. Vi og båten er ganske enig: sommertid passer best for gamle trebåter! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Nå har dere fått mange veldig gode råd og noen litt mindre gode! Det som er greia er at dere må gjøre dere opp en klar formening om kunnskapsniva, tid dere har til vedlikehold, evne til vedlikehold og ikke mnst evne til gjennomføring! Uansett hva slags båttype dere går for. Som tidligere tømrer har jeg sett hva drømmen om flott bolig kan ødelegge et ekteskap på veien til denne boligen fordi man ikke har forstått hvilke hindringer som er på veien opp dit! Veldig lurt å ta en realitetssjekk på dette! Hvor holder dere til? Dere er hjertelig velkommen ombord i Solbris om dere holder til i nærheten av Fredrikstad. Da kan dere få en grundig gjennomgang av nødvendig vedlikehold i en glassfiberbår av eldre årgang, hvordan dere skal holde varmen ombord, og dere kan få #kjenne" litt på hva slags komfortnivå dere vil ha! Dette er ikke for å skremme dere vekk fra båtboerdrømmen! Snarere tvert i mot, men for å forenkle veien dit!! Men et direkte råd vil jeg gi, styr unna trebåten i denne omgang..... Redigert 14.August.2017 av Erikda (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Figaro Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Holland er vel det landet i Europa hvor det bor flest i båt hele året. Og med få unntak dreier det seg om stålbåter i alle fasonger og størrelser. Og der kan det også være kalde vintre, med is på kanalene.☃ Men det virker som om de fleste har en god bocomfort selvom mange båter ikke er isolerte på en moderne måte. Men på nyere båter med skumisolering, blir det ikke kondens. Ialfall ikke mer enn i en plastbåt, hvor også mange klager over høy fuktighet og kondens, hvis den brukes som en bobåt. Mht. rust, er ikke dette et større problem i en moderne stålbåt enn plastpest i en plastikkbåt eller råte i en trebåt, som også Hulda hevder. I Norge har man visst en inngrodd skepsis mot stålskrog, i motsetning til ellers i Europa, selvom ca. 99 % av verdens tonnasje er av stål? Og verdenshavene forsøples av plast ( den siste setningen var ment som en vits)????Dessuten tåler en stålbåt mye bedre kontakt med moder jord, hvis man skulle være uheldig med navigeringen? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jens_P skrev for 1 time siden: . Ingenting kan måle seg med å sovne i en trebåt mens småbølgene klukker langs skutesiden. Den lyden får dere ikke i plast eller metall. Festina_Lente skrev 45 minutes ago: Koser oss med både lukten (om våren) og klukkingen når vi skal sove ombord i Trebåten sommernatten. Det er romantisk ja! klinkbygget.. helt enig........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Om man tviler på enkeltes kompetanse, Hulda 'har gått i læra som trebåtbygger', bare så det herved er dokumentert :-) Mesteren var en båtbygger fra Tørvikbygd i Hardanger, bedre blir det vel ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jeg er fagutdanna her på baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 jeg har en Swingkurs ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jeg vil anbefale å lese Hulda fra a til Å! Der er det veldig mye lærdom å hente! Alt har sin sjarm! Tresnekka mi hadde absolutt sin sjarm som jeg savner til tider. Men ikke som bobåt. Stål vil bli vurdert for min del den dagen jeg skal opp i størrelse på båt! Jeg er ikke bekymret for kondens, mer for mine manglende kunnskaper om metall og sveising Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jens_P Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jeg konverterte til plast etter 47 år! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Vi har selv 39 fots seilbåt fra 86, og opplever egentlig den som trang på mange måter. Var nedi en ca 10 år gammel Bavaria 44 ettellerannet i sommer. Det må jeg si var andre saker. Definitivt innenfor hva jeg ser på som "boligstandard". På alle måter romslig. Lyst, høyt under taket, alle fasiliteter, store og fine bad, bysse osv. --- Så mitt tips ville være å se på større Bavaria seilbåter som begynner å komme ned i det budsjettet dere har. Det er definitivt kjøpers marked for tiden så jeg tror trygt dere kan se på båter en del hakk over budsjett. Og jeg mener.... jeg ville mye heller begynne med å orientere meg mot nyest mulig "budsjettbåter" med mye plass enn gamle Halberg Rassy osv selv om de har aldri så mye skrog av panser og skruer hvor sporet er orientert i samme retning over hele båten. Det er mange typer kvalitet. I en båt hvor en skal bo må en tenke bokvalitet, feks stor cockpit med lett tilgang, osv. Mao mye av det samme som "nyere budsjettbåter" vektlegger, dvs kvaliteter ved havneligge. (Se der ja, nå her jeg anbefalt Bavaria i all offentlighet også)) --- Romantikken er en søt og fin karamell å suge på i drømmefasen. Men så kommer hverdagen.. ;-) Må legge til at jeg aldri har bodd i båt men foreldrene bodde i båt i en periode på 6-7 år. Personlig kunne jeg ikke forestille meg å gjøre det heller. I et romantisk øyeblikk kanskje, men da syns jeg fortsatt våre 39 fot ville være trange selv om jeg var alene. I en sånn Bavaria 44 ettellerannet jeg var nedi i sommer kunne jeg flytta inn i morgen, sammen med kona også faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Gunga Din skrev 32 minutes ago: jeg har en Swingkurs ! Ahh, fagbrev i Swing, man er imponert! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.