Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Grand Banks jr skrev 21 minutes ago:

Jeg fant prisen på Maritim. Poenget er ikke å være gnien, men jeg forsøker å leve etter prinsippet "når er nok nok". Er ikke noe poeng nå "overgjøre" noe, med mindre det gir gevinst på lengre sikt. :-)

Skal du i dette tilfelle vite når "nok er nok" så må du gå veldig grundig til verks. Du må vite hvilke krav varmeren har, du må vite nøyaktig spenningsfall på hele strekket inkludert både Polsko, koblinger, sikringer osv. Så må du måle det samme på minussiden. Så må du ha en buffer å gå på. I tillegg må du skjekke hvor mye tiden har irret og tært på de interne kontaktene i varmeren. Så kommer vi til et moment som jeg ikke kan - vil det oppstå "Elde" i varmeren som igjen gjør at kravet til spenning blir større. Først da vet du nå nok er nok. Derfor er det raskeste og enkleste å gå på en kabelstørrelse større en det som manualen sier. 

Men må samtidig få si at jeg ikke er fagutdannet, men at det er erfaringen min jeg legger til grunn. 

Kjellg

Kjellg

Grand Banks jr skrev 14 minutes ago:

Jeg fant prisen på Maritim. Poenget er ikke å være gnien, men jeg forsøker å leve etter prinsippet "når er nok nok". Er ikke noe poeng nå "overgjøre" noe, med mindre det gir gevinst på lengre sikt. :-)

Skal du i dette tilfelle vite når "nok er nok" så må du gå veldig grundig til verks. Du må vite hvilke krav varmeren har, du må vite nøyaktig spenningsfall på hele strekket inkludert både Polsko, koblinger, sikringer osv. Så må du måle det samme på minussiden. Så må du ha en buffer å går på. I tillegg må du skjekke hvor mye tiden har irret og tært på de interne kontaktene i varmeren. Så kommer vi til et moment som jeg ikke kan - vil det oppstå "Elde" i varmeren som igjen gjør at kravet til spenning blir større. Først da vet du nå nok er nok. Derfor er det raskeste og enkleste å gå på en kabelstørrelse større en det som manualen sier. 

• Create New...