Kjellg Startet 15.August.2017 Link til dette innlegget Startet 15.August.2017 (redigert) Har to 4,2mm skruehull som er blitt for store. Det er til lås som holder luken for utgang i hekken på min NB820. For ordens skyld - ikke plass til større skruer. Hvordan kan jeg best tette disse og bore opp på nytt? Borre litt større hull, vaske med aceton og legge noe i? Kan denne på bildet brukes til dette? Skal kunne bores og gjenges i etter pakningsvedlegget. Redigert 15.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Mulig det går, men du kommer ikke til inni fra undersiden for å legge på en metallplate med gjengede hull for eks. 5mm bolter i hengsel, el. en bit vannfast kryssfiner å skrue i for å fordele trykket? Blir lett endel påstand her med slamring, folk som lener seg el. sitter på døra osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 (redigert) Kaffelars skrev 15 minutes ago: Mulig det går, men du kommer ikke til inni fra undersiden for å legge på en metallplate med gjengede hull for eks. 5mm bolter i hengsel, el. en bit vannfast kryssfiner å skrue i for å fordele trykket? Blir lett endel påstand her med slamring, folk som lener seg el. sitter på døra osv. Der sier du noe. Der er på akterspeilet så jeg kan prøve å komme til fra motorrommet. Mulig jeg klarer å tape en plankebit på et kosteskaft og prøve å se om jeg får skruer til å ta tak i plankebiten. Blir sinnsykt vanskelig, men det kan gå. Må prøve det.. Er bare selve låsen som holder døra lukket og at den ikke kommer inn, så så veldig mye belastning blir det ikke på skruene. Om det ikke går, er det noen som har formening om denne er holdbar eller om jeg må slipe med og plastre på normalt vis? Redigert 15.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Et annet alternativ er å bruke popmutre, så kan du bruke vanlige maskinskruer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Lars H. skrev 34 minutes ago: Et annet alternativ er å bruke popmutre, så kan du bruke vanlige maskinskruer. Aha, det visste jeg ikke fantes. Utfordringen kan være at de bygger litt ut og mulig det ikke blir helt pent. Men mulig at plasten er så tykk at jeg kan forsenke den litt i hullet. Må sjekkes ut.. Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Du får det du trenger hos bl.a. BT og CO. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/B Nordheim Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Kjellg skrev 46 minutes ago: Aha, det visste jeg ikke fantes. Utfordringen kan være at de bygger litt ut og mulig det ikke blir helt pent. Men mulig at plasten er så tykk at jeg kan forsenke den litt i hullet. Må sjekkes ut.. Takker :) Min erfaring med popmuttre er av heller blanda positivitet, ideen og utførelsen er ein fin ting det er bare det at over tid så blir det korrosjon mellom skrue og mutter og det er ikkje mulig å løsne eller for den saks skyld tigthe til uten at ein vrir rundt mutteren. Så min erfaring er at dette er ein eingangsløsning i stål eller aluminium og ikkje i glassfiber. Held ein knapp på "Kaffelars" sin løysing her om det er mulig. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Kjellg Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 (redigert) Takker gutter. Løsningen jeg ser for meg er å få plassert en finerbit på baksiden og prøve å få en skrue til å bite, da er jeg i boks. Blir litt reodor felgen å få det til, men er det mulig så klarer jeg det nok :) Blir vel et eventyr å se på når jeg ligger der med kosteskaft og en annen oppe å prøve å få en skrue til å treffe :) Redigert 15.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Enkelt og kjapt, men kanskje ikke holdbart nok? Fyll hull med epoksy, stikk fyrstikker inn og brekk av, fortsett å knekk av fyrstikker til fullt. La størkne for så å skru på festet. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Mitt forslag er å dytte en tynn ledning eller tau inn i det ødelagte skruehullet og få tak i ledningen fra innsiden / i bunnen av båten. Bor et passende hull i finerplaten og tre ledningen som ligger i bunnen av båten gjennom hullet. Fest ledningen på baksiden av finerplaten. Kjør på med lim på finerplaten og trekk den på plass med ledningen som stikker ut skruehullet. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 sailorboy skrev 1 minute ago: Mitt forslag er å dytte en tynn ledning eller tau inn i det ødelagte skruehullet og få tak i ledningen fra innsiden / i bunnen av båten. Bor et passende hull i finerplaten og tre ledningen som ligger i bunnen av båten gjennom hullet. Fest ledningen på baksiden av finerplaten. Kjør på med lim på finerplaten og trekk den på plass med ledningen som stikker ut skruehullet. SailorBoy Der har du løsningen :) Tusen takk sailorboy :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Virket som bare det. Stakk en ledning inn i hullet og fikk den ned. Hadde ferdigborret en finerbit som jeg trakk opp og klarte heldigvis å få en skrue til å ta tak. Men kostesfaftet måtte til for å lirke biten i riktig vinkel. Nå er alt i orden. Takk for hjelpa alle sammen :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 dette trikset funker sikkert minst like godt om man ønsker å sparkle igjen hullet. Uten noe mothold så forsvinner jo bare sparkelmassen inn i hullet uten at den nødvendigvis fester seg. mens med en slik passende skive så har man noe å dytte i mot slik at sparklet fester og holder seg der det skal. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 ivar skrev 7 minutes ago: dette trikset funker sikkert minst like godt om man ønsker å sparkle igjen hullet. Uten noe mothold så forsvinner jo bare sparkelmassen inn i hullet uten at den nødvendigvis fester seg. mens med en slik passende skive så har man noe å dytte i mot slik at sparklet fester og holder seg der det skal. Det har du helt rett i. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten BP. Om jeg hadde kommet på dette trikset i det hele tatt, så hadde det ikke vært det første jeg tenkte på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.