Jump to content

Mugg på innsiden av eikeskrog


MillOgSommarvind

Recommended Posts

Vask med eddik så får du det vekk.

 

Farlig? Det spørs jo hvordan man ser på det, men er det mugg tyder det på for fuktig miljø og at det har lekket ferskvann inn i båten (det mygler ikke om det lekker saltvann).

 

Slik det ser ut for min del (sitter bare med en liten mobilskjerm her, så ikke godt å se helt skikkelig) minner det om såkalt lutråte. Sjekk om treet trevler seg hvis du stikker en kniv forsiktig borti. Slik lutråte kan oppstå på grunn av for mye anoder, hvis disse og det de skal beskytte ikke et skjermet skikkelig mot trevirket. Det kan også oppstå lokalt rundt saumen slik som det kan se ut hos deg. Lutråte kommer av den elektrokjemiske reaksjonen mellom metaller med forskjellig edelhet. 

Redigert av Hakkannen
Der kom Hulda meg i forkjøpet :) (see edit history)
Link to post

Både mugg og lutråte pleier utvikle seg over tid, men mugg kommer etter min erfaring raskere om forholdene er feil. Ligger du med landstrøm? Tenker i forhold til lutråte at gjerne en kraftig jordfeil kan skynde på prosessen, men selv har jeg kun vært borti tilfeller som har utviklet seg over noe tid. Kanskje det var andre lysforhold og du ikke la merke til det i går?

Link to post

Vasket det nå bort med eddik. Det ser ut som mugg og ikke lutråte. Fant ikke noe ved aksling. Det er hull i tiljene, men det er veldig fuktig under de. Ser noen andre steder på spantene som minner mer om lutråte. Er dette grunn til bekymring? Merket også noe rart når jeg vasket over noe av kobberklinken. En orange-rød farge kom fra klinksømmen. Hva kommer dette av?

IMG_6247.JPG

IMG_6248.JPG

IMG_6251.JPG

Link to post

Det røde er kopperoksid. Ikke noe å bry seg om. Hvis du søker 'lutråte' på nettet, så kommer du sikkert til å finne mer ut om hva det er og hvordan det ser ut. Som regel har lutråte sin opprinnelse i strømlekkasjer (fra båtens batteri) eller fra anoder. Jeg har blant annet oppdaget strømlekkasjer fra lensepumper og nivåbrytere. Det er ikke rare strømlekkasjen som skal til før reaksjonen starter. Du vil nødvendigvis ikke merke at batteriet tappes. 

 

Det er ingen annen måte å reparere lutråte på enn å skifte ut de skadde delene. Fra det midterste bildet kan det se ut som det er noe på gang. Ville vel bare sørget for at området tørker ut og så hatt på en eller annen olje og mettet treverket. Hvis dette er det verste, ville jeg ikke tatt det så tungt. 

Link to post

Et godt råd: Hvis du ser en anode, og ikke vet hvorfor den er der, plukk den vekk. Har båten jernror, sett en liten anode på roret. Har båten beskyttelse med jern under kjølen, og anode skrudd inn i selve trekjølen, plukk vekk anoden. La jernet ruste og avgå ved døden om et årti eller to. Bilde av båten på land hadde kunnet avstedkomme mer spesifikke råd.

Link to post

Det er rett og slett slik det blir sånne våte, fuktige, lunkne somre. En må kaste om på alle tidligere rutiner. Det tørker ikke opp, og ferskvannet, både i form av 100% vannmetta luft og som direkte regn og lekkasjer, fyller interiøret i båtene våre. Jeg trur at vi må bruke boracol på både reint nytt trevirke, og gå over der vi klarer om det nå er olja, lakka eller hva vi nå trur vi har fått til. Vannet trenger inn alle steder de beskyttende hinnene vi legger på blir brutt. Altså i sømmer, nater, suer - og der det er slitasje. Som jeg har sagt om att og om att er det ferskvannsinntrengning som har gjort at båten min nå har liggi på land til totalrenovering i snart fire år! Om skroget er gjennomfukta med owatrol, impregnering, linolje eller hva som helst, spiller det liten rolle når det regner og regner og sola aldri får nok tid til å virke.

 

Hiv på boracol eller noe anna og giftig på det trevirket du når, så er du i det minste sikra der! Å begynne å avdekke tørt tre er fåfengt akkurat nå. Da må båten pakkes inn og tørkes med vifter.

 

Kanskje må vi tenke på å sette også trebåter på land til "tørk"?   

Link to post

Settes de til tørk vil de nok sprekke opp, så det er ikke helt bra det heller.

Det er litt av hvert av overflatebehandlinger nedi skroget på båten. Det er rester av blymønje også tror jeg den er satt inn med først rå også kokt linolje oppå. Er det lurt at jeg prøver å skrape ned det som er der for å så sette inn med rå linolje, terpentin og boracol? Er det noe vits å ha kokt linolje oppå det igjen?

Link to post
Hulda skrev 58 minutes ago:

Et godt råd: Hvis du ser en anode, og ikke vet hvorfor den er der, plukk den vekk. Har båten jernror, sett en liten anode på roret. Har båten beskyttelse med jern under kjølen, og anode skrudd inn i selve trekjølen, plukk vekk anoden. La jernet ruste og avgå ved døden om et årti eller to. Bilde av båten på land hadde kunnet avstedkomme mer spesifikke råd.

 

Her er bilder av båten på land.

20170411_152845.jpg

20170422_130750.jpg

20170425_192642.jpg

20170425_192652.jpg

Link to post
MillOgSommarvind skrev 1 time siden:

Er det lurt at jeg prøver å skrape ned det som er der for å så sette inn med rå linolje, terpentin og boracol? Er det noe vits å ha kokt linolje oppå det igjen?

Vi trebåtfolk diskuterer i timesvis om hvilken olje som er best til å la treet oppføre seg som tre. Nå er situasjonen i ferd med å bli litt urven. Disse fuktige somrene, og milde vintrene, gjør at vi er nødt til å fokusere på hvordan vi kan gjøre treet motstandsdyktig mot nedbrytning. Om du nå skal ta båten opp, og tørke den (det lønner seg ikke å la den bli altfor tørr hele vinteren), må du altså ha fullt fokus på å få behandla den med noe fryktelig giftig. Boracol er fargeløs og vannløselig, så det trur jeg er det beste, og enkleste. Eik har ikke så fryktelig stor oppsugingsevne, men vann er noe som alle planter suger bra opp! Det neste stoffet på lista over stoffer som trenger langt inn er rå linolje (eller altså linolje). Den brukes til å la treet være tre, linolja erstatter vannet som skulle ha vært inni cellene. Terpentin (amerikansk, vegetabilsk) behøver du ikke bruke om du bruker linolje, annet enn til å gi båten en god duft. Terpentin og linolje er naturlige nedbrytbare  planteoljer med om lag samme egenskaper. Ettersom båten din åpenbart har starta på en litt kjedelig nedbrytning, trur jeg du utmerket godt kan blande tretjære i linolja (eller terpentinen, om du velger det). Lys tretjære er allerede blanda ut, så å blande ytterligere i er mest for å få en konsistens du liker. Ekte tretjære, milebrent tretjære og andre slike, kan være seige og utrivelige stoffer å jobbe med, og litt i overkant "biodynamisk" etter min smak. 

 

Jeg har prøvd alt. Yttersida av skroget blir i liten grad utsatt for varme solstråler, slik at om du bruker rå linolje, og tjære, innerst (etter et vannbasert giftstoff), kan du legge det meste uttapå det. Det bobler ikke eller flasser slik som på husvegger (slik det er på huset mitt).

 

Jeg syns at eik med tjærefarge eller en annen gyllen oljefarge (olje med uv-filter) er lekkert. Lakka eik er ikke noe særlig. Ikke av estetiske grunner, og langt i fra praktisk. Eik over vannlinja har en fryktelig uvane med å kaste lakk og tørkende olje, og så trenger ferskvann inn og svertesoppen (svarte prikker) er et faktum!

 

Jeg syns du kan behandle med kokt linolje etter rå linolje for at skroget skal bli lettere å vedlikeholde. Utenpå den kokte kan du jo legge et par strøk av en eller annen silkematt olje. Men dette er intet prinsipp for meg, og jeg vil ikke påstå at det ene er bedre enn det andre. (Jeg vil ikke komme over i de uendelige diskusjonene som oppstår der to trebåtfolk (menn) møtes). Kokt linolje er for øvrig ikke egentlig linolje. Før i tida var linolje basis for majoriteten av alle oljer og malinger, og kokt linolje var en slags "lakk", en modifisert utgave som var gitt den evnen at den kunne tørke. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Nei! Nå har jeg sett på den båten din stadig vekk: For en fantastisk flott båt! Den må jo være behandla svært godt, så å begynne og slipe ned og begynne innsausing med linolje er utelukka! Matt ned det som er, og bruk den olja som har vært brukt tidligere. Ikke påfør rå linolje på innsida. Bruk evt impregneringsolje, owatrol d1, gjøco g1, eller en annen tyntflytende olje som inneholder soppdreper (inni, altså). Boracol fortsetter jeg å insistere på...

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Ja, skroget ser plettfritt ut på utsiden, men på innsiden under tiljer og inni skap synes jeg ikke at det ser så bra ut. Det er veldig fuktig og jeg kan ane begynnende råte noen steder. På ett bord kan jeg plukke vekk treverk nær klinken med fingrene. Nå har jeg ikke gitt mye for båten, så jeg kan vel ikke klage om jeg må bytte et bord eller to, men jeg hadde ikke forventa at det var nødvendig da jeg kjøpte den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...