Vosso63
MillOgSommarvind skrev 1 time siden:Er det lurt at jeg prøver å skrape ned det som er der for å så sette inn med rå linolje, terpentin og boracol? Er det noe vits å ha kokt linolje oppå det igjen?
Vi trebåtfolk diskuterer i timesvis om hvilken olje som er best til å la treet oppføre seg som tre. Nå er situasjonen i ferd med å bli litt urven. Disse fuktige somrene, og milde vintrene, gjør at vi er nødt til å fokusere på hvordan vi kan gjøre treet motstandsdyktig mot nedbrytning. Om du nå skal ta båten opp, og tørke den (det lønner seg ikke å la den bli altfor tørr hele vinteren), må du altså ha fullt fokus på å få behandla den med noe fryktelig giftig. Boracol er fargeløs og vannløselig, så det trur jeg er det beste, og enkleste. Eik har ikke så fryktelig stor oppsugingsevne, men vann er noe som alle planter suger bra opp! Det neste stoffet på lista over stoffer som trenger langt inn er rå linolje (eller altså linolje). Den brukes til å la treet være tre, linolja erstatter vannet som skulle ha vært inni cellene. Terpentin (amerikansk, vegetabilsk) behøver du ikke bruke om du bruker linolje, annet enn til å gi båten en god duft. Terpentin og linolje er naturlige nedbrytbare planteoljer med om lag samme egenskaper. Ettersom båten din åpenbart har starta på en litt kjedelig nedbrytning, trur jeg du utmerket godt kan blande tretjære i linolja (eller terpentinen, om du velger det). Lys tretjære er allerede blanda ut, så å blande ytterligere i er mest for å få en konsistens du liker. Ekte tretjære, milebrent tretjære og andre slike, kan være seige og utrivelige stoffer å jobbe med, og litt i overkant "biodynamisk" etter min smak.
Jeg har prøvd alt. Yttersida av skroget blir i liten grad utsatt for varme solstråler, slik at om du bruker rå linolje, og tjære, innerst (etter et vannbasert giftstoff), kan du legge det meste uttapå det. Det bobler ikke eller flasser slik som på husvegger (slik det er på huset mitt).
Jeg syns at eik med tjærefarge eller en annen gyllen oljefarge (olje med uv-filter) er lekkert. Lakka eik er ikke noe særlig. Ikke av estetiske grunner, og langt i fra praktisk. Eik over vannlinja har en fryktelig uvane med å kaste lakk og tørkende olje, og så trenger ferskvann inn og svertesoppen (svarte prikker) er et faktum!
Jeg syns du kan behandle med kokt linolje etter rå linolje for at skroget skal bli lettere å vedlikeholde. Utenpå den kokte kan du jo legge et par strøk av en eller annen silkematt olje. Men dette er intet prinsipp for meg, og jeg vil ikke påstå at det ene er bedre enn det andre. (Jeg vil ikke komme over i de uendelige diskusjonene som oppstår der to trebåtfolk (menn) møtes). Kokt linolje er for øvrig ikke egentlig linolje. Før i tida var linolje basis for majoriteten av alle oljer og malinger, og kokt linolje var en slags "lakk", en modifisert utgave som var gitt den evnen at den kunne tørke.