Vosso63
Jeg holder meg til trevirket - det er det jeg har en smule peiling på. Anoder og slikt blir gjort etter råd fra Hulda og slike som veit noe om det. (Heromkring, på kysten av Hordaland, brukes en (1) anode knytta til rorhylse og stevnflens med en ledning.)
Grunnen til at jeg anbefaler Boracol er at jeg har fått det anbefalt av andre.
Boracol er vannløselig slik at den må brukes aleine, ufortynna, først. Fortrinnsvist på tørt virke, men det gjør ikke så mye om det ikke er helt tørt (da blir det bare i prinsippet tynna litt). Impregneringsoljer som inneholder soppdreper kan du sjølsagt bruke, men å prøve å få giftstoffet så langt inn som mulig, som første stoff, virker logisk for meg. Det kan sjølsagt ikke blandes i noe som ikke er vannløselig, slik som hydrokarboner og vegetabilske oljer.
Jeg har holdt på med trebåt i ganske mange år, og særlig mye de siste ti åra. Etter min oppfatning er forholdene endra dramatisk her på Vestlandet med enormt lange perioder med null uttørring. Vinterstid er det for mildt, og/eller opptining- tilfrysing. Somrene har for korte avbrudd i regnbygene, slik at det ikke blir lufta godt nok ut. Slike forhold må sikkert flere deler av landet også forholde seg til, i det minste denne sommeren.
Jeg har aldri hatt muggsopp på skroget, og heller ikke lutråte. Mine råte- og sopp-problemer har vært knytta til den lukkede kabinen og det fuktige rommet den representerer.
Inni, under vannlinja har jeg blackferniss. Sjøl om den nye versjonen er mye tynnere enn den gamle, bruker jeg den. Dette stoffet er laga av steinkulltjære og er ikke bra for slikt som lever og gror. Det tørker helt inn og gir en pen gyllen farge på tidligere ubehandla tre. Det kan vanskelig overmales, da tjærestoffene trenger gjennom og gir en gulaktig farge. I treverket, over vannlinja metta med rå linolje (utenfra). Rå linolje tørker egentlig aldri, så jeg la kokt uttapå til slutt. Ytterst har jeg nå hatt på lakk fordi svertesoppen er så aggressiv at den legger seg uttapå alt som har overflate til det. (Det blir som groing under vann: Uansett hvilket bunnstoff du bruker klarer både grønske, rur og blåskjell å etablere seg på ujevnhetene.) Tidligere har jeg stått over denne lakken, og brukt halvtørkende olje som Owatrol D2 og Benarolje.