Båtamatør1 Startet 16.August.2017 Link til dette innlegget Startet 16.August.2017 Hei har overtatt en eldre Rana plast 425 båt som trenger litt tlc. Jeg har tømt den for vann, men allikevel 'skvalper' den, som om den er fylt med vann. Den kjennes også svært tung ut. Det er også et hull under vannlinja bakerst, se bilde. Kan det komme vann inn det? Eller har den dobbelt skrog, og vann skal ut men ikke inn der? Bær over med en båt amatør☺. På forhånd takk for hjelp Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Båtamatør trenger hjelp vedrørende Rana plast 425!". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Fra reglene:"Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel." Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Ja, det kan komme vann inn der. Jeg hadde en Rena 430 SP. Den hadde ikke skum, men det var hull der for å drenere ut. Vet ikke om det er skum i din eller ikke. Det skal være en propp der som er på når man har båten på vannet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Båtamatør1 Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Aha det gir jo svar på spørsmålet. Da er det bare å tømme ut og sette i en propp. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 (redigert) HVIS det ikke er skum der så er det bare å tømme ut. (hvis det skvalper vil jeg tro det ikke er skum) Men hvis det er skum så går ikke det. Da må båten deles (innerliner fra skrog) og skummet må manuelt fjernes. Deretter må det monteres ny avstivning før innerliner monteres igjen. Er mye jobb evt. PS: Det skal IKKE vann inn i det hullet. Men både proppen og andre steder kan lekke vann inn der. Da må du drenere. Jeg pleide å ta båten opp på båthengeren, kjøre bittelitt opp på rampen og skru ut proppen mens båten fremdels stod i helling. Da gikk resten av seg selv. Redigert 16.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Båtamatør1 Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Tror ikke det er skum (håper ihvertfall ). Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Helt vanlig at det lekker inn dobbeltbunnen ila sesongen. Nesten umulig å få disse dreneringshullene helt tett. Åpne opp og drener ut. Blir båten litt tyngre ila sesongen, må du drenere den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Hvis du ikke har proppen kan du kanskje bruke en slik: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Ekspansjonspropp-2000017771/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Båtamatør1 Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Supert, den har jeg nemlig ikke☺. Fint å få kjapp og effektiv hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Kanskje det er flytetanker med egen drenering som også har litt vann i seg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.