Jump to content

Rana plast 425, kan det være vann under dørken?

Båtamatør1

Recommended Posts

Hei har overtatt en eldre Rana plast 425 båt som trenger litt tlc. Jeg har tømt den for vann, men allikevel 'skvalper' den, som om den er fylt med vann. Den kjennes også svært tung ut. Det er også et hull under vannlinja bakerst, se bilde. Kan det komme vann inn det? Eller har den dobbelt skrog, og vann skal ut men ikke inn der?  Bær over med en båt amatør☺. På forhånd takk for hjelp

20170816_132905.jpg

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Båtamatør trenger hjelp vedrørende Rana plast 425!". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Kommentar fra moderator:
Fra reglene:

"Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel."

Ja, det kan komme vann inn der. Jeg hadde en Rena 430 SP. Den hadde ikke skum, men det var hull der for å drenere ut. Vet ikke om det er skum i din eller ikke.

Det skal være en propp der som er på når man har båten på vannet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

HVIS det ikke er skum der så er det bare å tømme ut. (hvis det skvalper vil jeg tro det ikke er skum)

Men hvis det er skum så går ikke det. Da må båten deles (innerliner fra skrog) og skummet må manuelt fjernes. Deretter må det monteres ny avstivning før innerliner monteres igjen. Er mye jobb evt.

PS: Det skal IKKE vann inn i det hullet. Men både proppen og andre steder kan lekke vann inn der. Da må du drenere. Jeg pleide å ta båten opp på båthengeren, kjøre bittelitt opp på rampen og skru ut proppen mens båten fremdels stod i helling. Da gikk resten av seg selv.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...