
Grand Banks jr
Det er en mekanisk styring. Finnes forskjellige merkevarer av disse. Det er i prinsippet en fleksibel "tannstang" som dyttes/ dras ved å vri på rattet. Rattet har tannhjul, og wiren har en fleksibel tannstang. Når tennene blir slitt blir det dødgang.
Det er tre steder som kan gi dødgang som du kan sjekke:
1) Styresnekken og / eller "tannstangen" på wire er slitt (da kan du vri på rattet uten at noe annet beveger seg. Hvis du ser at det ikke er noen bevegelse i wire så er ligger dødgangen her.)
2) Slitt holder på akterspeilet. Bak på akterspeilet sitter wire fast i en holder. Denne har ofte en plastikk-kule som tillater wire å endre vinkel mens man svinger på motoren. Hvis denne er slitt kan wire vandre litt, og det vil gi dødgang. )
3) Slitt kopling til motoren. På motoren sitter det ofte en kule som sitter fast i wiren. Litt som tilhengerfestet sitter fast i tilhengerdraget. Hvis denne er slitt, eller ikke strammet godt nok, kan det gi dødgang.
Du kan bytte wire hvis dødgangen er der. Evt bytte både wire og styresnekke. Du må måle lengden på den wiren du har, bestille ny, og bytte. Skal du bare bytte en av delene så bør du ha samme merke som du har i dag.
Du kan oppgradere til hydraulisk styring, men du kan også oppgradere til en mekanisk styring som er laget slik at den ikke blir så lett påvirket av motorens krefter.
https://www.maritim.no/mekanisk-styring-3?size=48
Hydraulisk styring til "små" motorer (max 120 hk):
https://www.maritim.no/hydrodrive-hydraulisk-styring-mf115-mra#.WZSxmdPyiRs