NB29 Startet 17.August.2017 Del på Facebook Startet 17.August.2017 Hei igjen..har en yanmar 220 hk og lurer på om det skal være saltvannsfilter montert en plass i båten?? Finner det hvertfall ikke Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Yanmar". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Det forrige innlegget ditt er også flyttet til Ikke Godkjente og må postes på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Prøv å følg slangen fra inntaket i bunnen av båten. Er rart om det ikke er sjøvannsfilter... Ps. Du bør endre tittel på innlegget, slik at det ikke blir slettet av moderator :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
boble65 Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Ikke alle båter som har sjøvannsfilter ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Det levereras inte tillsammans med motorn utan är en sak som båtvarvet väljer att montera eller inte när de bygger båten. Av din signatur gissar jag att det kanske gäller en båt från NB Marine ? De monterade (tyvärr) väldigt sällan sjövattenfilter som standard på sina båtar. Jag rekommenderar dock starkt att du eftermonterar ett om du inte har. Som andra redan svarat - följ slangen från kylvattenintaget. På din motor (4LHA-STP ?) sitter impellerpumpen långt fram nere på babord sida om motorn, och mellan kylvattenintaget och denna skall det i så fall sitta ett filter - om det finns. Om du inte har och tänker montera dit ett - sätt det gärna i höjd med motorns överkant (kan ofta monteras med en bracket på motorn) så kan du öppna och rensa det utan att vatten rinner ut. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Kjellg Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) Etter det jeg har skjønt så var det ikke normalt med filter på NB og yanmar. Jeg har samme motor og menterte et slikt et: Sjøvannsfilter På min var det 1 1/2". Vurderte plast men de har en tendens til å bli sprø i kulden samt at gjennomstrømmingen ble for lav. Går mye vann gjennom 4LHA. Redigert 18.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 boble65 skrev for 8 timer siden: Ikke alle båter som har sjøvannsfilter ? Husker mine nye snekker i fra 80-90 tallet (Marex 24 - Diana 700 - Sunny 600), alle med standard Yanmar motor på 22,5/27 hk i fra fabrikk.. Ingen av disse hadde ferdig montert sjøvanns-filter . Har inntrykk at dette var nokså vanlig denne tiden. Kjørte i årevis uten dette filter. Er vel standard i dagens ny-båter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Min båt fra 1978 har aldri hatt filter. Bruker den året rundt men har ikke hatt problemer med kjøling. Jeg kjøpte faktisk inn et filter for en del år siden, men fant ingen god plass å plassere det. Så det ligger fortsatt I kjelleren et sted... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyrholmen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 En annen fordel med sjøvannsfilter er at du får en plass å montere en ekstra zink :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Største fordelen med sjøvannsfilter er å sikre impelleren og sjøvannspumpa for skader i tillegg til selvfølgelig slippe dritt og tilstoppinger i kjøvannskretsen på motoren. Filteret @Kjellg linker til over er meget bra. Det er støpt i sjøvannsbestandig bronse og trenger ingen sink. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Har kjørt utan filter i 10 år. Aldri problem før i vår, litt høy temp, var på tide med systemrens pga avleiringer. Etter systemrens inspiserte eg litt i ender på kjølere, og endte opp med å sitte i ein time med pinsett å plukke ut tilsaman ein halv kopp med 2-3cm lange grønne nylonbiter som antagelig stammer frå gammelt tauverk. Så då monterte eg eit flott volvopenta plastfilter med tønnebånd-patent på lokket. Monterte det slik at ikkje yanmaren ser logoen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stjernen ! Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) Ett sjøvannsfilter er greit og ha,montert over vannlinje.Bare pass på att lokket er tett. Vil montering av sink i/på ett sjøvannsfilter hjelpe ang tæring ?? Har ett plast filter fra vetus,vil det virkelig hjelpe om jeg la en sink kloss i dette filteret ? Alter er jo plast. Er vel slik at sinken beskytter den delen den er montert på,metallisk forbindelse ? Redigert 18.August.2017 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Kyrholmen skrev for 10 timer siden: En annen fordel med sjøvannsfilter er at du får en plass å montere en ekstra zink :) Den skjønte jeg ikke ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Kjenner ikkje til at zink i sjøvannsfilter har noko virkning. Men eg har hørt om folk som slenger i ein vasketablett for oppvaskmaskin av og til. Det verkar meir plausibelt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LM 605 Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ida Marie III skrev for 12 timer siden: Den skjønte jeg ikke ?? Ikke jeg heller ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Å legge en Zink i sjøvannsfilteret hjelper mere på tro og følelse enn tæring. Her må det være en skrøne ute og går. Husk at en anode må ha fysisk kontakt med metallet den skal beskytte. Monter sjøvannsfilteret lett tilgjengelig både for inspeksjon og rengjøring. Gjennomsiktig lokk gjør at du lettere kan følge med på vannstrømmen. Med filter montert mellom inntak og impellerpumpe forenkler du jobben med vinterkonservering av både motor og skrogventil. ( kjør motor varm, stopp motor. Skru av lokket, plasser vannslangen oppi filteret, start motor, kjør den en stund på ferskvann, hell på oppi frostvæske, stopp motor. Hell så oppi mere frostvæske, denne renner da ut skrogventilen om det er kontinuerlig fall på slangen. Steng ventilen etter et par sekunder. dessuten kan du kjøre innpå ferskvann i løpet av sesongen dersom båten blir liggende ubrukt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Sjeldenutpå skrev 24 minutes ago: Kjenner ikkje til at zink i sjøvannsfilter har noko virkning. Men eg har hørt om folk som slenger i ein vasketablett for oppvaskmaskin av og til. Det verkar meir plausibelt. For å rense varmeveksleren ? Hørtes ikke dumt ut, bare det ikke er noen kjemikalier som skader et eller annet .. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 -med eller uten glansmiddel?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Eureka skrev 47 minutes ago: Med filter montert mellom inntak og impellerpumpe forenkler du jobben med vinterkonservering av både motor og skrogventil. ( kjør motor varm, stopp motor. Skru av lokket, plasser vannslangen oppi filteret, start motor, kjør den en stund på ferskvann, hell på oppi frostvæske, stopp motor. Hell så oppi mere frostvæske, denne renner da ut skrogventilen om det er kontinuerlig fall på slangen. Steng ventilen etter et par sekunder. Helt enig. Och om man vill kan man montera en anslutning med kran och snabbkoppling på filtret så behöver man inte ens skruva av locket och hälla i frostvätskan. Så här gjorde jag på min båt (slangarna i botten till intag och impellerpump var ännu inte anslutna när bilden togs): Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Eureka Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 ? har du borret hull og satt inn en gjennomføring ? Tror jeg har samme filter ingper? Den der likte jeg godt! Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Ja, det har jag. Slipade ner kanterna litt på genomföringen för att den bättre skulle passa innerradien på filtret och inte sticka in så mycket. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2017 Del på Facebook Svart 19.August.2017 Eureka skrev for 5 timer siden: -med eller uten glansmiddel?? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.