Jump to content

Hva anbefaler dere av olje til gammel totakter?


index

Recommended Posts

Jeg har en 30hk Mariner fra 1995 med oljetank for oljeblanding. Hva anbefaler dere av olje til denne? Jeg har tidligere kun hatt motorer der jeg blander olje rett I bensinen, og har da brukt Biltema sin outboard 2 taktsolje. Er denne OK også for oljetanken, eller bør jeg kjøpe noe annet? Noen spesiell spec en slik olje skal ha?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har en Evinrude 1991 60-hester med automatisk oljeblanding. Har koplet ut dette og blander rett i bensinen. Bruker Biltema sin. Fungerer flott. Ryker som en gammel totakter, men det er jo det de gjør... Ryker ikke mer enn normalt av slike gamle motorer. Null problem med start, også om vinteren. Bruker motoren året rundt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

VRO systemet har visst rykte på seg for å være litt bob-bob når motoren begynner å dra litt på årene. .. og noen mener problemet er overdrevet.   Jeg vet ikke. 

Har selv en gammel motor, der passer jeg på å ha olje på bensintanken første turen, samt følge med at nivået på oljetanken minker som det skal. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det var forrige eier som koplet det ut. Han mente det var å være føre-var. Jeg har det liggende i garasjen. Leste (googlet) en del om det da jeg kjøpte motoren, og ser det er mange som mener at det er skummelt å kjøre med VRO-systemet når det er gammelt. Derfor lot jeg det være avkoplet, og blander totaktsolje rett i bensinen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
bellen skrev for 11 timer siden:

Har fylt biltema sin olje på oljetanken på min Mercury 135 hk fra 1988 i 4-5 sesonger nå. Har ennå ikke oppdaget noe problem.

 

Mouche skrev for 6 timer siden:

Biltema sin olje har også fungert bra på alle de motorer jeg har brukt denne.

 

Mange som leser det dere skriver så jeg utfordrer dere til å være spesifikke i en viktig sak som denne.

Forskjellen på Biltema TC-W3 olje og Biltema 2T outboard olje er stor, om ikke meget stor... om dere mener TC-W3 så håper jeg dere skriver det for å unngå misforståelser :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev 8 minutes ago:

Forskjellen på Biltema TC-W3 olje og Biltema 2T outboard olje er stor, om ikke meget stor... om dere mener TC-W3 så håper jeg dere skriver det for å unngå misforståelser :thumbsup:

 

kjenner bare til biltema tc-w3 outboard olje .. dvs denne:
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/2-takts-utenbordsolje-2000022989/

 

er det denne du mener som ikke må forveksles? 
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-og-kjemikalier/2-takt/Totaktsolje-2000022979/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg tror noen kobler ut VRO-tanken av frykt for å glemme å fylle på olje? Og så eliminerer man jo et lite system som uansett hvor stabilt det er er et system som kan feile akkurat som alle andre systemer. Kanskje mer et tema på eldre motorer. Et moment mindre med potensielt krøll (sensorer, ledninger, strømkretser osv), mot noe dårligere oljefordeling kan være en logikk. Om det har noe for seg i praksis aner jeg ikke, men de motorene jeg har hatt som skulle hatt oljetank (Evinrude 1993 60HK, Mariner 1988 40HK og nå et OMC-monster på 70+hk fra 1970-80) har fått fjernet systemene av tidligere eiere. 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
dieselfan skrev 47 minutes ago:

 

Forskjellen på Biltema TC-W3 olje og Biltema 2T outboard olje er stor, om ikke meget stor... om dere mener TC-W3 så håper jeg dere skriver det for å unngå misforståelser :thumbsup:

 

Den der forstod jeg ikke, dieselfan. Biltema har jo bare en outboard 2T olje, og den er oppgitt å være TC-W3? Hva er det da å misforstå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ikke at det er vesentlig, men jeg ble anbefalt en 2T-olje til scooter på en statoilstasjon da jeg spurte etter 2T-olje til båtmotor for bare et år siden. Spiller ingen rolle sa mannen. Jeg kjøpte den, og googlet etterpå, (og endte opp her inne så klart) før jeg parkerte statolja og kjøpte BT sin. Men sånn er det å bo i innlandet :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
index skrev 24 minutes ago:

Den der forstod jeg ikke, dieselfan. Biltema har jo bare en outboard 2T olje, og den er oppgitt å være TC-W3? Hva er det da å misforstå?

 

Da har jeg også fått med meg at Biltema i dag kun fører TC-W3 godkjent outboard 2T olje, og takk for det...

Beklager at jeg ikke sjekka det før jeg posta index.

Så får vi håpe at ingen andre fortsatt har den i garasjen slik som meg....

Link to post
WithVital skrev 1 time siden:

Jeg tror noen kobler ut VRO-tanken av frykt for å glemme å fylle på olje? Og så eliminerer man jo et lite system som uansett hvor stabilt det er er et system som kan feile akkurat som alle andre systemer. 

 

alt kan svikte, også varsel for lavt oljenivå.. men med blanding i tanken så har man jo menneskelig svikt som en mulighet.

 

Og et minus med å blande i bensinen,  er det en forgasser som fusker pga tette dyser, så får den sylinderen både mindre olje - og bensin.  Mens med oljetank så sprøytes vanligvis olja inn i innsuget slik at det er uavhengig av bensintilførselen   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
10 hours ago, dieselfan said:

 

 

Mange som leser det dere skriver så jeg utfordrer dere til å være spesifikke i en viktig sak som denne.

Forskjellen på Biltema TC-W3 olje og Biltema 2T outboard olje er stor, om ikke meget stor... om dere mener TC-W3 så håper jeg dere skriver det for å unngå misforståelser :thumbsup:

 

Platsflaskenee hos Biltema er vel nokså klart merket både med tekst og bilde hva angår totaktsolje til utenbordsmotorer. Ser at andre allerede har lagt ut en link, med bilde.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

vil tro om at du kjøper en fullsyntetisk olje , feks BRP XD50 eller XD100 så bør de ryke og lukte mindre enn mineral- og delsyntet.   

Kjørte i mange år på Shell nautilus pga den var lettest tilgjengelig, den lukta virkelig gamle dinosaurer. Merka stor forskjell etter overgang til biltema delsynt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Når XD100 er beregnet for å brukes med programvare som reduserer forbrukt oljemengde til ca 50% så vil vel ikke den røyktesten bli helt realistisk ?

Når jeg rydda i kjemikaliene i dag (etter en påminner om at den BT 2T outboard mineralolja jeg hadde måtte være gammel) så kom jeg over noen litersflasker med Hydro Texaco uten datostempling... som trolig er 24-25 år gamle. De har blitt stående fordi den olja røyk og lukta værre enn noe annet jeg har prøvd....  den flaska jeg helte ut viste klare tegn på gelling også....

Disse blir brukt til dieseltilsetning på en gammel gravemaskin ;)

Link to post

.. bare pass på at den dieselen blir brukt innen rimelig tid , så ikke olja skiller seg fra dieselen og lager unødig krøll

 

Sitat

Når XD100 er beregnet for å brukes med programvare som reduserer forbrukt oljemengde til ca 50% så vil vel ikke den røyktesten bli helt realistisk ?

her ble det vel kjørt begge typer på xd50 programmering..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...