Jump to content

Edit History

Grønnskollingen

Grønnskollingen

48 minutes ago, Husly said:

 Min oppfatning er at dere er seriøse, vennlige båtfolk som er hjelpsomme mot hverandre.

 

:pray:

 

Velkommen til båtplassen og lykke til.

 

Det du spør etter er vel den hellige gral; billig, trygg, komfortabel, driftsikker, stor plass. Den enkleste måten å oppnå det du vil er å fjerne kriteriet 'billig', men man kan komme et stykke på veien med tålmodighet og lærelyst. Det ser ut som at du har et godt utgangspunkt :)

 

48 minutes ago, Husly said:

For oss er det viktig at båten har plass til oss fem,

 

Det som var god plass for fem på 80 tallet oppfattes ofte som klaustrofobisk for dagens båtfolk. Er dere villig til å sove i salongen, eller ønsker dere at alle skal ha egen køyeplass? De fleste turseilbåter kan få plass til 2 voksne og 3 barn 'teknisk sett'. Hvor lange turer kan du se for deg at dere skal ut på? Om det er snakk om koseturer i skjærgården med hopp mellom trivelige gjestehavner er det ikke så farlig om det er litt trangt.

 

48 minutes ago, Husly said:

at den er sikker (hva innebærer det? )

 

"Sikker" kan bety hva båten tåler av vær og vind, men jeg tror det de fleste 'egentlig' mener er om de føler ser sikre i båten. Når det kommer til hva en seilbåt uten åpenbare strukturelle skader/svakheter tåler, er svaret som regel "mer enn mannskapet"... Personlig har jeg hatt en preferanse for små båter, men jeg skal gladelig inrømme at større båter gir større 'opplevd' trygghet.

48 minutes ago, Husly said:

Hvordan er det med gamle båter vs gamle biler? Er det stadig noe som går i stykker og krever reperasjoner på båter fra 80  tallet og?  

 

Hva er det viktigst å ha i orden ved kjøp av en gammel båt? Motor? Seil? Rigg? Annet? Hvor gammel kan en motor være f eks?  

 

Denne plastpesten leser jeg stadig om, hvordan kan det sjekkes dersom båten ligger i vann? Er det vanlig at båtene heises opp for sjekk ved kjøp/salg?

 

 

Seilbåter holder seg bedre en biler. En 30 år gammel seilbåt kan være tipp topp og klar for jordomseiling. MEN hvordan den har blitt tatt vare på av tidligere eiere er avgjørende for hvor mye arbeid du selv står overfor.

 

Plastpest er ikke smittsomt og er ikke noe som behøver å fryktes som draugen. Det finnes masse guider på nettet for hvordan du kan diagnostisere og evt utbedre plastpest.  Noen decennier/modeller har vært mer utsatt, men dette kan man google. I den prisklassen du nevner tror jeg ikke det er så vanlig å få båten løftet for å sjekke for plastpest. Som regel kan man spørre båtselgeren.

 

Ikke noe problem å kjøpe seilbåt med defekt motor eller seil ble flenger - det er bare å skifte ut med nytt :smiley: Det som er vanskelig å vurdere er om det er 'verdt det'.  Siden dette er deres første seilbåt og dere kanskje ikke helt vet hva dere ønsker å gjøre med båten, kan det være lurt å gå for noe som ikke krever veldig store investeringer. Altså at alle systemer ombord fungerer. De dyre tingene ombord er motor, seil, stående rigg

48 minutes ago, Husly said:

Tar dere alle opp båten hver vinter? Hva skjer om den ligger i vann hele året? 

 

 

Mange lar båtene ligge ute. Ikke noe problem om man tar sine forholdsregler. Finnes også mange guider for hvordan man best gjør dette.

Båten må uansett opp av og til for å stoffe.

48 minutes ago, Husly said:

Tilslutt; er det vanlig å kjøpe og frakte båter gjennom hele Norge? Vi holder til i Stavanger området, bør vi holde oss til båter som er til salgs her?  Tenker da siden vi ikke kan seile og det kanskje er dyrt å frakte på bil gjennom hele landet.

 

Vanlig er relativt til båtens størrelse og stand. Få med dere noen som er seilvant og få en fin opplevelse.

 

Grønnskollingen

Grønnskollingen

19 minutes ago, Husly said:

 Min oppfatning er at dere er seriøse, vennlige båtfolk som er hjelpsomme mot hverandre.

 

:pray:

 

Velkommen til båtplassen.

 

Det du spør etter er vel den hellige gral; billig, trygg, komfortabel, driftsikker, stor plass. Den enkleste måten å oppnå det du vil er å fjerne kriteriet 'billig', men man kan komme et stykke på veien med tålmodighet og lærelyst. Det ser ut som at du har et godt utgangspunkt :)

 

23 minutes ago, Husly said:

For oss er det viktig at båten har plass til oss fem,

 

Det som var god plass for fem på 80 tallet oppfattes ofte som klaustrofobisk for dagens båtfolk. Er dere villig til å sove i salongen, eller ønsker dere at alle skal ha egen køyeplass? De fleste turseilbåter kan få plass til 2 voksne og 3 barn 'teknisk sett'. Hvor lange turer kan du se for deg at dere skal ut på? Om det er snakk om koseturer i skjærgården med hopp mellom trivelige gjestehavner er det ikke så farlig om det er litt trangt.

 

27 minutes ago, Husly said:

at den er sikker (hva innebærer det? )

 

"Sikker" kan bety hva båten tåler av vær og vind, men jeg tror det de fleste 'egentlig' mener er om de føler ser sikre i båten. Når det kommer til hva en seilbåt uten åpenbare strukturelle skader/svakheter tåler, er svaret som regel "mer enn mannskapet"... Personlig har jeg hatt en preferanse for små båter, men jeg skal gladelig inrømme at større båter gir større 'opplevd' trygghet.

31 minutes ago, Husly said:

Hvordan er det med gamle båter vs gamle biler? Er det stadig noe som går i stykker og krever reperasjoner på båter fra 80  tallet og?  

 

Hva er det viktigst å ha i orden ved kjøp av en gammel båt? Motor? Seil? Rigg? Annet? Hvor gammel kan en motor være f eks?  

 

Denne plastpesten leser jeg stadig om, hvordan kan det sjekkes dersom båten ligger i vann? Er det vanlig at båtene heises opp for sjekk ved kjøp/salg?

 

 

Seilbåter holder seg bedre en biler. En 30 år gammel seilbåt kan være tipp topp og klar for jordomseiling. MEN hvordan den har blitt tatt vare på av tidligere eiere er avgjørende for hvor mye arbeid du selv står overfor.

 

Plastpest er ikke smittsomt og er ikke noe som behøver å fryktes som draugen. Det finnes masse guider på nettet for hvordan du kan diagnostisere og evt utbedre plastpest.  Noen decennier/modeller har vært mer utsatt, men dette kan man google. I den prisklassen du nevner tror jeg ikke det er så vanlig å få båten løftet for å sjekke for plastpest. Som regel kan man spørre båtselgeren.

 

Ikke noe problem å kjøpe seilbåt med defekt motor eller seil ble flenger - det er bare å skifte ut med nytt :smiley: Det som er vanskelig å vurdere er om det er 'verdt det'.  Siden dette er deres første seilbåt og dere kanskje ikke helt vet hva dere ønsker å gjøre med båten, kan det være lurt å gå for noe som ikke krever veldig store investeringer. Altså at alle systemer ombord fungerer. De dyre tingene ombord er motor, seil, stående rigg

43 minutes ago, Husly said:

Tar dere alle opp båten hver vinter? Hva skjer om den ligger i vann hele året? 

 

 

Mange lar båtene ligge ute. Ikke noe problem om man tar sine forholdsregler. Finnes også mange guider for hvordan man best gjør dette.

Båten må uansett opp av og til for å stoffe.

45 minutes ago, Husly said:

Tilslutt; er det vanlig å kjøpe og frakte båter gjennom hele Norge? Vi holder til i Stavanger området, bør vi holde oss til båter som er til salgs her?  Tenker da siden vi ikke kan seile og det kanskje er dyrt å frakte på bil gjennom hele landet.

 

Vanlig er relativt til båtens størrelse og stand. Få med dere noen som er seilvant og få en fin opplevelse.

 



×
×
  • Create New...