Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Vi er en familie på fem, som da ungene var små, hadde det utmerket i en type svensk skjærgårdskrysser på 39 fot. Båten hadde et teoretisk deplasement på 4,5 tonn, bredde 3,2 meter, motor 13 hk. Varmer ble installert av oss. Og dett var dett. En slik båt krever at man seiler, grunnet for liten motorkraft. Så en båt på 4- til 6 tonn bør ha en motor på minst 25 hk. Jeg vil anta at når man ikke har særlig grunnlag, vil motoren være et foretrukket fremdriftsmiddel. Så jeg vil anta at man bør sikte seg inn på en båt fra 32 fot og oppover mot 40 fot. 

For å sjekke plastpest, må båten på land. Og den bør stå på land et par dager. 

Ellers så har vel ikke alderen så mye å si. Det viktigste er vedlikehold og utskiftinger som dokumentert er foretatt. Hvilken alder en motor kan ha er umulig å gi noe konkret svar på. Dere må også vurdere om båten skal ha seildrev eller strak aksling. Lite peiling, velg strak aksling. Vi hadde drev på seileren vår, og det gikk helt utmerket.

Alle våre båter (tre stykker) har ligget i sjøen om vinteren. Og de har alle frosset fast. 

Her på forumet finner dere mange hentetråder. Båter som nokså lange strekninger etter kjøp.

Hulda

Hulda

Jeg formoder at dere bor en plass mellom Gamvik og Lindesnes. Valg av båt vil til en grad avhenge av hvor i landet dere bor. 

Vi er en familie på fem, som da ungene var små, hadde det utmerket i en type svensk skjærgårdskrysser på 39 fot. Båten hadde et teoretisk deplasement på 4,5 tonn, bredde 3,2 meter, motor 13 hk. Varmer ble installert av oss. Og dett var dett. En slik båt krever at man seiler, grunnet for liten motorkraft. Så en båt på 4- til 6 tonn bør ha en motor på minst 25 hk. Jeg vil anta at når man ikke har særlig grunnlag, vil motoren være et foretrukket fremdriftsmiddel. 

Ellers så har vel ikke alderen så mye å si. Det viktigste er vedlikehold og utskiftinger som dokumentert er foretatt. 

• Create New...