Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Vi har hatt ørten tråder opp gjennom årene på disse motorene (både 30 og 40) med samme problem. Tenker da både gear og drev. Så før man hiver seg på stempler og vet ikke hva ville jeg sett på det enkleste (og billigste) først.

Tror jeg ville ha begynt helt akter.

Sjekket S-slangen på drevet(for innvendig delaminering), samt alle delene og slangestussene til den samme. Disse kan være utsatt for tæring så det suges luft når båten planer. Kan være vanskelig å se før det tas en grundig inspeksjon når slangen(e) er fjernet.

Inni båten er det sjøvannspumpen, tilstand impeller og pall inni pumpehuset som presser sammen impeller som sørger for mest mulig sjøvann. Motoren begynner jo å bli noen år. Sjekk og for løse impellerdeler som stenger slanger og rør.

Kjølerne:  Ting og tang inni (noen løse zinker)og/eller full av groe/saltavleiringer. Noen av kjølerne kan inspiseres med lykt etter slangene på endene er fjernet.

Noen av disse motorene har noen lange kjølevannsslanger akter som og kan lamineres. Ser helt ok ut på utsiden, men nesten tett innvendig. Blandebend (for de som har det)er nesten tett der sjøvannet ledes inn i eksosstrømmen. Kan kanskje sjekkes ved å kjenne om det er stort trykk på kjølevannslangen som går inn på det, men de fleste velger å fjerne eksosslangen og kikke inni fra enden. 

På selve motoren er det å håpe det ikke har vært en Reodor ombord tidligere som har skrudd helt ukritisk på dieselmengden etter hvert som motor ble slitt og/eller farten forsvant, så motor er blitt overbelastet. Ja regner med lokket på varmeveksler er tett og/eller at overtrykket åpner når det skal. Har opplevd at fjæren har blitt for slakk så det har åpnet for alt for tidlig så det ikke ble noe trykk og dermed dårlig sirkulasjon av kjølevannet.

Vel det var en begynnelse....Trenger mer kaffe.

Gudrun

Gudrun

Vi har hatt ørten tråder opp gjennom årene på disse motorene (både 30 og 40) med samme problem. Tenker da både gear og drev. Så før man hiver seg på stempler og vet ikke hva ville jeg sett på det enkleste (og billigste) først.

Tror jeg ville ha begynt helt akter først.

Sjekket S-slangen på drevet(for innvendig delaminering) , samt alle delene og slangestussene til den samme. Disse kan være utsatt for tæring så det suges luft når båten planer. Kan være vanskelig å se før det tas en grundig inspeksjon når slangen(e) er fjernet.

Inni båten er det sjøvannspumpen, tilstand impeller og pall inni pumpehuset som presser sammen impeller som sørger for mest mulig sjøvann. Motoren begynner jo å bli noen år. Sjekk og for løse impellerdeler som stenger slanger og rør.

Kjølerne:  Ting og tang inni (noen løse zinker)og/eller full av groe/saltavleiringer. Noen av kjølerne kan inspiseres med lykt etter slangene på endene er fjernet.

Noen av disse motorene har noen lange kjølevannsslanger akter på motoren som og kan lamineres innvendig. Ser helt ok ut på utsiden, men nesten tett innvendig. Blandebend (for de som har det)er nesten tett der sjøvannet kommer inn i eksosen. Kan kanskje sjekkes ved å kjenne om det er stort trykk på slangen som går inn på det, men de fleste velger å fjerne eksosslangen og kikke inni fra enden. 

På selve motoren er det å håpe det ikke har vært en Reodor ombord tidligere som har skrudd ukritisk på dieselmengden etter hvert som farten forsvant, så motor er blitt overbelastet. Ja regner med lokket på varmeveksler er tett og/eller at overtrykket åpner når det skal. Har opplevd at fjæren har blitt slakk så det har åpnet for tidlig så det ikke ble noe særlig trykk og dermed dårlig sirkulasjon av kjølvannet.

Vel det var en begynnelse....



×
×
  • Create New...